Vanhoissa trailereissa piilee vaara, ruostunut akselinpää voi yllättäen pettää! 
 

Käytiin hakemassa pojan uisteluvenettä kärrylle, kun sillä piti vielä koukata toiselle järvelle päiväksi uistelemaan ja viedä sen jälkeen vene talveksi katon alle suojaan. Mutta kuinkas nostossa kävikään –  rusahti trailerista akselinpää ja rengas taittui alle!
No ärräpäitähän siinä hetki ladeltiin, mutta samassa kiiteltiin luojaa, että akseli rusahti venettä nostettaessa, eikä tien päällä.
Vaikka vetopelinä oli jämerä maasturi, niin lienee turha arvailla olisiko yli tuhannen kilon vene trailereineen vienyt autoakin mennessään. Nähtävästi kyllä.

Kärry oli hiljattain katsastettu ja kaikin puolin kunnossa, mutta eipä sitä akselin pään kiinnitystä ja hitsailujen ruostevaurion tilaa pääse näkemään. Ymmärrän täysin isomman veneen telikärryt varmistuksena pyörän tai akselinpään pettämiselle. Vesi ja erityisesti meriveden rautaa ruostuttava vaikutus on ikuinen haitta ja pulma.
Mitäpä siinä muutakaan trailerin pettäessä, kuin tuupata vene takaisin järveen ja tutkia ilman venettä ja painoa tarkemmin mitä oli vahinkoa oli päässyt tapahtumaan. Akselinpään hitsaus oli ruostuessaan pettänyt.

Myös akselin toinenkin pää oli ruostunut, mutta siitä on hyvin vaikea sanoa päälle päin kuinka pahasti.

Pikaisen analyysin jälkeen oli selvä, ettei akselia kannattanut edes yrittää korjata, vaan hankkia uusi vastaava tilalle. Turvallisuudesta ei kannata tinkiä.
Jarrullinen 1500 kg kärrynakseli kustansi reippaasti yli 400 euroa, mutta eipä tarvitse ainakaan akselia hetkeen pelätä.
Rengas ja vannekin säilyi ehjänä eikä kärryn rapakaariin tai muuallekaan tullut vaurioita.
Akseli tilaukseen ja sen saavuttua vaihtamaan.


Traileri tunkilla ylös ja vanhan trailerin neljä pulttia irti. Vanha pois ja uusi tilalle.


Samalla sai uusittua pultit ja mutterit pyöränpultteja myöten. Jarruja ei heti saatu kärryyn, mutta nyt kärryllä pääsi jo liikkeelle ja viemään ammattimiehelle jarrujen laittoon.


Kyllä sitä sitten taas kelpaa vedellä paattia, kun on jarrut kärryssä. Laiturin viimeinen mohikaani odottaa kyytiin pääsyä. Vielä saattaisi ehtiä yhden uistelupäivän vetämään.

Olkoon tämä akselinretkahdus varoittavana esimerkkinä trailereita vetäville. Kannattaa tutkia ja tarkistaa trailerin akseleiden kunto, vaikka se olisi juuri katsastettu.