Nimi Bill Jordan ei välttämättä soita tavalliselle tossunkuluttajalle kelloa, mutta Realtree soittaa. Bill Jordan on Realtree -camouflagen eli naamiokuvion kehittäjä, luoja, brändin omistaja ja erittäin menestyvä liikemies. Realtree on alan markkinajohtaja.

Bill Jordan, 60, kertoo pitäneensä vuoden 1984 SHOT Show’ssa pientä jousiammuntavarusteiden ständiä, kun hän tapasi kollega Jim Crumleyn ja näki tämän Trebark -kamokuvion. Hänen oman kertomansa mukaan idea syntyi siinä ja silloin, SHOT Show’n lattialla Dallas, Teksasissa. Mutta sen sijaan että olisi ryhtynyt itse valmistamaan kamottuja takkeja, lippiksiä tai hanskoja metsästäjille, hän ryhtyi markkinoimaan ideaa ja myymään valmistuslisenssejä. Jälkeenpäin hän kertoo, että tämä avasi hänen silmänsä näkemään markkinapotentiaalin. Hän huomasi, kuinka rajattomat mahdollisuudet lopulta aukeaisivat. Kohteita Bill Jordanin omilla sanoilla: ”…kattotuulettimista bikineihin, lompakoista seinätapetteihin…” Tai Realtreen markkinointijohtaja Dodd Cliftonin sanoilla: ”Realtreeta on käytetty vaupanvaipoissa ja sillä on verhottu ruumisarkku. Realtree kattaa koko elämän kirjon!”

Dodd Clifton, Marketing Director  
Kuva: Pekka Suuronen

Bill Jordan perusti Jordan Outdoor Enterprises Ltd. -yrityksen v. 1986. Tänään Realtreetä pidetään kamon # 1 maailmanmerkkinä, mutta se omistaa myös toisen brändin, Advantage. Molemmista on lukuisia alabrändejä. Jordan ei kerro liikevaihtoaan. Henkilökuntaa on 60, ja tämä on kaikki tuotekehitystä ja hallintoa. Jordan ei valmista mitään.

Asiakkaiden referenssiluettelo on vaikuttava. Muutamia poimintoja: Remington, Beretta, Mossberg, Smith & Wesson, Franchi, Benelli, Caterpillar, Chevrolet, Wrangler, Yamaha, Helly-Hansen, Nikon, Shell, John Deere… Yli 2000 yritystä käyttää Jordanin kamomalleja yli 10000 tuotteessa.

Kun kysyin Realtreen valtavalla osastolla mahdollisuutta Bill Jordanin haastatteluun, markkinointijohtaja Dodd Clifton sanoi suoraan sen olevan mahdotonta. Jotkut lehdet ovat kuulemma jonottaneet haastattelua kolmekin vuotta. Jokainen haluaa kuulla, miten kultasuoneen isketään. Sen sijaan Dodd suostui haastatteluun. Hän kertookin olevansa Bill Jordanin oikea käsi, ”proxy”, eli toimivansa ”valtakirjalla”. Hän on ollut Bill Jordanin palveluksessa 20 vuotta.

– Näen täällä messuilla paljon kokonaan kamottuja aseita, esimerkiksi Remington R-15. Millä tekniikalla nämä on tehty? ”Tätä on käytetty jo muutaman vuoden. Ase upotetaan eli ’dipataan’ vesialtaaseen, jonka pinnalla kelluu kamofilmi. Se kietoutuu aseen ympärille ja tarttuu siihen. Prosessissa tarvitaan erinäisiä kemikaaleja.”

– Onko tämä menetelmä teidän kehittämänne? ”Ei kokonaan, mutta olemme olleet mukana kehittämässä väri- ja filmipuolta. Olemme myös vieneet tätä teknologiaa asealan ulkopuolelle ja toimineet konsulttina.”

– Onko kamo muotijuttu? ”Olemme suunnitelleet kamokuviomme toimiviksi, metsästys- ja luontokäyttöön. Kuviot ja värit on tutkittu ja kehitetty valokuvauksella, tietokoneella ja empiirisillä kokeilla. Kun kamo on levinnyt metsästysasujen ulkopuolelle ja siitä on tullut muoti-ilmiö, on se ollut onnellinen sattuma. Ei meillä tietenkään ole mitään tätä vastaan. Mutta tuotteen lähtökohtana on ja on ollut toimivuus. Presidenttimme Bill Jordan on ihan aidosti ja oikeasti metsästäjä henkeen ja vereen.”

”Kuitenkin Jordan Enterprisen toiminta on enemmän kuin kamokuvioiden ja värien suunnittelemista. Se on liiketoiminnan ja uusien sovellusten kehittämistä partnereiden kanssa. ’Saatamme liikekumppanimme ja erälliset markkinat (outdoor market) yhteen. Se on ensisijainen päämäärämme.’ Tämä on presidenttimme Bill Jordanin motto kahdessa lauseessa.

– Ymmärrän, että olette patentoineet kamokuvionne. Miten voi patentoida värejä, jotka näkyvät luonnossa? ”Tätä voisi kutsua myös meidän tietotaidoksemme.”

– Entäpä tuoteväärennökset? Miten valvotte näitä? ”Tuotemallit, kuviot ja brändit ovat meidän ainoa omaisuutemme ja substanssimme. Totta kai me valvomme etujamme. Meillä on pieni armeija lakimiehiä, edustajia, maahantuojia ja jälleenmyyjiä ympäri maailman, jotka pitävät silmänsä auki. He havaitsevat tuoteväärennökset ja saattavat väärentäjät lakitupaan.”

”Olemme viime vuosina voittaneet suuria oikeusjuttuja, joilla levitetään sanomaa, että väärentäjät jäävät kiinni, ja että seuraukset tästä rikollisesta toiminnasta ovat vakavat.”

– Dodd, milloin kamo menee pois muodista? ”Ei koskaan!”

Kuva: Remington Arms Company

Remingtonin uusi M887 Nitro Mag haulikko on kamottu Advantage MAX-4 kuviolla