Perukerenkaat ovat parimillisiä saumattomia renkaita, joilla voi liittää siimoja yhteen.

Perukerenkaat ovat noin 2 mm saumattomia metallirenkaita, joilla saa liitettyä perhokalastuksessa ja miksipä ei muussakin kalastuksessa perukesiimoja yhteen.

Aikoinaan hankin Englannista ensimmäiset perukerenkaat silloisina uutuustuotteina maailmalla, ne tulivat muun tilauksen ohessa kokeiltaviksi. Muutama punta ei tuntunut pahalta ja aihe kiinnosti – ne kuulemma helpottivat ”perhokalastajan elämää”.

Pienen pussin teippiin kiinnitetyt pikkuruiset ulkohalkaisijaltaan noin 2 mm renkaat osoittautuivat todella viheliäisiksi, sillä kaksi ensimmäistä teipistä irrotettua rinkulaa putosi heti kirjavalle matolle ja kesti pitkän tovin ennen kuin ne sieltä löytyivät. Ja koskella ne lentelivät tosi helposti näpeistä.

Ei noita rinkuloita voinut ajatellakaan paljaaltaan kosken rannalla asennettaviksi, edes säilytettäväksi teippipussukassa irrallaan. Pujotin renkaat lopulta pieneen hakaneulaan, josta noukin renkaan aina valmiiksi perukkeen mutkaan valmiin solmun kera ennen hakaneulan aukaisua. Nykyään rinkulat myydään valmiiksi hakaneuloissa tai viehelukoissa, joissa ne pysyvät paremmin tallessa. Totuuden nimissä useampi rengas on pudonnut lukoista ja hakaneuloistakin huolimatta sammalikkoon – on ne vaan niin liukkaita karkaamaan.

Positiivinen näkemys

Yllätyin positiivisesti rinkuloiden käytössä, ne olivat niin pieniä ja kevyitä, että edes pintaperhokalastus ei kärsinyt. Pelkäsin metallisen renkaan painavat liikaa, epäilin kestävyyttä ja perukerenkaan ehkäisevät perukkeen oikenemista, mutta jopa pintaperhostelu onnistui renkaankin kera. Perukerenkaat osoittautuivat todella hyviksi, joihin oli helppoa ja vaivatonta solmia uusi perukekärki ilman että kartioperuke lyheni.

Nykyään omassa Keski-Suomen koskien kalastuksessa on aika usein kaupasta ostettu valmis kartioperuke, johon lisään perukerenkaan ja kärkiosaksi solmin pätkän pykälän itse valmisperukekärkeä ohuempaa tasapaksua siimaa. Kun kärkisiima kuluu riittävästi perhoja vaihdellessa, poistan vanhan jämäkärjen ja lisään uuden kärkipätkän tuoretta siimaa.

Näin tehden yhdellä kartioperukkeella saattaa kalastella pitkään, ilman haavereita jopa koko kesän vain perukekärkeä uusimalla. Tämä siis normaalissa perusperhokalastuksessa, jossa kalastetaan pääasiassa perinteisillä perhokalastustekniikoilla – uppo- ja pintaperhoilla, streamereillä ja perinteisillä nymfikalastuksen tekniikoilla.

Toki perukerengas pitää tarkistaa aika ajoin, sillä kivisillä koskilla rengas voi vaurioitua ottaessaan osumaa kiven rakosissa – terävä rengassärmä leikkaa perukkeen helposti poikki. Perukerenkaat eivät ole ikuisia, eikä ne solmut aina ole onnistuneet renkaaseenkaan ja muutama rinkula on ollut valmiiksi risa, mutta pääsääntöisesti perukerenkaista on positiivisia kokemuksia.

Aivan herkimmissä siikaperukkeissa en käytä renkaita, kun siiat tuppaavat usein näykkimään renkaita ja häiritsemään siten oikeiden ottien havaitsemista.  Myös lohenkalastuksessa olen käyttänyt edelleen pelkästään solmittuja perukkeita.

Normaalit koskikalastukseen sopivat Tippet Rings yms. vastaavat perukerenkaat ovat ulkohalkaisijaltaan noin 2 mm, joiden sisähalkaisija noin 1 mm. Lohenkalastukseen sekä viehekalastukseen on kaupoissa olemassa isompia perukerenkaita.

Ja on selvää, että ilmankin Tippet Rings perukerenkaita pärjää vallan hyvin, kun solmuteko ja perukeasiat ovat hanskassa. Mutta on myös totta, että solmujen kanssa tuskaileville perukerengas voi olla tosi iso helpotus. Jos hallitsee Uni-solmun, usein se riittää. Moni solmii Uni-solmulla myös perhonsa, mutta itse suosin pikkuperhoissa avointa lenkkisolmua, Homer Rhode Loop  eli Rakkauden solmua yhdellä kierroksella eli normaalin vetosolmun kera.

Perukerenkaallinen esimerkki 0,20 mm kärkisiimalla

Esimerkkiperuke: 2X peruke (kärki on 0,23 mm), johon solmitaan pieni perukerengas ja perukerenkaaseen lisätään reilun puolen metrin kärki 0,20 mm siimaa. Kuvan tuotemerkit ovat vain esimerkkinä - ei erityisenä suosituksena.

Reilun 3 metrin malliperukkeen saa rakenneltua kuvan värkeistä.

Esimerkki 0,20 mm perukekärjellä olevasta ”Tippet rings perukkeesta”: Ostetaan 9’ (pituus n. 270 cm) valmis solmuton kartioperuke (knotless tapered leader), jonka kärki on 2X eli kärkiosa on 0,23 mm paksua. Tähän kärkiosaan solmitaan pieni, halkaisijaltaan noin 2 millin perukerengas.  Perukerenkaaseen puolestaan solmitaan noin puolen metrin pätkä 0,20 mm tasapaksua siimaa (merkillä ei suurta väliä – itse käytän usein Trabucco Super Softia tai GTM Stroftia) varsinaiseksi perukekärjeksi eli kaupan 3X perukekärjen peruke. Näin saadaan hieman päälle 3 metrin peruke, johon on helppo vaihtaa uusi kärkiosa varsinaisen kartioperukkeen lyhentymättä ja renkaaseen saa helposti liitettyä haluttaessa myös sivutapsi toiselle perholle.  Perukekärkeä on myös helppo säätää renkaassa ohuemmaksi vaikkapa 0,16 milliin tarkalle kalalle, jos 0,20 mm kärki vaikuttaa häiritsevän paksulta.

Tarkemmin perukeanatomiaan paneutumalla toki on tiedossa, että valmiin kartioperukkeen kärkiosassa on ehkä 50-100 sentin pätkä tasapaksua kärkisiimaa, joten kyllä sitä valmisperuketta voi hieman kuluttaa ennen kuin jatkaa peruketta renkaan kera, mutta käytännössä valmisperuke jaksaa oikaista alle metrin ohuemmat lisäkärjet.

Polyleader

Erityisen hyvin renkaat sopivat ns. polyleadereihin, joiden pinnoitetun tyviosan jälkeen paljasta ydinsiimaa ei jää kuin noin vaaksan pätkä näkyviin – polyleaderin päässä oleva rengas lisää tyviosan elinpäiviä merkittävästi.  Muutenhan jokainen solmu lyhentäisi lyhyttä ydinsiimaa ja ennen pitkää pitäisi lähteä kuorimaan perukkeen pinnoitetta uuden kärkiosan liittämistä varten – tämä puolestaan vaikuttaa perukkeen oikenevuuteen voimistaen oikenemista usein epämiellyttävään suuntaan.

Jotenkin voisi ajatella, että uusissa polyleadereissä olisi perukerengas solmittuna valmiiksi perukkeen päähän – ei tarvitsisi muuta kuin lisätä perukekärki ja halutessa sivuperuke renkaaseen. Kyllä tyvilenkit on joka polyperukkeessa ja lukollisia titaaniperukkeita näkee merikalastukseen tarkoitetuissa polyleadereissä, ehkä perukerenkaat ovat vielä tulossa tai sitten ei.

Fluorocarbon

Toinen lähes pakollinen rengaspaikka on monofiilin liittäminen fluorocarbon perukesiimaan. Fluorocarbon on kovaa ja monofiili pehmeää, joten fluorocarbon leikkaa monofiilin armotta solmuissa poikki – kestävien solmujen tekeminen ilman renkaita ei ole ihan helppoa. Perukerenkaalla saa eri siimalaatujen solmut kestämään. Perukerengas pelastaa myös eri siimapaksuuksien solmut ja muutenkin osattavien solmujen määrä pysyy vähissä – ja kuten aiemmin mainittu Uni-solmulla pärjää rengasliitoksissa pitkälle, kunhan solmun tekee huolella.