Tuulilasin paksu jääkuorrute voi odottaa autoilijaa aurinkoisina talvipäivinä, vaikka ilman lämpötila olisikin plussan puolella.

Tänään Suomessa föönaa: kuiva ja lämmin laskutuuli (föhntuuli) on tuonut Norjan vuoriston yli meille lämpöä paikoin jopa yli viiden asteen verran. Moni kokee näinä lämpiminä ja selkeinä talvipäivinä melkoisen yllätyksen, kun kotilämpömittarin näyttäessä useaa lämpöastetta asfaltin pinta ja auton tuulilasit saattavatkin olla umpijäässä.

Säteilyjäähtyminen kylmettää pinnat: tiet ja tuulilaasit vaarassa

Säteilyjäähtymiseksi kutsutaan ilmiötä, jossa maanpinnan alimmista kerroksista karkaa selkeällä säällä pitkäaalto- eli lämpösäteilyä avaruuteen. Talvisin tämä ilmiö koetaan voimakkaimpana, koska aurinko ei juurikaan lämmitä näin pohjoisilla leveysasteilla eli menetämme lämpöä selkeässä säässä enemmän kuin vastaanotamme sitä.

Säteilyjäähtyminen on voimakkainta maan ja teiden pinnoilla sekä muillakin tasoilla, jotka osoittavat kohti taivasta. Tämän vuoksi esimerkiksi ylöspäin kohti avaruutta osoittavat autojen tuulilasit jäähtyvät ilmaa nopeammin. Ilmassa oleva vesihöyry voi sublimoitua eli muuttua kaasusta suoraan jääkiteiksi tuulilasien pintoihin. Näitä yllättäviä tilanteita voikin joskus kohdata silloin kun niitä vähiten odottaa: aurinkoisina talviaamuina tai -päivinä riippumatta ilman lämpötilasta. Ilmassa oleva vesihöyryn määrä ja pinnan kylmenemisen nopeus ratkaisee.

Katos tai suojapeite ehkäisee jäähtymisen

Oletteko kuitenkin kiinnittäneet huomiota siihen, että sivulasit harvemmin ovat yhtä tukevan jääkuorrutteen peitossa kuin tuulilasi? Tämä johtuu siitä, etteivät ne osoita suoraan ylöspäin ja niiden säteilyjäähtyminen on vähäisempää. Tuulilasien jäätymistä voikin lohko- ja sisätilalämmittimen lisäksi ehkäistä tuulilasin suojapeitteellä tai viemällä auton katoksen alle, missä säteilyjäähtyminen ei pääse vauhtiin tuulilasia suojelevan kannen ansiosta.