”Kepu pettää aina”, on poliittinen iskulause, joka on iskostunut minunkin epäpoliittiseen mieleeni. Tästä tulee mieleen biopolttoainekusetus, epäkuntoon mennyt faksi joka rupesi pukkaamaan paperia pyytämättä, mafiatekniikalla neuvoteltu ministerinsalkku ja Jyvässeudun siltahankkeet. Mutta kuulemma slogaani onkin peräisin jo 1950-luvulta.

Ehdotan käyttöön otsikon mukaista uusioslogaania. Pettämisen tunne tuntuu kirpeältä siksi että se on kohdistunut kahdesti peräkkäin minulle läheisiin alueisiin, eli harrasteilmailuun ja urheiluammuntaan.

Malmin lentokenttä taisi saada nyt lopullisen kuoliniskun, kun Finaviakin käänsi takkinsa. Sillä olisi ollut vielä mahdollisuus puolustaa Malmin eloonjäämistä, sillä lentokenttäalue on vuokrattu valtiolle vuoteen 2034 saakka. Finavia olisi halutessaan hyvin voinut torpedoida ahneen Helsingin rohmuhankkeet, mutta nyt se esitti suunnitelman, jonka mukaan Malmin eloonjäänti edellyttäisi kentän laajentamista toisioliikenteen eli loma/halpalentoyhtiöiden tai lähiliikenteen käyttöön (esim. Helsinki-Tallinna).

Sokea Kreettakin näkee, että jos Malmin alueelle ruvetaan istuttamaan Boeing 737/757 tai Airbusin kokoluokan koneita, ajatus tullaan tyrmäämään sekä ympäröivän asutuksen että ilmatilan hallinnan vuoksi. Nyt Helsinki-Vantaan ja Malmin kiitoteiden päät ovat lähimmillään 5,8 km päässä toisistaan, eli raskaan liikenteen operointi kahdella näin lähellä toisiaan sijaitsevalla kentällä ei tule menestymään. Lisäksi Malmi on sumualttiimpi kuin Helsinki-Vantaa.

Malmi tullee saamaan kenkää lähes 50 000 kansalaisadressin allekirjoittajan mielipiteestä huolimatta. Helsinki on pettämässä tekemäänsä vuokrasopimusta. Puhutaan kentän sijoittamisesta Porvooseen.

Pari vuotta sitten Helsinki sai päätökseen kauan havittelemansa ampumaradan häädön Viikinmäestä. Vaa’assa ei painanut mitään seikka, että rata oli Helsingin ja pääkaupunkiseudun ainoa, ja että sitä operoi Suomen vanhin ampumaseura SMY (perustettu 1865), joka on myös jäsenmäärältään Suomen suurin (1000 jäsentä). Kun SMY häädettiin Viikinmäestä, ei kaupungilla näytäkään olevan mitään kiirettä alueen rakentamisesta asuinkäyttöön, vaikka pula tonttimaasta oli niin hirmuinen.

SMY:lle luvattiin korvaava alue Kivikosta, jonka lähellä olikin sijainnut historiallinen Malmin ampumarata. Täällä pidettiin ammunnan maailmamestaruuskilpailut v. 1937. Nähtiin sekin ihme, että katsomossa istui vierekkäin kolme Suomen presidenttiä. Pehr Evind Svinhufvud (entinen), Kyösti Kallio (istuva) ja Carl Gustaf Emil Mannerheim (tuleva). Ammunta ei ollut vuonna 1937 kirosana, eipä ei.

Helsingin Sanomat 25.8.2007 sivu 15

Nyt Helsingin kaupunki on pettänyt jälleen antamansa lupauksen. Kivikkoon ei rakennetakaan ampumarataa.

Helsingin Sanomat 25.8.2007 sivu 15

On mielenkiintoista, että vaikka SAL:illa on yli 30 000 jäsentä, niin tälle joukolle ei löydy pääkaupunkiseudulta harjoittelupaikkaa.

Helsingin Sanomat 25.8.2007 sivu 15

Mutta Oopperatalon rakentamiseen löytyi v. 1993 750 miljoonaa markkaa. Tänään löytyy rahaa lisäksi lippujen subventioon. Jokaista myytyä oopperalippua kohden annetaan lisäksi yhteiskunnan rahaa – tukiaisia – 140 euroa. Keihäänheittäjä Seppo Rätykin (”Ooppera? Hyi saatana!” [Ilta-Sanomat, 1991]) maksaa kiltisti tukiaisia jokaiselle oopperan kävijälle, halusi tai ei.