patruunat jänikselle

Home Forums Metsästys & riista patruunat jänikselle

Viewing 15 posts - 151 through 165 (of 255 total)
  • Author
    sidebyside
    Member

Jaa, tää olikin taas tajuamisesta kiinni. Mun nuolet on kokoa 3,25-3,50 mm. 36 g. En ole tajunnut kummempia käyttää kun noilla se pupu, oli sitten rusajussi tai mettiäinen, on tähän saakka aina keikahtanut. Mun pyssykässä on kiinteät supparit. Kolmevarttinen ja neljäsosa. Toimii oikein hyvin. Samalla torvella sohlaan kaikkea muuta mutta en vesilintuja, sattuneesta syystä.

#35800 Ilmoita asiaton viesti
    tjl
    Member

”riistakeskuksen koulutusmateriaali ” Ja tämähän onkin aina oikeassa!?!? Niiden mukaan jänistähän ei ammuta yli 35m, vaikka tiettyllä paukulla se menisi siltä matkalta täysin käyttökelvottomaksi.

Saamamiehellä on kettun oveluus ja korpin näkö.
    #35801 Ilmoita asiaton viesti
    sidebyside
    Member

Riistakeskus on riistakeskus. Mä en ammu jänöä paljon yli kolmeenviiteen koska mun kaluston resurssit ei siihen riitä. Aseen resurssit kyllä, ehkä, mutta patruunoiden ei. Mä ammun lyijyllä ja aika tavallisilla latauksilla. Una on sitten luku sinänsä ja niitä mulla ei ole.

#35802 Ilmoita asiaton viesti
    Jarppinator
    Member
    Alkuperäinen kirjoittaja: tjl
    Niiden mukaan jänistähän ei ammuta yli 35m, vaikka tiettyllä paukulla se menisi siltä matkalta täysin käyttökelvottomaksi.

Riistakeskuksen antamat ohjearvot eivät liity näihin ”tiettyihin paukkuihin”, joten huomautuksesi on aiheeton.

#35803 Ilmoita asiaton viesti
    jänestäjä
    Member

Jokainen jänis on kuollut yhdellä laukauksella patruunana 12/70 rotweil waidsmansheil 3,7 jäniksiä on kaatunut 6 (14vuoden)elämäni aikana ja on tuolla paukulla muutakin ammuttu patruuna sopii minun käyttämiin haulikoihin erittäin hyvin :)

#35804 Ilmoita asiaton viesti
    tjl
    Member

Ohoh! Kerrankin kuulen Rotikan paukun sopivan johonkin. Itselle 7 eri haulikkoon kokeiltaessa on ilmennyt ” ei mitään virkaa ilmiö”. Samaten 3 eri haulikkoon kaverilla.

Tai ainakaan en niitä itse kelpuuta kuvion perusteella, kun ei voi verrata nykyisen lyijyisen jänöpaukun kuvioon tai tehoon. Toisaalta riippuu käyttäjän vaatimuksista. Nykyisillä lyijyillä 50m on aina varma pupun surma, tosin ne on kyllä itseladattuja.

#35805 Ilmoita asiaton viesti
    jänestäjä
    Member

Kerotko mitä haulikkoja käytät käytössä täällä baikal ij-27 ja valmet 412s ja 212 ja toimii aina (ainakin tähän mennessä)

#35806 Ilmoita asiaton viesti
    tjl
    Member

Haulikko arsenaalia,

Browning dura touch puolari 10/89
    Browning Cynergy 12/76
    Tikka 2000 tupla 12/89
    Benelli M3 12/76
    Benelli Super Nova 12/89
    Benelli Nova 12/89
    Antonio zoli puolari 12/70
    Vanha Sarasqueta 12/70

Muutama noista hieman vanhahkoja malleja. Nämä eri piipun mitoilla eri käyttötarkoitusta varten ja täyteispyssynä tähtäimillä varustettuna tuo Nova 12/89.

#35807 Ilmoita asiaton viesti
    jänestäjä
    Member

Aseet ovat ilmeisesti yksilöjä :D toisessa toimii ja toisessa ei…

#35808 Ilmoita asiaton viesti
    valopää
    Member

Aiheen vierestä joko on oltu ilta yöstä rusakko kyttiksellä teistä kukaan. Itellän tänä iltana tarkotus lähtee. Kalustona Noringo JWZ 23 22WMR(Magnum) päällä on ZOZ Milt Dot ristikolla luotina CCI Smal Game. Katotaan tuleeko rusakko ruokailemaan.

#35809 Ilmoita asiaton viesti
    tjl
    Member

En juurikaan rusakkoa kyttää. Supia, kettua ja mäyrää tulee kyttäiltyä kyttikopista. Nytkin muutama hirvenpää haaskana. Mukavaa hommaa etenkin, kun keväästä ja kesästä muut riistaeläimet rauhoitettuja. Onpahan jotain ajanvietettä sillekin ajanjaksolle.

#35810 Ilmoita asiaton viesti
    valopää
    Member

Kannataa kokeilla rusakon kyttäämistä ei ole hullumpaa hommaa joutuu vaan tutkailemaan mistä rusakko kulkee. Joskus ajelen kelkalla tai hiihdän uria kohti ruokinta paikkaa että rusakko kulkisi valmiita jälkiä yleensä tulee valmista kovaa helppo kulkuista uraa pitki.Eräs ilta rusakko istui metrinpäässä kengän kärestä noh pitihän se säikäyttää kun istu niin lähellä ettei kehannu haulikolla ampua mutta kyllä rusakkoon vauhtia löyty kun sano että iltaa :)

#35811 Ilmoita asiaton viesti
    tjl
    Member

Nuorempana olisi ollut intoa tuohon rummakko kyttäykseen. Ei nykyään, kun Suomen ajokoira millä voi jahdata niitä.

#35812 Ilmoita asiaton viesti
    xd
    Member

Täällä pohjois-karjalassa on jänis/rusakko kanta sen verran kova että kaatoja mahtaa tulla ennätysmäärä.. Ilveksiä ja kettuja on myös paljon joka myös puhuu rutonpartaalla olevan jäniskannan puolesta. Toivottavasti sitä ruttoa ei nyt tulisi niinkun reilu 10v sitten jolloin jäniskanta romahti ruttoon täysin. Ainakin dreeverit ovat saaneet liikuntaa ja nuoremmallekkin 7kk on jo kaatoja tullut yhdenkädensormien verran! Patruunoina toimi alkusyksystä supreme2.7mm josta sain täällä vähän satikutiakin ;) Lisätään sen verran vielä löylyä että 2jänistä kaatui jahdin alkupäivinä 30metriin 2.4mm S&B parcourilla. Heti kuolivat jos yhtään hernepeltoa vetää nenukissa takaisinpäin ;) Tuli mieleen että joillekkin naamakurtussa kulkevillle patuille, tuntuu olevan kauhistus jos ampuu jäniksen pienillä hauleilla tai Magnum latauksella. Vain 3.2-3.5mm/36g/kumarrus metsästäoppaaseen/riistakeskukseen, ennen laukausta on se ainoa oikea tapa. Kumma juttu kun mulla puput keikkaa oikein hyvin vaikka 2.4mm/36g. Tai sitten sillä Hirmutykkimagnumilla jolla varoetäisyys sivulla oleviin oltava 20m paineaallon takia + tuplakuulosuojaimet oltava jos tärykalvonsa haluaa pitää :D Nyt on lokakuusta lähtien ollut winsu ja hubertus magnumlatauksella, ja 3.5-4mm ryynein. Vähän vielä hakusessa se ”ykköspaukku” franchille isommalla haulilla. Kaikki mitä olen kokeillut antaa kyllä ihan ok, kuviota/upotusta mutta se selkeä ykköspaukku vielä etityttää. 5.16mm S&B Buck shot antoi helvetin hyvän kuvion, kun kaapipohjalta sellaisiakin löysin, mutta on ehkä vähän turhan karkeata omaan makuun. Toki lippaan viimesenä mikä jottei?

#35813 Ilmoita asiaton viesti
    sidebyside
    Member

Pohjoisesta hämeestä on metsäjänis kadonnut. Mutta mitä patruunoihin tulee, olen 40 vuotta ampunut jänöt S&B;n punamustilla. Haulikoko 3,25-3,75, riippuen ajankohdasta. Yksikään pupu ei ole laukauksen jälkeen köpötellyt kovin etäälle. Magnumeja en ole jänikselle tarvinnut.

Viewing 15 posts - 151 through 165 (of 255 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.