Edellisessä blogissa aseinsinööri Tapio Suihko antoi ohjeita haulikon taittamisesta. Nyt vinkki taittopiippuisen haulikon lataamisesta. Siinäkin voi möhliä, jos on hätäinen tai huolimaton. Ongelma on sitä pahempi mitä lyhyempi hylsyn kantavahvike. Lue tämä, niin et kärsi lataushäiriöstä sorsastuksen kuumimmilla hetkillä.
2. LATAAMINEN
Useiden patruunamerkkien hylsyn kantahelan etureuna on teräväsärmäinen ja suljettaessa piippuja kiinni voi käydä niin, ettei haulikko sulkeudu, vaan kantahela vioittuu varsinkin lyhythelaisissa hylsyissä.
Rauhallinen ja huolellinen sulkeminen piipun osoittaessa sulkeutumishetkellä alaspäin estää tämän häiriön.
Katso, että hylsyn kantareuna nojaa suljettaessa ulosheittimeen. Silloin patruuna työntyy pesään suorassa asennossa. Pidä kiinni taitettaessa piiput osoittamassa sopivassa kulmassa alaspäin. Älä sulje tempaisemalla. Silloin patruuna voi luiskahtaa taaksepäin ulos ulosheittimen urasta.
Kuvassa piiput ovat sulkeutumassa hylsyn kantareunan ollessa irti ulosheittimestä. Seurauksena on helan etureunan törmääminen joko ulosheittimen tai patruunapesän takasärmään. Haulikko ei sulkeudu normaalisti, vaan on vaikea sulkea ja hylsyn kantahela vioittuu.
Tässä kuvassa näkyy törmännyt ja vioittunut patruunan kanta. Syynä on ollut edellisessä kuvassa esitetty virheellinen piippujen sulkeminen. Piiput ovat osoittaneet vaakatasoon tai ylöspäin sulkeutumishetkellä tai sulkemisvaihe on tehty liian railakkaasti, jolloin piippujen heilahtaminen on luiskauttanut patruunan irti ulosheittimen urasta.
Kun kantahela vioittuu ja piippu painetaan väkisin kiinni, niin laukaisun jälkeen ulosheitin ei jaksa työntää ulos pesään kiilautunutta, kannasta vioittunutta patruunaa.
Usein epäillään ulosheittimen toimivan huonosti tai patruunapesän olevan viallinen, vaikka syy onkin ollut epäonnistuneessa lataamisessa.
TARKISTA TÄLLAISEN HÄIRIÖN SATTUESSA OMA MENETTELYTAPASI LATAAMISESSA.
*****
Neuvot antoi T:mi Aseinsinööri. www.aseinsinoori.fi