Yksipyöräinen moottoripyörä, kuvakaappaus alla olevasta blogin nettilinkistä.

Selasin taannoin liki sata vuotta sitten WSOY:n julkaisemia Tiede ja Elämä lehden vuosikirjoja. Tiede ja Elämä lehti ilmestyi vuosina 1919–1924, vuosikirjoina osat 1-6. Lehdet ovat täynnä tuon aikakauden asiaa tieteestä ja elämästä, kuten lehden nimikin kertoo. Artikkelit ovat pääosin ulkomaisten tiedekirjoittajien käännöksiä, useimmiten laajahkoja tekstejä muutamien selventävien kuvien kera.  Toki mukana oli myös lyhyempiä makupaloja

Bongasin sieltä myös itselleni täysin ennennäkemättömän laitteen, yksipyöräisen moottoripyörän. Sitä oli piirros/maalaus vuoden 1923 erään lehden kansikuvana ja mietin piirroskuvan nähdessäni, että jo on ollut huikea visio yksipyöräisestä menopelistä. Hieman yllättäen lehden sisäsivulla olikin tarina yksipyöräisestä moottoripyörästä, että tällainen moottoripyörä oli oikeasti keksitty ja olemassa. Sitä en tiennyt.

Moottoripyörät kuuluisivat paremmin Tekniikan Maailman kuin Erän blogiin, mutta yksipyöräinen kummajainen oli sen verran erikoinen ja mieltä säväyttävä kapistus, että pitihän ne perhot ja muutkin kalastusvälineet siirtää hetkeksi pois mielestä ja katsoa ennennäkemätöntä ihmettä tarkemmin.

Vuoden 1923 yhden lehtivihkon kansikuva.

YKSIPYÖRÄINEN MOOTTORIPYÖRÄ

(Katso tämän vihon kansikuvaa!)

Sen kovin kummalta näyttävän kojeen keksijä, mitä kansikuvamme esittää, ei erikoisesti tunnu etsineen mukavuutta valmistaessaan yksipyöräisen moottoripyöränsä. Hän on painvastoin ilmeisesti koettanut tulla toimeen niin vähin vehkein ja tiloin kuin mahdollista saadakseen halvan koneen. Mutta onpa hänen kuitenkin kaikitenkin täytynyt käyttää yhtä pyörää, vieläpä niin suurta, että kuljettaja mahtuu sen sisään. Kone on rakennettu seuraavaan tapaan:

Kuljettajan istuin ja moottori tarpeineen on kiinnitetty teräskehykseen. Sen ulkokehää vastaan nojaa joukko pikkupyöriä, jotka kannattavat suurta kumirenkaista pyörää. Pyöränvanne liikkuu pikkupyörien kourussa.

Molemmat osat, kehys ja pyörä, voivat siis liikkua toisistaan riippumatta, niin että pyörä kulkee kehyksen ympäri. Jälkimmäinen, jonka varassa moottori osineen, kuljettajain istuin ja itse kul­jettaja ovat, pysyy niin sanoaksemme liikkumattomana painonsa vuoksi. Kitkapyörä, jota moottori käyttää. panee vuorostaan liikkeelle suuren pyörän. Koplaus tapahtuu siten, että kitkapyörä lähennetään löysemmin tai kiinteämmin pyörään. Ohjaus suoritaan siten, että kuljettaja nojaa ruumistaan suuntaan tai toiseen.

Tällä yksipyöräisellä moottoripyörällä kokeilemiset näyttävät antaneen hyviä tuloksia, ja sen keksijä, italialainen insinööri, on silla saavuttanut 48 km tuntinopeuden, mikä ei ole niinkään vähän.

KUVIA JA VIDEOITA

Menopeli kiinnosti sen verran, että laitoin Googlen hakuun ”yksipyöräinen moottoripyörä” ja yllättäen sieltä löytyi jopa video konepyörästä ja ihan livenä ”Konepyörä sawolaesilla perinnekonepäevillä 2012”. Olkaapa hyvät – yksipyöräinen konepyörä on esillä kahdella videolla: Konepyörä ja yksipyöräinen moottoripyörä.

Ja jos aihe kiinnostaa enemmän niin monowheel haulla löytyy maailmalta lisää kuvia ja videoita maailmanlopun vehkeestä. Vai voisiko se olla peräti ensi kesän hitti?