Muistatko vielä, kun norjalainen kodinkoneketju Gigantti rantautui Suomeen? Minä muistan sen oikein hyvin. Päivä oli 16.9.1999.

Vantaan Tammistoon rakennetaan Suomen ensimmäistä XXL-tavarataloa. Kuva: Pekka Suuronen

Gigantin avajaiset aiheuttivat Vantaalla totaalisen liikennekaaoksen. Kansa pysäköi autojaan Tuusulan moottoritielle, joka tukkeutui pahoin. Avajaistarjouksena oli pölynimuri naurettavan halvalla, jota minäkin lähdin mukamas hakemaan. Mutta en päässyt edes liikkeeseen asti. Liikenneruuhkat ja jonot olivat pahemmat kuin voikaupassa sodan aikana.

Norjaan perustettiin v. 2001 urheilualan kauppaketju XXL. Eräs perustajista oli Øyvind Tidemandsen (52), joka on ollut mukana perustamassa muitakin menestyneitä ketjuliikkeitä kuten Elkjøpin. Se toimii Suomessa nimellä Gigantti. Tidemandsen omistaa XXL:stä edelleen 30 % mutta on myynyt enemmistöosuuden ruotsalaiselle pääomasijoitusyhtiölle EQT:lle. Tämä on ryhtynyt laajentamaan toimintaa voimallisesti. XXL:llä on tällä hetkellä 20 myymälää Norjassa ja 10 Ruotsissa.

 

XXL Suomeen

Suomeen perustettiin 4.4.2013 tytäryhtiö XXL Sports & Outdoor Oy. Ensimmäinen myymälä ja yrityksen pääkonttori tulee Vantaan Tammistoon osoitteeseen Sähkötie 5. XXL:n Tammiston myymälään tulee yli 5.000 neliömetriä myymälätilaa eli jalkapallokentän verran. Mutta ei tämä siihen jää. Suunnitteilla on lisää liikkeitä Suomeen. Lisäksi luodaan postimyyntiorganisaatio.

XXL:n päätoimiala on urheiluvälinekauppa. Se on ilmoittanut, että se ei tule myymään omaa brändituotetta eli XXL-brändiä. Ruotsin XXL:n toimitusjohtaja Fredrik Steenbuch on linjannut yrityksen politiikkaa: ”Halvimmalle on aina tilaa. Meillä on parempi kustannusrakenne kuin kellään muulla. Emmekä me myy omia brändejämme, vaan Nikea, Pumaa ja Adidasta.”

Mutta XXL tulee toimimaan myös minua ja tämän blogin lukijoita kiinnostavalla alueella: eränkäynti ja metsästys. Lainaus yrityksen omalta nettisivulta: ”Tältä osastolta löytyvät metsästysaseet, optiikka ja patruunat sekä kaikki näihin liittyvät tarvikkeet ja varusteet. Lisäksi osaston tarjontaan kuuluvat radiot, kiikarit, veitset, laavut, ilma-aseet, erä- ja metsästysvaatetus, saappaat sekä paljon muuta.”

Asepuolella mallia voidaan katsoa Ruotsin nettisivuilta. Ruotsin systeemissä asebrändejä ovat mm. Baikal, Blaser, CZ, Heym, Mauser, Silma ja Weatherby. Patruunabrändejä ovat Fiocchi, Norma, Partizan, Saga, Swift ja TopShot.

 

Lisää kilpailua asekauppaan?

Ketjumarkkinointi on pelin henki monella alalla. Sen puhdasoppisimpia ilmentymiä on McDonalds. Mäkkäreitä on runsaat 34.000 kappaletta 120 maassa. Suomeen kultaiset kaaret rantautuivat v. 1984. Ketjumarkkinointi on toiminut myös urheiluvarusteissa. Mutta toimiiko se asekaupassa?

Suomen osalta historia ei näytä hyvältä. Kesport-Intersportin asekauppa oli takavuosina kohtuullisen menestyksekästä, mutta nykyään se kituuttaa. Oletettavasti tilalle piti tulla Budget Sportin asepuoli, mutta Budgetien asekauppa lopetettiin kokonaan keväällä 2013. On ironista, että vain vajaan kilometrin päässä XXL:n työmaasta sijaitsee Suomen ensimmäinen Budget Sport.

Asepuolen parasta ketjumarkkinointia Suomessa edustaa Sako First Class Dealers. Näitä on viitisenkymmentä, mutta tämäkin ketju on löyhä. Ruotsissa Interjaktiin kuuluu 19 liikettä. Alun perin saksalainen Eduard Kettner on koteloitunut verissä päin Itävaltaan. Toinen saksalainen, Frankonia Handels, pysyy Saksan rajojen sisäpuolella. Molempien yritykset Suomessa jäivät yrityksiksi.  Cabela’s USA:ssa käy esimerkistä menestyksekkäästä aseliikeketjusta, mutta siellähän on tunnetusti kaikki suurta muutenkin eikä asekauppa ole USA:ssa samalla lailla säännösteltyä kuin Euroopassa.

Erään kuuleman mukaan XXL aikoo perustaa 9 suurmyymälää Suomeen. Paikkakunnat lienevät samat kuin luettelo ”Suomen yhdeksän suurinta kaupunkia”. Tämä toimii urheiluvälinekaupassa, mutta metsästysaseiden menekki on muualla kuin suurissa asutuskeskuksissa. Taannoinen blogikarttani Suomen asetiheydestä kertoo paljon. Aseita myydään ”punaisella alueella”.

Suomessa toimii menestyviä aseliikkeitä mm. Soinissa, Humppilassa ja Pudasjärvellä. Tuskinpa tulemme näkemään XXL-liikkeitä näillä pikkupaikkakunnilla. XXL ottaa varmasti osansa aseiden ”matkahuoltomyynnistä” – mehän emme enää voi sanoa postimyynti. Mutta on eri asia tilata netistä viidenkympin lenkkarit kuin parin tonnin ase. Moni haluaa tehdä asekaupat vis-à-vis, naamakkain. Jos kauppaan liittyy vanhan pössykän antaminen vaihdossa, XXL:n kaltaiset liikkeet ovat pois suljetut. Jos XXL:n ase- ja patruunasortimentti pysyy Ruotsin kaltaisena – ja se saattaa sellaisena pysyä keskitettyjen ostojen seurauksena – se ei ole Suomen markkinoille optimaalinen. Olen aikaisemminkin ihmetellyt, miten Suomen ja Ruotsin maut ja kulutustottumukset ovat kovasti erilaiset kun ruvetaan puhumaan metsästysaseista, vaikka maantieteellisesti maita erottaa toisistaan ainoastaan pahainen merenlahti.

Joka tapauksessa kilpailu on hyvästä. Jos kilpailua ei olisi lainkaan, olisi se kuluttajalle kovasti huono uutinen. XXL tuo markkinoille uuden vaihtoehdon. Heidän konseptinsa mukainen asekauppa ei mahdollisesti tule olemaan heti kannattavaa, mutta suuren emoyhtiön sateenvarjon alla kaupankäynti on mahdollista vaikka viivan alla olisi punaisia numeroita.

Tulen varmasti olemaan mukana XXL:n avajaisrytinöissä Tammistossa.  – Tarkemmin ajatellen, ehkä sittenkin vasta seuraavana päivänä…

 

Suomen ensimmäinen XXL avataan keväällä 2014. Kuva: Pekka Suuronen

Suomen ensimmäinen XXL avataan keväällä 2014 Vantaan Tammistoon. Myymäläpinta-ala tulee olemaan yli 5.000 m&³2;.