Mustikkasato on tänä vuonna erityisen runsas ja paras aika korjata sen sato on nyt! Iltalenkkisi sijaan suuntaa matka mustikkametsään ja kerää litra siniposkisia flavonoidipommeja puuronpäällisiksi.

Mustikka on ehkäpä mailman terveellisin marja, niin ovat sanoneet ainakin monet tiedemiehet. Se sisältää runsaasti A- ja C- ja E-vitamiinia sekä mangaania. Mustikassa on runsaasti myös fenolisia yhdisteitä, joiden antioksidanteilla arvellaan olevan hyvä vaikutus sydän- ja verisuonitautien ehkäisyssä.

Saat mustikatt säilöttyä pakastamalla tai kuivaamalla. Mustikat voi kuivata kuivurilla tai helpommin lattialle levitetyn sanomalehtipaperin päällä. Kuivatut marjat ovat retkimuonaa parhaasta päästä, niin aamupalaksi kuin tauolla naposteltaviksi.

Vaihtoehoinen luonnonmukainen säilytyskeino niille, jotka eivät tahdo pakastaa tai sokerisäilöä marjojansa, on tuoresäilytys lasipurkeissa. Marjat murskataan kevyesti ja täytetään huolella pestyihin ja kuumennettuihin lasipurkkeihin. Kannet suljetaan ja käännetään ylösalaisin. Purkit tulee kääntää ympäri ensimmäisen viikon aikana joka päivä, toisella viikolla joka toinen päivä, kolmannella viikolla joka kolmas päivä ja niin edelleen. Näin säilöttynä marjat kestävät hyväkuntoisina vuosia. Aloita säilömistavan harjoittelu kuitenkin pienillä erillä.

Voit myös valuttaa murskatun mustikka-aineksen jääpalapusseihin ja pakastaa. Talven aikana voit sulattaa yhden mustikkajääpalan vesilasiin päivittäin ja nauttia vitamiinipillerin sijaan.

mustikkavarvustoa