Yleisesti hyväksytty mielipide on, että paras käyntitarkkuus saavutetaan vain sovittamalla oma aseyksilö ja siihen parhaiten sopiva patruuna keskenään. Keskussytytteisten aseiden tarkkuuden etsijät suorittavat tätä jälleenlatauksella (itselatauksella). Mutta mitäpä tekee reunasytytteisten aseiden omistaja? Näitä patruunoita kun ei voi ladata itse.

Järkevä toimintamalli on ostaa laatikko tai pari kaikkia mahdollisia patruunoita ja ampua kasoja mahdollisimman kontrolloiduissa olosuhteissa (aseen tuenta, tähtäimet, valo, tuuli, ampuja jne.). Tällä lailla saadaan esille yllättävän suuria eroja patruunoiden välillä. Tämän tietää vain sellainen, joka on kokeillut. Olen itse suorittanut tällaisia sekä harrasteena että viran puolesta asetestien yhteydessä.

Ennätykseni lienee muistaakseni 32 erilaista 22 LR -patruunaa yhdessä kiväärissä (Kimber M82). Tämä tapahtui USA:ssa, missä patruunatarjonta on ylenpalttista. Ammuin uteliaisuuttani myös vanhempia patruunamerkkejä, sellaisia, joiden tiesin poistuneen keskuudestamme jo vuosia sitten. Tulin sellaiseen johtopäätökseen, että 22 LR -patruuna ei parane vanhetessaan. Sain vanhoilla paukuilla surullisia kasoja. Tämä voi johtua härskiintyneestä luotivahasta, vanhentuneesta ruudista, hapantuneesta nallimassasta, luodin kiderakenteen muutoksista, tusinasta muusta tekijästä tai näiden yhdistelmästä mielivaltaisessa suhteessa.

Lapua GmbH:n palvelukeskus  
Kuva: Matti Erkkilä

Mutta mitä tekee vakava harrastaja, ehkä kilvanampuja, joka haluaa ehdottomasti parasta tarkkuutta? Hänen kannattaa tutkia mahdollisuudet patruunatehtaalla tapahtuvaan koeammuntaan. Suomalaiselle lähin mahdollisuus on Saksan Schönebeckissä, Lapua GmbH:n palvelukeskuksessa (Service Center). Se vihittiin käyttöön v. 2003, jolloin minulla oli sattumalta kunnia olla mukana ampumassa avajaislaukaukset. Vuodesta 2008 toimintaa on systematisoitu ja tehostettu. Lapuan laitos on maailman huippuluokkaa ja edustaa korkeinta teknologiaa mihin kuluttajatasolla on pääsy.

Ampumakeskuksessa asiakas voi valita Lapuan ja SK:n patruunamerkkien välillä. Lapualta löytyy kuutta laatua 22 LR:a ja SK:lta yhdeksää. Keskukseen on toimitettu etukäteen asiakkaan tilaamat patruunalaadut ja niistä useita eriä valkattavaksi.

Aseen raudat irrotetaan tukista ja kiinnitetään penkkiin joko aktiosta tai piipusta, asiakkaan valinnan mukaan. Aluksi ammutaan kymmenen ”rasvalaukausta” ja lämmitetään piippua. Sitten ammutaan kymmenen ”kilpalaukausta” rauhalliseen tahtiin.

Osumat tulevat heti tietokoneen ruudulle  
Kuva: Matti Erkkilä

Taulupäässä on saksalaisen Meyton Elektronikin infrapunatunnistimilla toimiva laitteisto, joka mittaa luodin kulun 0,011 mm tarkkuudella. Maalialueella sinkoilevat IR-säteet luovat 250 megapikselin matriisin. Tätä voi verrata digikameraan, joka muodostaa tarkan valokuvan 6-12 megapikselin kennostolla.

On kiehtovaa katsella, miten osumat napsahtavat tietokoneen näytölle silmänräpäyksessä. Patruunan käynti selviää hyvin pian jo ammunnan kestäessä. Näin edetään patruunaerä kerrallaan, kunnes löytyy se paras patruuna juuri asiakkaan omalle aseelle.

Lapua GmbH veloittaa palvelusta 30 euroa per piippu. Tämä sisältää testipatruunat. Kun se parhaiten käyvä patruuna löytyy, voi ampuja varata itselleen joko koko erän (20.000 patruunaa) tai siitä yhden keissin (5.000 patruunaa) kerrannaisia. Nämä patruunat toimitetaan maahantuojan ja jälleenmyyntiverkoston kautta ampujalle. Patruunakaupat on siis tehtävä oman asekauppiaan kanssa jo ostolupamenettelyn kannalta. Schönebeckistä ei voi lähteä ajelemaan kotiin patruunat auton takakontissa.

Kuva: Matti Erkkilä

 

Jos ampuja sattuu olemaan esimerkiksi ampumahiihtäjä, hän voi pyytää sekä patruunat että aseet jäähdytettäväksi haluttuun lämpötilaan. Yleensä asiakkaat pyytävät -15°- -25°C. Ampumahiihdossa pakkasraja on -20°C. Pakastamisesta peritään 50 euron kertamaksu.

Lapuan ampumakeskuksessa käy asiakkaita kaikkialta Euroopasta, myös Suomesta. Markkinointipäällikkö Jörg Melcher arvioi, että ampujat ovat testanneet eniten Polar Biathlonia, Center-X:ää ja Midas+:aa. Lippulaiva X-Act on niin uusi, etteivät tilastot ole ehtineet vielä kertyä. SK:n patruunoista eniten testataan Standard Plus’aa ja Pistol Matchia.

Schönebeck sijaitsee Saksi-Anhaltissa noin 180 km Berliinistä länsilounaaseen. Sinne pääsee junalla, mutta se vaatii vaihdon Magdeburgissa. Vuokra-auto on näppärin tapa, Berliinin Tegelin kentältä löytyy viisi autovuokraamoa. Suoria lentoja Helsinki-Berliini tarjoavat Finnair ja Air Berlin.

Palvelukeskuksen teknikko Andreas Schnitzeler ampuu asiakkaan aseella  

Toinen vaihtoehto on mennä laivalla ja omalla autolla Travemündeen (Finnlines) tai Rostockiin (Tallink Superfast). Tällöin voi matkaan yhdistää esim. perhelomaa tai sightseeingia. 35.000 asukkaan Schönebeckissä on monen tasoisia majoitusmahdollisuuksia ja mm. terveyskylpylä Solepark.

Kuva: Matti Erkkilä

  Lapua GmbH:n markkinointipäällikkö Jörg Melcher