Nopea ja hyvin hoidettu takuu on hyvä mainos niin kauppiaalle kuin valmistajalle – epäonnistuminen karkottaa asiakkaita.

Vapa poikki
Vuosien saatossa minulle ei ole onneksi kovin montaa vapaa ole mennyt. Toki vahinkoja on sattunut ja niissä myös muutamia takuuseen menneitä vapoja mukana.
Tavallisen kuluttajan kannalta on tärkeää, että kun apua tarvitaan, sitä myös saadaan.
Uusia ja mullistavia tuotteita tulee aina silloin tällöin markkinoille, joita mainostetaan raivokkaasti. Upeiden mainosten ja myyntitykkien ylisanojen myötä kuluttajan on helppo haksahtaa uutuuksiin. Itse innostuin aikoinaan hiilikuidusta, mutta kuinkas sitten kävikään.

Luotto voi olla yhdestä kalasta kiinni
Yksi mieleenpainuvimmista vapaselkkauksista sattui vuosikymmeniä sitten, jolloin kannoin matkassa sekä virveliä että perhovapaa. Olin Norjassa lohijoella.
Kalastin madolla, kun oli lukenut norjalaisten tehokkaasta matotekniikasta lohenkalastuksessa. Pitihän tuo norskien ”ässäkortti” kokeilla. Olin hankkinut hiljattain markkinoille tulleen uuden hiilikuituvavan, joka oli erittäin kevyt, mutta samalla hyvin voimakkaan tuntuinen. Mainoksen mukaan sillä kepitti minkä tahansa saaliin alta aikayksikön.
Lohijoella viritin matolohivermeet kasaan ja eräällä montulla onnistuin tartuttamaan kunnon kalan. Sellainen kympin pintaan oleva lohi jurautti kiinni matomälliin. Siima ja kela olivat järeää kaliiberia ja uusi hiilikuituinen järeä virvelivapa piti mielen luottavaisena. Kala ryntäili hetken sik-sakkia ylös, alas, sivulle kunnes alkoi jurottamaan montussa. Pidin kalaa sopivan tiukalla ja tunsin koko ajan kun se painoi itseään pohjaan. Vavan kärki eli rauhallisesti ja minä vain seurasin kärsivällisesti tilannetta ja luotin painostuksen tekevän pian tehtävänsä, jolloin lohi lähtisi taas liikkeelle.
Yllättäen kuitenkin kuului raju rämähdys ja vapa katkesi tyviosan puolivälistä. Siinä hötäkässä sitten yrittäessäni pelastaa vielä tilanteen kala meni menojaan – pääsi irti. Katsoi niin tyrmistyneenä, kuin vain ihminen voi olla katkennutta vapaa ja tuijotin veteen ja laskettelin ilmoille julman painokelvottoman noitumisen. Harmitti äärettömästi ennätyskalan menetys.
Kotiin palattuani otin yhteyttä liikkeeseen, josta vavan ostin. Liikkeessä ei asiaan paneuduttu pätkän vertaa, vaan pyydettiin soittamaan suoraan maahantuojalle. Edes numeroa ei annettu, enkä sen jälkeen ole liikkeen palveluita tarvinnut.
Kaivoin maahantuojan numeron alan lehdistä, jonne sitten kerroin tilanteen. Vapa katkesi yllättäen tilanteessa, jossa ei katkeamishetkellä mitenkään reuhdottu puolin eikä toisin – ei sellaisessa tilanteessa vavan saa katketa. Lähetin sovitusti vavanpalaset sinne vielä tarkastettavaksi. Nähtyään vahingon maahantuoja lupasi laittaa uuden tilalle.
Aikanaan reilun kuukauden perästä sieltä tulikin paketti, mutta jo paketin nähtyäni sai todeta, että sain poikkinaisen vavan.
Paketti oli tullut junassa ja se oli matkan aikana jäänyt oven tms. rakoon, jossa se oli litistynyt sekä taittunut. Sekä tyvi että kärki oli valmiiksi poikki.
Soitin tietenkin uudelleen maahantuojalle, että mitäs nyt tehdään. Maahantuojalla oli kuljetusvakuutus ja sain aikaa vievän paperisodan jälkeen vakuutusyhtiöltä vapasumman käteeni. Kehuttua uutta hiilikuituvapaa kehuttiin ”todella mullistavaksi” – sitä se todellakin oli ikimuistoisesti. Vaikka vakuutus lopulta korvasi asian, niin tuotemerkistä jäi huono kuva. Olin sikäli iloinen, että sain rahat, jolla hankin aivan eri merkin vavan ja se on edelleen ehjä.
Nähtävästi tuo uusi hiilikuituinen vapasarja oli laitettu kiireessä markkinoille keskeneräisenä ja riittämättömästi testattuna. Sitä vapamerkkiä minulla ei sen jälkeen enää ole ollut, eikä tule. Luotto meni kerrasta vapamerkkiin.

Yli vuoden takuu
Toinen erikoinen takuuketju sattui kohdalleni, kun yksi kuuluisa amerikkalainen merkkivapa katkesi kaatuessani kivikkoon. Oma moka, mutta vavassa oli onneksi kaiken kattava honkkelivakuutus.

Vein sen liikkeeseen, josta se toimitettiin eteenpäin maahantuojalle. Vapa kaiketi lähti rapakon taakse ja aikaa kului kuukausikaupalla. Onneksi minulla on kasa vapoja, joten yhden vavan puuttuminen ei maata kaada. Aikaa kului, eikä mitään kuulunut.
Sitten lähes vuoden perästä aloin kysellä vapani perään. Sain kuulla, että vapa olisi kerran jo käynyt Suomessa, mutta palannut syystä tai toisesta takaisin jenkkeihin. Jatkoajan jälkeen sain kuin sainkin vavan, joka ei ollutkaan se vapa joka sinne lähti vaan uudempaa sarjaa, toiminnaltaan nopeampi ja vieläpä eri pituinenkin. Aikaa oli kulunut reilu vuosi ja ehdotin, että maahantuoja tai liike olisi vaihtanut vavan mieleisempään, mutta se ei sopinut. Takuu toimi, mutta reilu vuosi ja vavan vaihtumien toiseksi ei vakuuttanut millään tavalla. Huippuvapa ja sen huipputakuu tuntui pikemminkin huiputukselta kuin reilulta peliltä. Vapamerkki ei ole sen koommin saanut pelimerkkejäni, enkä liioin ole sitä mainostanutkaan. Takuun toimivuus ei saa pisteitä niin liikkeeltä kuin maahantuojaltakaan.

Vision hoitaa hyvin ja nopeasti
Minulla on yksi Visionin 9-jalkainen 5-luokan huokea perhovapa, jota olen käyttänyt erilaisissa kalastustapahtumissa koskikalastuksen ”perusvapana”. Esim. nuorten heitto-opastuksissa on hyvä ottaa käyttöön huokea vapa, jollainen voisi olla jokaisen kalastajan saavutettavissa. On hyvä näyttää vallankin aloitteleville, että perhonheitto onnistuu loistavasti myös huokeammilla vavoilla – aina ei tarvitse ostaa sitä markkinoiden kalleinta vapaa.
Tässä viime kesänä sattui itselle pieni vahinko, kun olin Herraskoskella ja nousemassa illasta portaita ylös. Oli kelannut jo siimat sisään, jolloin vavan kärkiosa osui jotenkin kaiteeseen ja pimpahti koskeen. Sinne meni, eikä sitä enää löytynyt.
Soitin aamusta sitten Visionille, että nyt kävi köpelösti, mutta siellä oltiin ymmärtäväisiä ja kysyttiin vavan tyyppi, pituus ja luokka. Seuraavan päivänä posti toi putken, jossa oli uusi kärki. Kustannukset omasta hölmöilystä jäivät kohtuullisiksi. Käytännössä mallista riippuen Visionilla on kaiken kattava 5 vuoden huoltotakuu, jossa 35-65 euron hintahaarukassa (mainitaan tarkemmin takuukortissa) saa varaosan nopsasti postiin. Visionille saa laittaa muistakin tuotteista palautetta netin sivuilta löytyvästä huollon lomakkeella. Visioneihin saanee varaosia varmasti tuon takuuhuollon 5 vuoden jälkeenkin, jos niitä vain on yrityksellä olemassa. Visionin palvelusta jäi hyvä mieli.
Toki nimeni on alan piireissä tullut tutuksi ja sillä voisi olla oma vaikutuksensa. Sen vuoksi olenkin kysellyt kavereilta ja seurannut netin keskustelupalstoilta Visionin takuiden toimivuutta. Poikkeuksetta palaute Visionin takuukäytännöstä on ollut hyvää. Takuut on hoidettu hyvin ja nopeasti.
Tästä toiminnasta pitää antaa tunnustus Visionin pojille, että näin toimien merkin arvostus kasvaa ja asiakkaat pysyvät tyytyväisinä.

Täytyy myös lopuksi toivoa, että Visionin palvelun taso kyetään pitämään hyvänä ja muutkin toimijat ymmärtävät hyvän palvelun merkityksen brändeilleen ja asiakkaille – myös vahingon sattuessa.