Reply To: Muonionjoelle heinäkuussa

Home Forums Kalapaikat ja kalalajit Muonionjoelle heinäkuussa Reply To: Muonionjoelle heinäkuussa

#285948 Ilmoita asiaton viesti
A-Mies
Participant

No niin, suunnitelma tuli toteutettua. Ostin kahden tunnin opastuksen Muonionjoen lohenuistelun saloihin, ensin 30 min teoriaa ja sitten loppuaika uistelua käytännössä. Lyhyen ruokatauon jälkeen lähdin sitten toteuttamaan saamiani oppeja. Vaimoni istutin moottorin käyttäjäksi ja itse soudin. Oliko opetus erinomaista vai oliko oppilas harvinaisen vastaanottava, tai sitten minulla kävi vain hirveä säkä, mutta noin tunnin uistelun jälkeen yli 7 kg lohi nappasi ja sain sen vielä ylöskin.
Opastus oli minusta tarpeellinen, koska koskaan en ole millään joella ollut ja varsin voimakas virta oli kaltaiselleni järviuistelijalle uusi ympäristö. Lisäksi leppoisa eräopas kertoi soudellessamme mahdollisista tärppipaikoista ja tutustutti minut samalla lohen elintapoihin. Moni asia tuli siinä selväksi eikä minun tarvinnut opetella kaikkea aivan alusta omatoimisesti ja virheiden kautta.
Koko juttu kursseineen ja väline- ja venevuokrineen ei ollut aivan halpaa, mutta kurssi on nyt käyty ja jatkossa riittää pelkkä veneen ja välineiden vuokraus. Omien vapojen kuljetus Lappiin on tietysti mahdollista, mutta tuskin vaivaudun muutaman kalastuspäivän takia, ei se niin kallista ollut. Ja oman jokiveneen osto ei missään tapauksessa ole suunnitelmissani. Kalastuslupa Muonionjoelle on myös aivan kohtuuhintainen.
Lapin lomailuni sai nyt uuden jutun mitä tehdä. Virvelin heittely pusikkoisella purolla tai hyllyvärantaisella lammella hyttysten keskellä ei koskaan ole tuntunut minusta houkuttelevalta, mutta lohenuistelua tulen harrastamaan jatkossakin.