Sattuipa kirjastossa hyppysiini teos Muistatko Merkin? Sen on kirjoittanut diplomi-insinööri Jussi Juurikkala, jonka vanhemman polven lukijat muistavat legendaarisena Tekniikan Maailman autotoimittajana 1950-1970-luvuilla. Sittemmin hän toimi 1970-luvun loppupuolella Liikenneministeriön ylitarkastajana vastaten ajoneuvojen teknisistä määräyksistä, ja sen jälkeen tuotteliaana freelance-toimittajana ja kirjailijana. Hänen nimensä löytyy edelleen Tekniikan Maailman avustajalaatikosta.

Muistatko merkin? käsittelee moottoripyöriä ajanjaksolla 1913-2001. Ah niitä aikoja, ah niitä merkkejä! Joillain niistä tuli itsekin pärrättyä. Monen moottoripyörämerkin historia liittyy aseisiinkin. Tästä saankin aasinsiltani. Lainaan kirjasta lukua ”IC-49” hieman lyhentäen:

”Aika pian sodan jälkeen Suomeen alkoi tulla uusia moottoripyöriä. Ensimmäisten merkkien joukossa oli harmahtavan vihreä kaksitahtinen, yksisylinterinen 350-kuutioinen menopeli, jonka merkkiä ei oikein tiedetty. Se muistutti suuresti saksalaista DKW:tä, mutta polttoainetankin vasemmassa kyljessä oli ympyrä, jonka keskellä oli arvion mukaan kaksi venäläistä kirjainta. Ensimmäinen oli melkein tunnettava kirjain, kuin peilistä katsottu N. Sen kerrottiin olevan suomeksi I. Sen vieressä oli joku kuusijalkaisen pörriäisen näköinen häkkyrä, jonka nimeä ei tiedetty. Joku paremmin sivistynyt taisi kertoa, että se on tshaa tai schee tai jotain sinnepäin, outo suhuäänne kuitenkin. Eihän monikaan edes osannut lausua mokomaa suhinaa, joten häkkyrää alettiin nimittää C:ksi. Jälkeenpäin asioista tietävät kertoivat sen todella olevan melkoista suhinaa, joka suomeksi kirjoitetaan panemalla Z:n päälle v ja perään h. Kirjain kai ääntyy suunnilleen dshee. Pyörämerkin nimeksi meillä tuli kuitenkin IC.”

Kuva: Jussi Juurikkala

Njuuvostoliittolaista käytännöllisyyttä: Logo stanssattiin suoraan tankin peltiin ja maalattiin kultamaalilla

”IC:n osalta on vielä jonkin verran epäselvyyttä merkin kotitehtaan ja venäläisten kirjainten suhteen. Voisi arvata että IDshee tai IC tarkoittaisi Izevzkin kaupunkia, jossa tiedetään olevan moottoripyöriä valmistava tehdas. Vieläpä sellainen tehdas joka on valmistanut moottoripyöriä jo 1920-luvulta. Mutta… IC:n merkissä oleva pörriäinen ei ole C. Ei se myöskään ole G, joka sopisi maahantuoja Konelan vanhaan lehti-ilmoitukseen, jossa mainitaan valmistajaksi Molotov-tehdas Gorkissa. Niinpä jäljelle jää vain uskominen venäläisten kirjainten meikäläisiksi kääntämisessä tapahtuneeseen epätarkkuuteen.”

”Siis IC:tä ostettiin ammatissa käyttöä varten, sitä tarvitsivat metsurit, rakennusmiehet ja muut, jotka joutuivat liikkumaan työnsä vuoksi päivittäin, joskus pitkiäkin matkoja tai huonoilla teillä.” ”IC oli käytännössä epäluotettavampi, varsinkin sähkölaitteet jättivät usein tielle. Mutta IC oli halpa ja sen vuoksi se sai aika paljon anteeksi.”

IC-moottoripyörä tuli todellakin Izhevskin kaupungista ja todellakin samasta tehtaasta, missä valmistettiin aseita, patruunoita ja ammuksia. Mahtaako lukija nähdä jotain yhtäläisyyttä siinä, mitä 1950-luvun moottoripyöräilijät ajattelivat IC:stä ja 2000-luvun metsästäjät Baikalista?

Asepuoli älysi aikojen alussa ottaa tavaramerkikseen monelle kielialueelle sopivan Baikalin. Olkoonpa, että itse Baikal-järvi sijaitsee hyvin kaukana Izhevskistä. Mutta Baikal-nimi on monelle jo koulusta kuuluisa. Se on maailman syvin järvi ja maailman suurin makean veden allas. Ja se on helppo lausua kielellä kuin kielellä.

Mukavasti Baikal-brändi on maailmalle tutuksi tullutkin. Eikä vähiten Suomessa, missä Baikal-populaation on arvioitu olevan 30 000 asetta. Izhevskin asetehtaan tuotteita on myyty myös muilla nimillä. Eräs viimeisimmistä aluevaltauksista oli Remington v. 2006.

Moottoripyörätehdas käyttää edelleen tuota mahdotonta kirjainyhdistelmää. Sen tuotteita ei juuri vientiin mene. Liekö syynä sitten vanhahtavan makuinen tuotepaletti vai vaikeasti lausuttava nimi. Ainakaan jenkkeihin ei niitä voi viedä. Mallinimi Yunker kääntyisi jenkkien suussa välittömästi ”Junker’iksi” [’dzjan-kör n., as an old automobile ready for scrapping], mikä tarkoittaa auton tai moottoripyörän romua.

Mutta kuinka moni moottoripyörätehdas on valmistanut aseita, tai päinvastoin? Tuon IZH-Baikalin lisäksi mieleeni tulevat FN (Belgia), BSA (Englanti), CZ (Tshekkoslovakia), Steyr (Itävalta), Vickers (Englanti), Husqvarna (Ruotsi), Simson (DDR), Norinco (Kiina), Royal Enfield (Englanti), Zastava (Jugoslavia), Iver Johnson (USA)… Muistaako joku lisää?

Tikkakoski melkein valmisti mopedeja, ja Valmet on rakentanut lähes kaikkea maalla, merellä ja ilmassa liikkuvaa paitsi moottoripyöriä.