Husqvarnan aseteollisuus syntyi v. 1689 kun Jönköpingin pohjoispuolelle mahtavan 116-metrisen putouksen äärelle perustettiin kivääritehdas Konungliga Gevärsfaktori. Valtion omistus vaihtui yksityiseksi v. 1757 mutta tuotteet olivat edelleen sotilaskivääreitä Ruotsin kuninkaan armeijalle.

Husqvarnan tehdasmuseo on mielenkiintoinen ja monipuolinen käyntikohde

Ruotsi kävi viimeisen sotansa v. 1814 Norjaa vastaan. Tämän jälkeen sotilasaseiden menekki luonnollisesti hiipui. Husqvarnan tehdas muutettiin yksityiseksi osakeyhtiöksi v. 1867. Se sai nimeksi Husqvarna Vapenfabriks AB, joten aseet olivat edelleen pääartikkeli. Samana vuonna ostettiin Yhdysvalloista Remingtonilta rolling block-kivääreitä, lukkolaitteita ja lopulta valmistuslisenssikin. Näitä sotilaskivääreitä valmistettiin Husqvarnassa Mauserin pulttilukon tuloon vuoteen 1894 saakka.

Monipuolistuminen oli välttämätöntä

Uuden osakeyhtiön osakkeenomistajat näkivät, että tehtaalle on saatava lisää tukijalkoja sotilasaseiden lisäksi toiminnan jatkuvuuden turvaamiseksi ja sotaväen tilauspiikkien tasoittamiseksi. Ensimmäiset siviilituotteet olivat liesiä ja ompelukoneita. Vuonna 1877 tehtaanjohtajaksi tuli patruuna ja industrialisti Wilhelm Tham (1839-1911). Hän ryhtyi kehittämään Husqvarna-yhtiötä voimallisesti ja laajensi uusille toimialoille. Kun tämä on aseblogi, niin kiirehdin mainitsemaan että Wilhelm Tham aloitti siviiliaseiden tuotannon Husqvarnassa.

Wilhelm Thamin rintaveistos Huskvarnan urheilupuistossa. Häntä kunnioitetaan Husqvarna-yrityksen suuruuden luojana.

Lukkolaite oli sotaväen kontrahdin jäljiltä valmiina eli Remington rolling block. Tähän rakennettiin alkuun sileäpiippuisia haulikoita ja kivääreitä, myöhemmin osarihlatuilla ja kokonaan rihlatuillakin piipuilla. Valtaosa tuotannosta oli kuitenkin haulikoita. Näistä tuli valtavan suosittuja sekä Ruotsissa että Suomessa. Ruotsissa näitä kutsuttiin nimellä ”Remingtonbössa”, Suomessa puhuttiin ”läppälukkoisesta yksipiippuisesta husovarnasta”. Viimeiset tällaiset valmistuivat niinkin myöhään kuin v. 1949!

Ruotsalaiset eivät itse juuri arvosta ”Remingtonbössaa”, vaan tuhahtelevat niille. Sen sijaan rinnakkaispiippuiset haulikot ovat arvossaan. Niiden valmistus alkoi v. 1877. Ensimmäiset hanattomat rinnakkaiset valmistuivat v. 1885. Drillinkejä valmistettiin vuodesta 1901 mutta vähäisessä määrin. Päällekkäispiippuisia haulikoita Husqvarna ei valmistanut koskaan.

Vaikka Ruotsi pysyi sodista syrjässä, se huolehti puolustusvoimiensa aseistuksesta myös Husqvarnan toimesta. Suomalaisittain mielenkiintoisia Husqvarnan valmistamia aseita olivat Suomi-konepistooli, joita valmistettiin 35.000, sekä Lahti-pistooli, joka hieman suomalaisesta poikkeavana tunnetaan mallinumerolla L-40. Husqvarna valmisti näitä paljon enemmän kuin VKT eli yli 82.000.

Asevalmistus Husqvarnassa loppui v. 1970. Jonkin verran valmistettiin tämän jälkeen Italiassa haulikoita ja kivääreitä Husqvarna-nimellä (valmistajana esim. Antonio Zoli). FFV jatkoi muutaman vuoden Husqvarna-kiväärimallin 1900 valmistusta Eskilstunassa.

Husqvarnasta tulee oikea konserni

Wilhelm Thamin aloittaessa Husqvarna Vapenfabriks työllisti 280 henkeä. Hänen kuollessaan v. 1911 työvoimaa oli 1500 henkeä. Vuoden 2013 lopussa Husqvarna Groupin palkkalistoilla oli yli 14.000 henkeä, jotka tekivät yli 30 miljardin ruotsinkruunun liikevaihdon. Paljon on siis tapahtunut vuosien 1911 ja 2013 välillä. Tuoteryhmiä on tullut ja kerinnyt mennäkin.

Husqvarna on valmistanut polkupyöriä, moottoripyöriä, mopedeja, perämoottoreita, moottorisahoja, raivaussahoja, ruohonleikkureita, trimmereitä, kastelujärjestelmiä, ompelukoneita, mikroaaltouuneja, grillejä, lihamyllyjä, sähkö- ja kaasuliesiä, liesituulettimia, jääkaappeja, pakastimia, kuivauskaappeja, astianpesukoneita, kahvinkeittimiä, pyykinpesukoneita, linkoja, mankeleita, jäätelökoneita… Esimerkiksi moottorisahojen valmistajana Husqvarnasta on yritysostojen kautta tullut maailman suurin.

Husqvarnan valimo on oma lukunsa. Se alkoi kaminoista ja liesistä mutta siellä on sittemmin valmistettu monenlaista metallivalua. Olipa aika sodan jälkeen, jolloin Husqvarna suunnitteli auton valmistusta. Tämä ei lopulta materialisoitunut, mutta projektin seurauksena Husqvarnan valimossa valmistettiin kaksitahtisten Saabien sylinteriryhmät vuosien ajan.

Husqvarna Fabriksmuseum

eli tehdasmuseo sijaitsee Huskvarnan taajamassa (paikkakunta kirjoitetaan nykyisin ”k:lla”, mutta brändi ”q:lla”) viisi kilometriä Jönköpingistä pohjoiseen ja 315 km Tukholmasta etelään E4-tien varrella. Tänne on kerätty kaikkea mitä Husqvarna on valmistanut vuosien saatossa. Täällä on myös esillä erilaisia tehdasmiljöitä mukaan lukien haulikoiden valmistuspaja. Aseihmisiä kiinnostaa hieno v. 1982 perustettu asemuseo, jossa on esillä kaikki Husqvarnan valmistamat aseet ja jonkin verran muitakin. Mutta Husqvarnan tuotannon monimuotoisuudesta johtuen tehdasmuseota voi pitää aidosti perhekohteena. Niinpä täällä näkee myös lapsia, joille ukit ja mummit selittävät miten ”tällaista se oli silloin ennen vanhaan…”

Myös moottoripyöräväelle Husqvarnan museo tarjoaa varsin paljon ja tämä osa museosta onkin suuri. Husqvarna oli kova sana TT-ajoissa 1930-luvulla sekä motocrossissa ja endurossa 1960-70-luvuilla. Suomalainen motocrossin maailmanmestari Heikki Mikkola ajoi Husqvarnalla.

Husqvarnan tehdasmuseon kotisivut löytyvät tästä. Museo on auki joka päivä mutta vain rajallisen ajan, joten aukioloajat kannattaa tarkastaa ja sovittaa matkaohjelma sen mukaan. Kannattaa myös tutkia, milloin on erityistä ohjelmaa (”Aktuellt”). Esimerkiksi viime käyntini aikaan sattui Husqvarna-Rallyt, johon oli kerääntynyt suuri määrä motoristeja ja mopedisteja Husqvarna-ajokeilla eri aikakausilta viime vuosituhannen alkupuolelta lähtien. Museon pihalla oli säpinää, tunnelmaa, ääntä – ja tuoksuja.

Edelleen metsästäjille tiedoksi: Melko lailla Huskvarnaa vastapäätä pidetään vuosittain Ruotsin erämessut Elmia Game Fair. Messujen vieressä on mukava Scandic-hotelli jonka ylimmistä kerroksista aukeaa komea näköala upealle Vättern-järvelle. Messujen aikana hotelli on etukäteen loppuunmyyty.

Tällaisessa solussa neljä työntekijää kokosi Husqvarnan rinnakkaispiippuiset haulikot. Puhdasta käsityötä!