IWA 2021 peruutettiin myös vuoden 2020 tapaan. Järjestäjät yrittivät pelastaa mitä pelastettavissa oli. He järjestivät kolmen tunnin ”IWA Studion”. Messut oli varattu vain asealan ammattilaisille, kauppiaille, maahantuojille ja median edustajille niin kuin se oikea IWAkin. Kerrottiin etukäteen, että Studiossa esiteltäisiin aseita, tarvikkeita, alan tuotteita ja outdoors varusteita. Ja näin yritettiin tehdä elektronisten visuaalisten tehosteiden kautta.

Eihän tämä mikään Blade Runner-elokuva ollut tehosteiden osalta, mutta vähän sinne päin. Alkuun DJ Uwe Bell soitti popmusiikkia ”lautalla joella”. Sitten ääneen tuli ammattijuontaja Matt L. Beadle, joka on intonaatiosta päätellen britti, mutta ilmoittaa saksalaisen osoitteen. Hän puhui niin nopeasti että tarvittiin melko hyvää englannin taitoa pysyäkseen mukana.

Koko shown’n järjesti talque-niminen berliiniläinen yritys. Se on erikoistunut striimaukseen (suoratoistoon) ja virtuaalitapahtumien järjestämiseen virtuaalitaustoilla. Organisaattori oli Nürnberg Messe, jonka omistaa joukko saksalaisia yrityksiä. Konserni omistaa messuhallikompleksin jossa on 15 hallia. Neliöitä on 170.000 eli yhteensä 24 jalkapallokentän verran.

Oikean IWAn aikaan oli 45.000 kävijää. Nyt striimaukseen osallistui 5.000.

Umarex, Saksa/USA

Saksalainen Umarex aloitti. Umarexin omistaja ja CEO Wulf-Heinz Pflaumer puhui lähes ainoana saksaa lähetyksessä. Olen tavannut miehen ja hän puhuu myös hyvää englantia. Umarex on omistanut Waltherin vuodesta 1993 ja Röhmin vuodesta 2010. Konsernissa on yli 1.000 työntekijää.

En itse ole järin innostunut muovikuula- tai värikuula-aseista, mutta S & W M29:n airsoft-jäljitelmä säväytti. Siihen ladataan rullaan kuusi metallipatruunaa ihan kuin oikeaankin. Patruunat sisältävät BB-muovikuulan. Ponneaineena on CO2 sifonikapseli kahvan sisällä. Yksi- ja kaksitoimisuus. Veikkaan, että tästä tulee suosittu USA:ssa, jossa Dirty Harryn maine elää vielä vahvana (mm. Sudden Impact, 1983).

Walther, Saksa

Tällä on valtava näyttelyosasto, jonka se vie IWAan joka vuosi. Nyt virtuaali-IWAn aikana osasto oli koottu jonnekin Umarexin tiloihin Arnsbergissa. Aseiden esittely tehtiin näyttelyosastolla aivan kuin oikeassa IWAssakin. Esittelijänä oli Waltherin CEO Bernhard Knöbel.

Waltherin ylpeys on Meistermanufaktur, jossa asesepät tuunaavat ja/tai koristelevat joko valmiin sapluunan mukaan tai tilaajan toiveiden mukaan. Joskus on pistooli voitu koristella esimerkiksi pienillä timanteilla. Enimmäkseen kuitenkin kilvanampujat käyttävät Meistermanufakturia sovittaakseen aseen ja tukin juuri heille itselleen. Muutama saksalainen kilvanampuja kävi tällä pajalla striimissä todistelemassa, että he saivat juuri haluamansa palvelun.

Meistermanufaktur sijaitsee Ulmissa, Etelä-Saksassa.

Savage Arms, USA

Vista Outdoors on äskettäin myynyt Savagen toimivalle johdolle. Tätä edusti alkuesittelyssä Savagen pääomistaja ja CEO Al Kasper etänä USA:sta. Sitten vuoro siirtyi Euroopan edustajalle, joka on Outdoor Marketing International (OMI) ja sen nokkamies Jens Tigges. Hän esitteli Savagen uutuuden, suoravetolukkoisen kiväärin Impulse. Näitä tulee Suomeenkin jollain aikataululla.

Tigges on hyvä markkinointimies. Hän esitteli muutamia Impulsen piirteitä: Kuusinokkainen sulkulaite Hexlock (iskuri ei liiku, jos kaikki sulut eivät ole kiinni). Ei käsiviritystä. Iskurin vapautus (varmistin) lukon päätykappaleessa. Kaksiliipaisiminen AccuTrigger. Lukon kampi voidaan siirtää oikealta vasemmalle puolelle kotikonstein. Hylsy lentää kuitenkin aina oikealle, mutta ampujasta poispäin. Lukkokammen lateraalikulma on säädettävissä. Kammen nuppi on vaihdettavissa.

Fausti Arms, Italia

Fausti tunnetaan asepiireissä nimellä Three Sisters, koskapa asetehtaan vetovastuu jäi isän kuoltua kolmelle tyttärelle. Markkinoijana ja puhetorvena toimi Barbara Fausti, jolla on mukava italialainen aksentti. Valitettavasti Faustin showroomista lähetetty striimaus ei ollut kovin laadukas. Tätä samaa voi kyllä sanoa lähes kaikista, p.l. Umarex/Walther ja Peter Hofer. Nämä olivatkin etukäteen nauhoitettuja ohjelmia.

Longthorne Gunmakers, Britannia

Tämä oli ainakin minulle suuri yllätys. Ei se, että yritys ei pidä päämajaansa Lontoossa vaan Northamptonissa (110 km Lontoosta pohjoiseen). Vaan se, että brittivalmistaja esitteli IWA Studiossa boxlukkoisen päällekkäispiippuisen haulikon. Päällekkäispiippuisen! Englannissa! Brittihovi kiemurtelee tuskissaan.

No, tekee Longthorne sentään myös sivulukkoisia rinnakkaispiippuisiakin. Kivääreitä luvataan ”coming soon”. Valmistaja on brittiläisittäin hyvin tuore, nykyosoitteessa vuodesta 2015.

Peter Hofer, Itävalta

Mikä olisi IWA ilman Itävallan Ferlachilaisia? Ei yhtään mitään. Ferlachin artesaaneja edusti Peter Hofer. Yritys on uudehko (mies on syntynyt 1958), mutta toisaalta hän voi olla ajatusmaailmaltaan moderni. Hofer oli valmistuessaan maailman nuorin artesaani asevalmistaja.

Hoferin striimissä pyöri mitä kauneimmin koristeltuja aseita, tosin aika ripeään tahtiin, kun jokainen sekunti maksaa. Videon laatu oli erinomainen, ilman muuta etukäteen tehty. Striimaus oli jopa parempi kuin oikea IWA-näyttely: Siellä kun ei Hoferin aseisiin kosketa. Ne ovat tiukasti vitriineissä.

Hofer ilmoitaa, että aseen toimitusaika voi olla jopa 12 vuotta! Hinta lienee sen mukainen.

VDB, Saksa

Lyhenne tarkoittaa Verband Deutschen Büchsenmacher und Waffenhändler e. V. Tämä on huikea saksalaisten aseammattilaisten ”tori.fi” tai ”facebook”. Siellä vaihtuvat aseet, työpaikat ja bisnesmahdollisuudet. VDB on enemmän kauppapaikka kuin edunvalvojajärjestö.

Vastaavanlaista on Suomessakin takavuosina yritetty eri tasoilla (esim. maahantuojat, asekauppiaat), mutta projektit ovat ilmeisesti kaatuneet yhteistyön puutteeseen tai keskinäiseen kyräilyyn ja kateuteen. Tietysti Suomi on 5,5 milj. asukkaan maa, kun Saksan väkiluku on 83 milj. Saksakin on väkiluvultaan iso maa, vaikka ei pinta-alaltaan. Suomessakin voisi harkita joitain VDB:n oppeja.

Yleisarvio IWA 2021:stä

Esillä oli suuri määrä erävaateteollisuutta. Lisäksi oli paljon alaan liittymätöntä businesta.

Suomalaisista Lapua ja Vihtavuori esiintyivät vain mainintana, Sako, Tarvas, Ase-Utra ja monet muut suomalaiset eivät lainkaan. Tekisi mieli tokaista, että ”viisas päätös kun ette lähteneet mukaan rumbaan”.

Plussaa:
+ Olipa edes jokin valmistajien ja kauppiaiden välinen yhteys
+ Matkat Nürnbergiin säästyivät
+ Lentopolttoainetta säästyi ja ilmasto säästyi siltä osalta
+ Osanottajilta ja näytteilleasettajilta säästyi paljon rahaa matkoissa, majoittumisissa ja ständin vuokrissa
+ Kestävä kehitys (sustainability) otettiin voimakkaasti esille
+ Puhuttiin myös teollisuuden pakkausten ympäristövaikutuksista
+ ”Neljän päivän messut kolmessa tunnissa” (ajan säästö)

Miinusta:
– Ensikokeilu striimatusta IWAsta tuntui jäykältä
– Opittavaa on vielä paljon
– Juontaja puhui liian nopeasti ja ADHD-maisesti
– Ajoittain tunnelma oli kuin MTV ilman varsinaista ohjelmaa
– Töllökontakti ei koskaan vedä vertoja vis-à-visille
– Tuttujen tapaamiset jäivät väliin
– Messujen tunnelma ja innoitus puuttuivat
– Epätasainen näytteilleasettajien esiintyminen ja taidot (”kotivideot”, ”puhelinvideot”)
– Eräalaan liittymättömiä näytteilleasettajia
– Sirkusmeininkiä, kuten tietokilpailuja
– Lopetus eli ”beer’o’clock”-aika ylittyi 35 min.

2022 IWA:lle on annettu päivämäärät 2.-6.3.2022. Mutta tällä hetkellä koronasta ei tiedä kukaan mitään varmaa.