Metsästykseen käytettyjen tuotteitten jakelu on perinteisesti hoidettu siten, että on olemassa varastoiva maahantuoja. Tämä on tilannut tuotteet päämieheltään, tuonut ne Suomeen ja myös varastoinut sekä tuotteet että tarvittavat varaosat. Myös järjestänyt tarvittavan huollon ja takuukorjaukset tavalla tai toisella. Mutta kuviot ovat muuttumassa etupäässä logistiikan kehittymisen ja ”postimyynnin” yleistymisen kautta.

Itävaltalaista Kahlesia (Guntramsdorf, Wienin lähellä) pidetään kiikaritähtäimen pioneerina. Karl Robert Kahles perusti yrityksen v. 1898. Ensimmäisen tähtäimen nimi oli ”Telorar”. V. 1930 syntyi tähtäin nimeltä ”Mignon”. Koska Kahlesin tuotanto oli valjastettu vuodesta 1938 Hitlerin sotakoneiston käyttöön, liittoutuneet pommittivat Kahlesin tehtaan 19.2.1945 kiviläjäksi. Johtaja-omistaja Karl Kahles kuoli hyökkäyksessä. Hänen vaimonsa Elisabeth ja poikansa Friedrich suorittivat jälleenrakennuksen sodan jälkeisinä vuosina. Kahlesista tuli sekä Itävallan sotaväen hovitoimittaja että merkittävä siviilitähtäinten ja urheiluoptiikan valmistaja.

Kahles 3,5-18 x 50i esittelee erikoisuutena sivusäädön myös vasemmalla kädellä. Paino 940 g. Viitehinta noin 3.200 eur. Kuva: Kahles

Yhteistyötä Swarovskin kanssa

Kahles on ilmoittanut, että tietyillä Euroopan maiden markkinoilla (mukaan lukien Suomi) markkinointi suoritetaan yhteistyössä Swarovskin kanssa alkaen 1.1.2019. Termi on ”Direktvertrieb” eli aseliike tilaa tuotteet suoraan Suomen edustajalta.

Tällä järjestelyllä on etupuoli ja takapuoli. Tilaajan täytyy olla perehtynyt tuontikaupan paperisotaan, olkoonpa että EU:n myötä tämä on helpottunut. Samoin riskiä on siirretty kauppiaalle. Kun ennen saattoi tilata varastoivalta maahantuojalta vaikka yhden putken kerrallaan, nyt varastointivelvoite siirtyy aseliikkeelle. Jos putkea ei satu olemaan ”kotona”, se kauppa todennäköisesti menetetään.

Kun tein työtä USA:ssa, jenkkipomoni sanoi että ”distribution is now business” (eli ostaja haluaa tuotteensa nyt, tässä ja heti). ”Jos menet kapakkaan ja haluat tuopin olutta, niin et hyväksy vastausta että olutta tulee 14 päivän kuluttua”, hän opasti esimerkkinä. Ja taisi olla hirveän oikeassa. Kyllä me pähkäilimme miten saksalaisen tuotteen markkinointi USA:ssa pitäisi järjestää. Kokeilimme kaikkea ja teimme varmasti virheitäkin.

Mielestäni sekä Kahles, Swarovski että Zeiss ovat lähteneet tälle ”Direktvertriebin” linjalle. Kuluttajaahan toisaalta kiinnostaa eniten, mistä tuotteita voi ostaa, eikä se miten markkinointi ja logistiikka ovat järjestetyt. Kun tällä hetkellä katson netistä, Kahles-optiikkatuotteita voi ostaa mm. seuraavista yrityksistä: Ahti Huvila (Soini), Ase ja Erä (Turku ja Kemiö), FinnAccuracy (Lohja), Forssan Ase ja Retkeily (Forssa), Korpimetso (Nurmo), Lohjan Ase ja Osa (Nummela), Matti Kauppi (Oitti), Kärkkäinen (useilla paikkakunnilla), Metsästyskeskus (Helsinki), Retkitukku (Oulu) ja useita muita. Lähes kaikki harjoittavat nykyisin postimyyntiä. Jos haluaa fyysisesti hypistellä tuotetta, ehkä jopa tiirailla sen läpi, niin sitten on mentävä aseliikkeeseen.

Kiikaritähtäimet eivät ole nykytulkinnan mukaan aseen osa, joten ne eivät vaadi aselupaa.

Kahles on esitellyt katselukiikarin jossa on etäisyysmittari. Helia RF:ää saa 8 x 42 tai 10 x 42 vahvuuksilla. Viitehinta 1.765 eur. Kuva: Kahles

Aseet, patruunat ja aseen osat

Tällaista ”Direktvertriebiä” emme varmaan tulle näkemään varsinaisten aseiden tai patruunoiden kaupassa. Tämä johtuu aselaeista. Totta kai yksityishenkilökin voi hakea yksittäisen aseen maahantuontilupaa, mutta käytännöllistä tai taloudellista tämä ei kyllä ole. Patruunoiden osalta ei senkään vertaa.

Monitahoisten yrityskauppojen seurauksena Kahlesin Suomen edustaja on maalahtelainen RUAG Ammotec Finland. Kahles on premium-hintainen tuote.