Helsingin Sanomissa 19.8. oli juttu ”Asekauppa kuumenee sorsastuskauden alla”. Toimittaja Elina Lappalainen oli haastatellut asealan vaikuttajia, Asealan Elinkeinoharjoittajat ry:n puheenjohtaja, NorDisin toimitusjohtaja Esko Hakulista, Suomen Metsästäjäliiton toiminnanjohtaja, eräneuvos Juha K. Kairikkoa, Sako Oy:n maajohtaja Kai Liljaa ja helsinkiläisen Eräliike Hiidenkiven yrittäjä Mika Nevalaista.

Refereroin seuraavassa HS:n juttua, koska kaikki tämän blogin lukijat eivät ole HS:n lukijoita. Alkuperäisen artikkelin voi lukea Hesarin digilehdestä. Lukeminen edellyttää digilehden tilaajana oloa.

V. 2007 aseiden hallussapitolupia myönnettiin 22.293 kpl haulikoille ja 19.544 kpl kivääreille. Kun lupia myönnettiin yhteensä 64.154 kappaletta, jää pistooleille, revolvereille, yhdistelmäaseille ja ”muille aseille” vielä 22.317 kappaletta. Karkeasti ottaen siis kolmasosa kullekin segmentille.

Esko Hakulinen huomauttaa, että uusien aseiden myynti Suomessa on luokkaa 10-15.000 kpl vuodessa, joten valtaosa (50-55.000 kpl) Suomessa myydyistä aseista on käytettyjä aseita. Kai Lilja kertoo ”Sakon uusien aseiden myynniksi 6.000, jolla se on kiväärien markkinajohtaja ja noin 50 % markkinaosuuden ottaja.” Myynnistä valtaosa lienee Tikka T3-mallia.

Tarkkoja myyntilukuja ei saada selville, sillä kaikki aseiden maahantuojat eivät kuulu Asealan Elinkeinoharjoittajat ry:een. Esim. USA:ssa tilanne on vallan toinen, sillä valvova viranomainen BATF julkistaa luvut parin vuoden viiveellä. Olen julkaissut USA:n tilastoja blogeissani Asemaa Yhdysvallat(1), (2) ja (3) päivämäärillä 2.5., 9.5. ja 16.5.2008.

Lilja kertoo, että ”vuodesta 2008 tullee ennusteiden mukaan Sakon asevalmistuksen ennätysvuosi”. Samoin Kairikko sanoo, että ”metsästyksen suosio kasvaa ja myös naispuolisten metsästäjien osuus on noussut”.

Hakulinen puolestaan arvioi, että ”tukku- ja maahantuontiportaan ase- ja ampumatarvikkeiden myynnin arvo voisi olla noin 20 miljoonan suuruusluokkaa. Koko asekaupassa liikkuvan rahan määrä on huomattavasti suurempi.” Tällöin ilmeisesti lasketaan mukaan vaatetus, varusteet, pyyntivälineet, houkuttimet ja sellaiset.

Hiidenkiven Nevalainen kertoo ajan ennen sorsastuskauden alkua olevan ”mieletön ryysis”. Hakulinen näkee, että etelän ja pohjoisen asekaupassa on eroja. ”Karkeasti voisi yleistää niin, että muualla Suomessa ampuminen on metsästyspainotteisempaa ja Etelä-Suomessa se on urheilua, pistooliammuntaa ja sisärataharjoittelua.” Tähän voin itse huomauttaa, että totta kai se on sisärataharjoittelua, kun ulkoradat on pk-seudulta tapettu sukupuuttoon!

Nevalainen toteaa, että ”erävaatekauppa on vahva alue, siitä tulee puolet liikevaihdosta.” Lilja puolestaan toivoo, että ”alalle tulisi isompia liikkeitä, jotka palvelisivat metsästäjiä kokonaisvaltaisesti.”

”Niin kauan kuin on pieniä yrityksiä, kauppa henkilöityy yrittäjän ympärille. Pelkällä asekaupalla ei pysty kovin suureen liikevaihtoon.”

Hakulinen kertoo, että ”asealan maahantuojia on noin 15. Vähittäiskauppoja, joilla on asealan elinkeinolupa, on yli kolmesataa. Liikkeet myyvät aseiden ja ampumatarvikkeiden lisäksi myös muita varusteita ja erävaatteita, joten asekaupan arvoa ei voi päätellä yritysten liikevaihdoista.”

Näin siis Helsingin Sanomat ja lehden haastattelemat asiantuntijat. Faktaa ja mielipiteitä. Omana mielipiteenäni voisin lisätä, etten näe minään pahana asekauppiaan henkilöitymistä. Eräs esimerkki personoitumisesta on Aseliike Rantasen kauppias Reijo Rantanen, joka on myynyt aseita samalla paikalla 31 vuotta. Asiakkaat tulevat uudelleen Humppilaan juuri kauppiaan takia. On toisenlainen fiilis käydä kauppaa itse kauppiaan kanssa kuin ”kassapersoonan”.

Toki suurillakin liikkeillä tulee olla asevastaava, joka saattaa olla pitkän linjan asemyyjä. Mieleen tulee Raision Budget SportinOlavi Lintula, joka on myynyt aseita 26 vuotta, ja joka on kehittänyt ympärilleen kanta-asiakaskunnan.

Suomeen ei ole syntynyt vahvoja aseita myyviä ketjuja kuten Saksan Frankonia Jagd, ja uskoni mukaan meillä ei asiakaspohja ole tarpeeksi laaja tuollaista synnyttämäänkään. Löyhempiä ketjuja aseiden osalta ovat olleet Kesportit ja Intersportit. Merkkien ympärille on synnytetty Sako First Class kauppiasketju. Uusia tulokkaita ovat Asemafia ja Budget Sport, jotka toimivat kovin erilaisilla periaatteilla ja eri lähtökohdista.

Reijo Rantanen   Olavi Lintula
Kuva: Pekka Suuronen   Kuva: Pekka Suuronen