50m,75m Haulikon patruunat

Home Forums Aseharrasteet 50m,75m Haulikon patruunat

Viewing 14 posts - 1 through 14 (of 14 total)
  • Author
    Marcuz
    Member

Kuulema oli erämessuissa esittelyssä sellaisa haulikon ammuksia jotka avautuvat vasta 50m ja 70m jälkeen.
    Kysymys ois että onko mitään tietoa mistä niitä löytyis ja onko kellään kokemusta niistä ? ois ihan kiva saada sellaisia sorsametsästykseen ku ne linnut aina lentää nii korkealla.

#204731 Ilmoita asiaton viesti
    Kameleontti
    Member

Onko noissa sitten sama systeemi kuin tykeissä oli ajastin avaisi ammuksen 70 m päässä.

#204732 Ilmoita asiaton viesti
    tjl
    Member

Ei yhtään mitään virkaa moisilla panoksilla.

Niissä on pitkä haulikuppi nurinpäin, siinä sen salaisuus. Mitään ajastimia ei ole, jos olisi niin maksaisi aski aseen verran.?

Ja lisäksi ne on lyijyä. En tiedä onko muusta materiaalista olemassa.

Testattu on, 60m päässä olevaan tauluun lensi täyteisenä vieläkin. Eli alle 70m lähemmäs ei mitään virkaa panoksilla.

Toiset avautuivat nopeammin mitä kokeiltiin. Niissä oli ainakin lävistystehot tosi huonot. Lataus 70mm panoksessa oli muistaakseni 50g vai oliko enenmmänkin.

Moista kuormaa ruuti ei pysty tehokkaasti kuljettamaan 70mm ainakaan 70mm panoksessa. Paineet tulee vastaan nopealla ruudilla mitä menisi vähemmän ja hitaampaa ruutia ei mahdu tarpeeksi hylsyyn moisen kuorman kanssa.

Laita ennemmin wolframia piippuun niin saat ampua kauemmas. Osta latausvehkeet ja tee niistä sitten 500m/s lähteviä.

Tosin itse en viitsi edes harkita sorsassa turhaa ampumista noille matkoillle. Mikähän on ennakko nopeasti lentävään sorsaan tuolle matkalle. Osuma lienee tuurin kauppaa.? Pilaa samalla muidenkin mahdollisuudet hätistämällä sorsan lopullisesti pois alueelta.

Hanki kuvia ja / tai sorsa robotti niin pääset lyhempiin etäisyyksiin ampumaan. Ja lisäksi naamioi itsesi ja veneesi kunnolla. Jos et sittenkään pääse ampumaan normi matkoille, niin mene muualle parempiin paikkoihin sorsastamaan. Reissaminen aloitukseen eri sorsastus paikkoihin on ihan kivaa ja jännää touhua.

Itsellä meni aloituksessa n. 80-90 paukkua 2-piippuisella ja matkat oli n 15 – 35m. Jos kaikkia olisin ampunut mitä olisi lentänyt kauempana olisii varmaan mennyt 300 paukkua ja saalismäärä olisi tuskin kovin monella linnulla kasvanut.

Tosin arvaas mikä meteli ja vitt: lu syntyy muiden metsästäjien keskuudessa jos suolaat noita 70m matkalla lentäviäkin. Saat varmasti kuulla huutelua jo paikan päällä.

Saamamiehellä on kettun oveluus ja korpin näkö.
    #204733 Ilmoita asiaton viesti
    Pokka
    Member

Itse olen täysin samaa mieltä ”tjl”:n kanssa, 70 metriin ampuminen on täyttä tuurikauppaa, eikä panoksessa välttämättä enää iskuenergia riitä tuolta matkalta tappamaan lintua. Painotan oman pään käyttöä näissä asioissa, tämähän on ihan täyttä mainosmiesten riemujuhlaa jota jotkut pöljät menee uskomaan. Tuskin kukaan rupeaa harjoittelemaan kiekonammuntaa noin pitkään matkaan, koska tavallisissa kiekkopanoksissa hajonta ja teho olisivat jo sitä luokkaa, ettei niillä saisi kiekkoa hajalle vaikka osuisikin. Ja tuskin kukaan alkaa harjoittelemaan kalliilla ”pitkänmatkan” panoksilla kiekonammuntaa. Pitäisi sakottaa niitä, jotka edes myyvät tälläisiä panoksia tälläisellä sloganilla.

#204734 Ilmoita asiaton viesti
    Marcuz
    Member
    Alkuperäinen kirjoittaja: tjl
    Ei yhtään mitään virkaa moisilla panoksilla.

Niissä on pitkä haulikuppi nurinpäin, siinä sen salaisuus. Mitään ajastimia ei ole, jos olisi niin maksaisi aski aseen verran.?

Ja lisäksi ne on lyijyä. En tiedä onko muusta materiaalista olemassa.

Testattu on, 60m päässä olevaan tauluun lensi täyteisenä vieläkin. Eli alle 70m lähemmäs ei mitään virkaa panoksilla.

Toiset avautuivat nopeammin mitä kokeiltiin. Niissä oli ainakin lävistystehot tosi huonot. Lataus 70mm panoksessa oli muistaakseni 50g vai oliko enenmmänkin.

Moista kuormaa ruuti ei pysty tehokkaasti kuljettamaan 70mm ainakaan 70mm panoksessa. Paineet tulee vastaan nopealla ruudilla mitä menisi vähemmän ja hitaampaa ruutia ei mahdu tarpeeksi hylsyyn moisen kuorman kanssa.

Laita ennemmin wolframia piippuun niin saat ampua kauemmas. Osta latausvehkeet ja tee niistä sitten 500m/s lähteviä.

Tosin itse en viitsi edes harkita sorsassa turhaa ampumista noille matkoillle. Mikähän on ennakko nopeasti lentävään sorsaan tuolle matkalle. Osuma lienee tuurin kauppaa.? Pilaa samalla muidenkin mahdollisuudet hätistämällä sorsan lopullisesti pois alueelta.

Hanki kuvia ja / tai sorsa robotti niin pääset lyhempiin etäisyyksiin ampumaan. Ja lisäksi naamioi itsesi ja veneesi kunnolla. Jos et sittenkään pääse ampumaan normi matkoille, niin mene muualle parempiin paikkoihin sorsastamaan. Reissaminen aloitukseen eri sorsastus paikkoihin on ihan kivaa ja jännää touhua.

Itsellä meni aloituksessa n. 80-90 paukkua 2-piippuisella ja matkat oli n 15 – 35m. Jos kaikkia olisin ampunut mitä olisi lentänyt kauempana olisii varmaan mennyt 300 paukkua ja saalismäärä olisi tuskin kovin monella linnulla kasvanut.

Tosin arvaas mikä meteli ja vitt: lu syntyy muiden metsästäjien keskuudessa jos suolaat noita 70m matkalla lentäviäkin. Saat varmasti kuulla huutelua jo paikan päällä.

No se on vähän eri juttu täälläpäin, oon aina yskin koko järvellä, taidan olla melkein ainoa vesilintu metsästäjä koko kylässä.

ja on mulla kuvia, pillejä camo verkkoja sun muuta.

Huonoin asia on että täälläpäin niitä lintuja on nii vähän, ja jos ne kerran tulee niin ne ei kuvista välitä ja lentää aivan liian korkealla. Esim, 20.8 olin koko päivän eri paikoissa lintuja metsästämässä, mulla meni 4 paukkua ja 2 lintua, siitä lähtien olen ollu melkein joka arki ilta metsästämässä ja nyt mulla on 6 lintua tilillä ja ehkä noin 15 paukkua ammuttu, eli se pitäis kertoa ettei täällä oikein linnut kunnolla lennä…

eli ois hauska kokeilla noita 50m paukkuja ku ei kukaan muu välitä kuinka paljon mää ammun ja miltä matkoilta.

#204735 Ilmoita asiaton viesti
    hemmo
    Member

Oletko harkinnut ruokintaa? Niin saa uskomattoman ”huonoihinkin” paikkoihin lintuja ja liikettä.

#204736 Ilmoita asiaton viesti
    Marcuz
    Member
    Alkuperäinen kirjoittaja: hemmo
    Oletko harkinnut ruokintaa? Niin saa uskomattoman ”huonoihinkin” paikkoihin lintuja ja liikettä.

en oo ajatellu sellasta kyllä, mutta ne kyllä usein ruokkii viljapelloilla jossa on aika hyvä olla passissa.

millaista se sorsan ruokinta on ? jyvä kasoja pellolle vaan vai miten ?

Nii ja Tjl, mikäs se Wolframi o ? :o

#204737 Ilmoita asiaton viesti
    rotaattori
    Member

Kehotan tekemään lautan jotta viljat on veden alla meinaa muuten kerää variksia ja naakkoja ja niille voit antaa ainkin 100kg päiväs kyl ne meinaa syö kato 4h sivut

#204738 Ilmoita asiaton viesti
    tjl
    Member

Sen verran olen huomannut että kun ruokit sorsia, esim. kauralla , ohralla niin tee maakasoja. Rannalle veden tuntumaan, jokin saaren rantaan esim. kaliolle. Ne löytää kyllä viljat uskomattoman hyvin. Oikein ei ne ruokinta automaatit vetänyt sorsia, paremmin nuo kasat.

Nyt mennyt n. 1500kg viljaa tänäsyksynä. Se maksaa minkä maksaa, tuo on tosin ilmaista kun yhdestä paikasta sattui saamaan roppakaupalla ilman.

Laita vaikka aluksi vähemmän kerralla sitten tarpeen vaatiessa, mutta ruoka ei saa loppua kesken koska silloin sorsat vaihtaa maisemaa.

Viljelijöiltä osta suoraan niin saat n. 10 centtiä kilo. Tai jotain sellasta, en muista hintaa enää. Nyt viljanhinta on tosi alhaalla tänävuonna.

Niin wolframi on sam kuin Tungsten. Valmiita paukkuja on monia, esim. wingmaster hd Remingtonin partuunana. Oikein jytkyt pitää ladata itse, ostat tss eli super tungsten shot haulia ja lataat itse.

Tänään ammuin yhden koepaukun 35,5g. Meni 60m päästä 110x 70cm vaneriin 163 haulta. Menivät 2kll 8 -9mm filmivareerisnista läpi. Eli lävistys oli vähintäänkin tuon 16mm. Haulikokona oli 2,8mm ja lähtönopeus 440m/s.

#204739 Ilmoita asiaton viesti
    Unclejimbo
    Member

Ruokinnan teho on kyllä hyväksi havaitu, tietty voi olla tälle syksylle jo myöhäistä mutta voihan siihen saada muutamia muuttoparvia viivähtämään.
    Pitkäjänteisyys on ruokinnassakin poikaa, alotimme yhden ”lintuköyhtyneen”, n. 80 ha järven rannoilla ruokinnan kolme vuotta sitten keväällä. Eka syksynä jo oli jonkin verran tulosta nähtävänä mutta tänä vuonna tilanne on suorastaan erinomainen. Pesiviä pareja oli hyvin ja poikueet menestyivät. Ohraa ja kauraa on kyllä mennyt 1000-1200 kg vuodessa mutta apuna on ollut viljan huono hinta. Kaurat menee täällä järestään polttoon, joten ”hattu kourassa” suursäkillisen saa hyvään tarkoitukseen helposti.
    Suurin ongelma on ollut joutsenista jotka valtaavat lautat ja paskovat ne täyteen. Nämä uljaat mutta elintavoiltaan sikamaiset kansallislintumme voisivat oppia kohteliaammat elintavat pienempiä tovereitaan kohtaan:o)
    Kun lintutilanne sitten korjaantuu, maltti on valttia riistasadon korjuussa. Kun et ahnehdi liikaa, saat seudulle useamman lintusukupolven pesintäperinteen ja työ kantaa hedelmää jatkossakin.
    Ai niin, käytämme n1,5mx1,5m lauttoja (vanerista ja styroxista tehtyjä), ankkuroitu pohjaan
    heinikkoon vesirajan tuntumaan. Ankkuroitu siksi että tuossa vaihtelee vedenkorkeus keväästä syksyyn niin paljon että muuten kelluisivat selälle. Myös maakasoja kokeiltu ja hyväksi havaittu.

#204740 Ilmoita asiaton viesti
    Marcuz
    Member

No viljan hankinta ei oo mikään ongelma ku meillä on maatila, että viljaa riittää.

mutt noi määrät kuulostaa kyllä hurjilta.

Sitte vielä että mistäs sää noita paukkuja saat ? teetkö ite ?

#204741 Ilmoita asiaton viesti
    Unclejimbo
    Member
    Alkuperäinen kirjoittaja: Marcuz
    No viljan hankinta ei oo mikään ongelma ku meillä on maatila, että viljaa riittää.

mutt noi määrät kuulostaa kyllä hurjilta.

Sitte vielä että mistäs sää noita paukkuja saat ? teetkö ite ?

Joo määrät on aika hurjia, itekkín alkuun kuvitteli että sankko sillontällön riittää mutta saavi on pitänyt ottaa mukaan..

#204742 Ilmoita asiaton viesti
    tjl
    Member

Jooh, juuri äskettäin 100kg kaadoin rannan tuntumaan ohraa.

Riittänee muutaman päivän ajan. Nyt on niin paljon roukailijoita että tntuu ettei mikään riitä. Niinpaljon syövät kun vain jaksaa kantaa.

Itse teen panokset.

Lisää siitä saat tietoa,

http://www.unlimitedammo.fi/

Nyt kiirus lataamaan, huomenna kun lähtee ulkomaan matkolle…

#296908 Ilmoita asiaton viesti
    TapioMetsämies
    Participant

Ite tuli taannoin hankittua reissuun haulikonpatruunat Patruunat.fi kaupasta hankin ja pitkällä matkalla osoittautu todella hyviksi.

Viewing 14 posts - 1 through 14 (of 14 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.