Nammo A/S on lähettänyt lehdistötiedotteen, jonka mukaan ”Nammo perustaa Yhdysvaltoihin jakelukeskuksen kaupallisille patruunabrändeille”.

Lapuan markkinointipäällikkö Erkki Seikkula (vas.) toimii Lapualta. Kollega Jörg Melcher toimii Saksan Schönebeckissä. Kuva: Matti Erkkilä

Nämä kaupalliset brändit ovat Lapua, SK (Nammo Schönebeckin tehtaan oma brändi), Vihtavuori ja Berger. Lapua valmistaa keskisytytteisiä patruunoita, niiden hylsyjä ja monenlaisia luoteja. Lapuan ylpeys on lyijytön (kuparinen) Naturalis-luoti metsästykseen.

Nammo Schönebeck Saksassa valmistaa 22 LR-kaliiperin reunasytytteisiä patruunoita brändeillä Lapua ja SK, niiden hylsyjä ja luoteja sekä tekee hylsyjen nallimassauksen. Vihtavuori valmistaa ruutia ja räjähteitä Laukaalla. Siviilipuolella puhutaan relo-ruudista eli jälleenlataajien (reloading) käyttämästä ruudista. Tällä brändillä on USA:ssa hyvä maine. Aivan uutena tuotteena tulee Berger Bullets, joka on amerikkalainen valmistaja. Se liittyi Lapuan tiimiin joulukuussa 2016. Bergerin luodeilla on hyvä maine kasa-ampujien keskuudessa, mutta viime vuosina joukkoon on liitetty myös metsästys- ja viranomaisluoteja.

Lapuan Scenar on arvostettu tarkkuusluoti esimerkiksi pitän matkan ammunnassa. Kuva: Lapua

Uutta logistiikkayritystä kutsutaan nimellä Capstone Precision Group. Se tulee asettumaan Missourin osavaltion Pettisin piirikuntaan, eli USA:n maantieteessä aivan ”kirkko keskelle kylää”. Se sijaitsee lähellä Sedalia, Missouria. Voitaisiin ajatella, että Euroopasta tuotavien tuotteitten jakelukeskus olisi paremmin sijoitettu itärannikolle. Mutta kolikolla on monta puolta, kuten esimerkiksi osavaltiokohtaiset aselait ja varastoinnin sääntelyt. Nammo on päätöksensä tehnyt.

Lapualla ja Vihtavuorella on ollut hyviä ja nimekkäitä maahantuojia. Esimerkiksi ruutivalmistaja Hodgdon Powder Company on toiminut Vihtavuoren maahantuojana. Kuuluisa tukkuri Graf & Sons on tuonut maahan Lapuan tuotteita. Kuitenkin oma maahantuonti- ja jakeluyritys varmistaa keskipitkän tähtäimen strategian suunnittelun. Toki oman yrityksen perustaminen maksaa rahaa, Nammon ilmoituksen mukaan alkuun miljoona dollaria. Alkuun työvoimaa tulee olemaan 13, joka kasvaa 21:een viidessä vuodessa. Näin kertoo pienkaliiperidivisioonan suomalainen johtaja Raimo Helasmäki.

Nammo on monikansallinen puolustusvälineyhtymä, jolla on 2200 työntekijää 30 tehtaassa ja 14 maassa. Urheilullista puolta edustavat lähinnä Lapua, Vihtavuori ja SK. USA:ssa Nammolla oli jo ennestään 400 työntekijää, joista urheilullisella puolella muutama Arizonan Mesan koeampumaradalla. Mesassa (lähellä Phoenix, Arizonaa) on myös pienehkö patruunatehdas, jossa valmistetaan erikoispatruunoita lähinnä erikoiskäyttöön kuten viranomaisille ja sotaväelle.

Motonet osti Erätukun brändejä

Jonkinlaisena yllätyksenä on kuultu että autotarvikeliikkeenä tunnettu Motonet on ostanut Erätukku Oy:n konkurssipesästä brändit JahtiJakt, Woodlander ja Otso (asekaapit).

Motonetillä on Suomessa 29 tavarataloa ja yksi Virossa. Motonetin liikevaihto on 270 meur. Työntekijöitä on noin tuhat.