Haamuharjus(jälleen)

Home Forums Palaute & Erän sisältö Haamuharjus(jälleen)

Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • Author
    Posts
  • #287128 Ilmoita asiaton viesti
    Ville
    Participant

    Sain tuossa tekstarin, että joku olisi saanut pöyrisjärveltä +2kg harjuksen.
    Uusimmassa Erä-lehdessä oli näin kerrottu.
    Erälehden nettisivut auki ja kalasaalislistalta tutkimaan kyseistä kalaa.
    2080g ja 52cm harjus.
    Miten voi olla mahdollista, että näitä väärin punnittuja kaloja aina vaan esiintyy erälehdessä?
    Jostain kumman syystä kyseessä näyttää olevan aina Harjukset.
    Tarkemmin kun katsoo tuota punnituskuvaa niin huomaa, että siima on kireänä alaspäin(vetää kalaa alaspäin)-> puntariin tulee hiukan isompi lukema mitä siinä pitäisi olla. Saisiko tähän vaikka Jarilta jonkun sortin vastauksen? Eihän nyt missään ole ikinä tavattu päälle 2kg harjusta jolla mittaa on 51.5cm. Varsinkaan kun kala ei mittaamiskuvassa näytä edes kovinkaan paksulta.

    /Ville Salonen

    #287145 Ilmoita asiaton viesti
    Jari Tuiskunen
    Participant

    Hei Ville!

    En ole perehtynyt kyseiseen kalaan sen paremmin kuin sinäkään, eli olen nähnyt vain uusimmassa Erässä olleen kuvan ja saalisilmoituksen. On totta, että 52-senttinen harjus ei käytännössä voi painaa yli kahta kiloa, ellei ole aivan järjettömän lihava, jota kuvan kala ei kuitenkaan ole.

    Tietysti kysymyksessä voi olla virhe myös pituusmittauksessa. Jotkut ilmoittavat pituuden kuonosta pyrstön loveen, jolloin tuloksesta häviää muutamia senttejä. Tavallisempi virhe on kuitenkin lukea paino pauna-asteikolta.

    Ennen kuin lopulliset kalakilpailun tulokset vuoden päätyttyä julistetaan, käymme kaikki kärkipään kalat lävitse tuomaripalaverissa. Tämäkin kala joutuu siihen takuuvarmasti, ja ellei jotain uusia todisteita painosta ja pituudesta ilmaannu, diskaamisen uhka lienee varsin suuri.

    Jari / Erä

    #287156 Ilmoita asiaton viesti
    Anssi Uitti
    Keymaster

    Miten voi olla mahdollista, että näitä väärin punnittuja kaloja aina vaan esiintyy erälehdessä?

    Kalakilpailuumme ilmoitetaan paljon haamukaloja, monia lajeja. Saaliit ovat näkyvillä ilmoituksina, ne hyväksytään tai hylätään vasta tuomaripalaverissa.

    Jostain kumman syystä kyseessä näyttää olevan aina Harjukset.

    Syy siihen, että harjusten kohdalla ”satukalat” jylläävät – eivätkä todellakaan vain Erä-lehden palstoilla – on se, että ennätyskokoiset tai sitä lähentelevät harrit saadaan lähes poikkeuksetta paikoista, joissa virallinen dokumentointi on mahdotonta. Tämän problematiikan kanssa painimme jatkuvasti myös Suomen Ennätyskalalautakunnassa.

    Tiedämme erittäin hyvin, ettei 52-senttinen harjus voi painaa kahta kiloa. Mittauskuvastakin ilmenee, että kala on mitattu väärin. Se on ainakin hiukan ilmoitettua pidempi. Heti ilmoituksen saavuttua olimmekin yhteydessä kalan saajaan. Saimme varsin kattavan selvityksen kalan dokumentoinnista ym.

    Sen verran voin sanoa, ettei kalalla ole kuitenkaan mahdollisuutta päästä Suomen Ennätyskalarekisterin listoille. Sen estävät jo punnitustapa ja virheellinen mittaus.

    Ystävällisin terveisin,

    Anssi Uitti/ERÄ

    #287157 Ilmoita asiaton viesti
    Ville
    Participant

    ”Tiedämme erittäin hyvin, ettei 52-senttinen harjus voi painaa kahta kiloa. Mittauskuvastakin ilmenee, että kala on mitattu väärin. Se on ainakin hiukan ilmoitettua pidempi. Heti ilmoituksen saavuttua olimmekin yhteydessä kalan saajaan. Saimme varsin kattavan selvityksen kalan dokumentoinnista ym.”

    Myönnätte siis, että kys kala on mitattu päin honkia ja silti julkaisette sen lehdessänne oikeana?Myönnätte, että 52cm harjus ei voi painaa päälle 2kg. Silti se julkaistaan lehdessä.

    Tuossa vielä molemmille tarkennuksena kyseinen mittauskuva.
    https://eralehti.fi/wp-content/uploads/gravity_forms/20-65c4d5ca9e6bc341f621d2c509abeee9/2015/08/092.JPG

    Jos tämä on väärin mitattu tai hiukan pitempi kuin 52cm niin suosittelen optikolla käyntiä. Tuosta kun oikein zoomailee, niin huomaa kalan olevan lyhyempi kuin 52cm
    Toivottavasti jatkossa olisitte edes hitusen tarkempia julkaisuissanne jos evidenssit ovat näinkin selkeitä.

    Ps onko tämä seuraavassa erä-lehdessä?

    Jarmo Levo – Harjus (2,11 kg)

    #287158 Ilmoita asiaton viesti
    Anssi Uitti
    Keymaster

    Myönnätte siis, että kys kala on mitattu päin honkia ja silti julkaisette sen lehdessänne oikeana?Myönnätte, että 52cm harjus ei voi painaa päälle 2kg. Silti se julkaistaan lehdessä.

    Kertaus:

    Ilmoitetut kalat hyväksytään tai hylätään vasta tuomaripalaverissa.

    Jos tämä on väärin mitattu tai hiukan pitempi kuin 52cm niin suosittelen optikolla käyntiä. Tuosta kun oikein zoomailee, niin huomaa kalan olevan lyhyempi kuin 52cm

    Kalan pituus mitataan leuan kärjestä yhteen puristetun pyrstön päähän. Tämä on virallinen tapa, mm. Ennätyskalarekisterin säännöissä. Kyseisessä tapauksessa pyrstön puristaminen olisi tuonut mittaan pari-kolme senttiä lisää. Tyypillisempi mittausvirhe on mitata pyrstön hahloon, jolloin todellinen mitta voi esimerkiksi todella ison harjuksen tapauksessa olla lähes 10 senttiä ilmoitettua suurempi.

    #287162 Ilmoita asiaton viesti
    Ville
    Participant

    ”Kyseisessä tapauksessa pyrstön puristaminen olisi tuonut mittaan pari-kolme senttiä lisää”
    Tämähän ei kyllä pidä paikkaansa.

    Ystävällisin terveisin

    Ville Salonen/Suurharjuskalastaja

Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.