Tapasin itävaltalaisen optiikkatehtaan markkinointijohtaja Florian Kreisslin (35). Käyntikortissa lukee Head of Marketing (Hunting), ja työnantaja on Swarovski Optik KG. Kyselin tähtäinmiehen kuulumisia ja filosofioita.

Florian Kreissl  
Kuva: Pekka Suuronen

Daniel Swarovski perusti v. 1895 kristallia valmistavan ja hiovan yrityksen Wattensiin, Itävallan Tiroliin, Innsbruckin lähelle. Tänä päivänä Swarovski tunnetaan maailmalla arvokkaasta lyijykristallistaan, jota käytetään koriste-esineinä, valaisimina ja koruina. Näitä tuotteita myydään yli 1300 boutiquessa 120 maassa. Kaikkiaan Swarovskilla on yli 22000 työntekijää maailmanlaajuisesti. Tuotantoa on 19 maassa. Liikevaihto on yli 2,5 miljardia euroa.

Kristallin lisäksi Swarovski-konserniin kuuluu Tyrolit, joka valmistaa hiomatyökaluja ja -materiaaleja, Swareflex (heijastimia ja liikenneopasteita) ja Swarovski Optik. Tämä viimemainittu täyttää 60 vuotta, sillä ensimmäinen kiikari, Swarovski 7 x 42 Habicht (haukka) syntyi v. 1949. Danielin poika Wilhelm Swarovski oli puuhaillut optiikan kanssa vuodesta 1935, sillä hänen harrasteensa oli tähtitiede. Sodan jälkeen hän perusti Swarovski Optik KG:n Tirolin Absamiin.

Katselukiikareiden jälkeen tuotteistoon tuli kaukoputkia, ja v. 1976 ensimmäinen kiikaritähtäin. Tänä päivänä Swarovski Optikin tuotteistoon kuuluu katselukiikareita, etäisyysmittareita, lintukiikareita, kaukoputkia, niihin kiinnitettäviä kameralaitteistoja ja kiikaritähtäimiä. Optikin tuotannosta vientiin menee 90 %. Työntekijöitä on 750. Liikevaihtoa ei ilmoiteta.

– Missä Swarovski-kiikaritähtäimet valmistetaan? ”Tehtaissamme Itävallan Tirolissa ja Tsekinmaassa.”

– Kuinka monta tähtäintä on tänä päivänä ohjelmassanne? ”Seitsemäntoista perusmallia, mutta kun näihin yhdistetään parikymmentä ristikkoa, niin meillä on lähes 100 tuoteriviä. Tämä vain kiikaritähtäimissä. Meillähän on myös muita optisia tuotteita kuten katselukiikarit ja kaukoputket.”

– Tällaisen valikoiman varastointi on varmasti teille ja kaupalle aika raskasta? ”Kaikki mallit ovat syntyneet asiakaskysynnästä. Esimerkiksi ristikot. Euroopassa kysytty ristikko ei myy USA:ssa ja päinvastoin. Tarjoamme kullekin markkina-alueelle sellaisia versioita, joita he haluavat.”

– Teillä on vain mustia putkia? ”Emme ole toistaiseksi nähneet tarpeeksi kysyntää hopeanvärisille tai harmaille tähtäimille.”

– Intrositte viime vuonna 6-kertaisen zoomaussuhteen. Onko se siinä vai jatkuuko kilpailu vielä tällä alueella? ”Näin tuolla hallissa jo suuremmankin suhteen. Teknisesti on täysin mahdollista tehdä vaikka 10-kertainen zoomaus. Sen vaatima tekniikka maksaa vähän enemmän ja painaa vähän enemmän. Kysymys kuuluu, että onko siitä vastaavaa hyötyä ja onko sellaiselle kysyntää? Itseisarvona ei tällaiseen ’hevosvoimakilpailuun’ kannata ryhtyä.”

– Nyt suurin suurennoksenne päättyy 24 x. Onko suunnitteilla valmistaa voimakkaampia tähtäimiä? ”Meillä on täällä nyt ensiesittelyssä 30 x. Teknisesti on totta kai mahdollista valmistaa vaikka kuinka suuri suurennos. Teemmehän me kaukoputkiakin. Mutta valmistamme tähtäimiä etupäässä metsästyskäyttöön. 30 x rupeaa olemaan jo käyttökelpoisuuden ylärajoilla. Mutta jos markkinoilla on kysyntää, me teemme! Tällaiset tähtäimet ovat suurempia, painavampia, kalliimpia.”

– Tulemmeko näkemään perinteisten optisten tähtäinten tilalla joskus sellaista, että kuva muodostettaisiin elektronisesti? ”Tarkoitat vähän niin kuin videokameraa? Olemme nähneet sellaisia kokeiluja. Itse asiassa, täällä hallissakin taitaa olla yritys, jolla on jotain tämän tapaista. Me olemme kuitenkin yrityksenä pyrkineet aina terävimpään ja parhaimpaan mahdolliseen kuvaan. Tällainen elektronisesti muodostettu kuva on laadultaan niin heikko, että emme ole vakuutettuja elektroniikan mahdollisuuksista ainakaan nykyteknologialla.”

– Onko maailmantalouden kriisi vaikuttanut liiketoimintaanne? ”Emme ole nähneet sellaista. Saattaa olla että tuotteemme ovat sellaisessa hintaluokassa, missä talouden heilahtelut eivät näy välittömästi. Myös USA:ssa business sujuu paremmin kuin koskaan.”

Kuva: Pekka Suuronen