patruunat jänikselle

Home Forums Metsästys & riista patruunat jänikselle

Viewing 15 posts - 136 through 150 (of 255 total)
  • Author
    xd
    Member

Mitä ampumamatkaan, ja 2.7mm haulien upotukseen tulee on se luettavissa edellisessä kommentissani, jos lukea osaa. Jos a-mies pidät 2.7mm haulia vain ”pyypatina” niin sitten sinun varmaan kannattaa ampua kyseisellä haulikoolla vain pyitä ja riekkoja :) Ps. Itse ammuin Ukkometson 2.7mm Winsun supremella 35metriin, ja tuli rukkasena alas ;) Minulla on ollut tuo winchester Supreme luottopatina kanalinnulle, ja kesäkarvan jänikselle varmaan jo 10vuotta. Haulikoko yleensä se 2.7-3mm ja se on riittänyt, kun ei ammu yli 35metriin! Kun jänis vaihtaa talvikarvaan vaihtuu hauliko 3.5-4mm, Ja patruuna yleensä Winsun superspeed magnumiksi (supremeja ei saa kun pienellä haulilla) Jäniskaatojakin on tullut niin paljon, että minun ei tarvitse enää itselleni vakuutella onko 2.7mm riittävä. Muiden kanssa en jaksa väitellä, ampukoot kukin mikä parhaalta tuntuu.

#35785 Ilmoita asiaton viesti
    sidebyside
    Member

Jälleen olen , vaikkakin kovin harvoin, samaa mieltä A-miehen kanssa.

#35786 Ilmoita asiaton viesti
    Pekka Suuronen
    Participant

http://fi.wikipedia.org/wiki/J%C3%A4niksenmets%C3%A4stys

Alkuperäinen kirjoittaja:
    Aseet

Aseena jänisjahdissa käytetään yleisimmin haulikkoa, varsinkin ajavaa koiraa käytettäessä. Sopiva haulikoko läpi kauden on 3,5 mm. Jousi on yleistymässä, kivääriä käytetään satunnaisesti.

#35787 Ilmoita asiaton viesti
    sidebyside
    Member

Onhan se tietysti niinkin että jos ei saa haulitorveaan toimimaan ”isommilla” hauleilla niin sitten pitää käyttää varpushaulia että saa kunnon peiton. Kärsii pupu sitten vaikka kuinka paljon. Kyllähän se koira sen sitten hengiltä saa. Voi, voi, mitä puhetta. Anteeks.

#35788 Ilmoita asiaton viesti
    A-Mies
    Participant

Metsästäjän oppaassa, joka metsästäjäntutkinnossa tentitään jokaiselta metsästäjäksi haluavalta, kerrotaan sopivat haulikoot kaikelle eri riistalle. Voisiko joku kirjan viimeksi lukenut kertoa mitä siellä nykyisin sanotaan aiheesta. Minun versiossani, joka on jo vuosien takaa, jänispanoksen haulikooksi sanottiin muistaakseni juuri tuo 3,3 – 3,7 mm kauden ajankohdasta riippuen.

#35789 Ilmoita asiaton viesti
    xd
    Member
    Alkuperäinen kirjoittaja: sidebyside
    Onhan se tietysti niinkin että jos ei saa haulitorveaan toimimaan ”isommilla” hauleilla niin sitten pitää käyttää varpushaulia että saa kunnon peiton. Kärsii pupu sitten vaikka kuinka paljon. Kyllähän se koira sen sitten hengiltä saa. Voi, voi, mitä puhetta. Anteeks.

Voi voi mitä puhetta tosiaan :)

#35790 Ilmoita asiaton viesti
    sidebyside
    Member

Metsästäjä, joka rääkkää jäniksiä varpushaulilla, ei ole metsästäjä. Metsästyslaki laki sanoo aika selkoisesti että riistaeläin pitää lopettaa niin, että eläin ei kärsi turhaan!!! Mietippä sitä herra/rouva xd. Alle kolmen millin hauli esim, rusakolle on liian pieni ellei kyseessä ole nämä Una haulit. Luullakseni niillä saadaan riittävä tappoteho vaikka hauli olisikin alle kolme milliä. Siis luullakseni, parempaa tietoa kun mulla ei ole. Siis Una hauleista.

#35791 Ilmoita asiaton viesti
    xd
    Member

vai niin :D

#35792 Ilmoita asiaton viesti
    sidebyside
    Member

Aika jyrkästi ilmaisin tuon, kuka ei ole metsästäjä. Ei se nyt ihan noinkaan mene. Mutta muuten mielepiteeni on, että käytetään haulikokoa joka on ”tarkoitettu” kullekkin riistalle. Siis kun puhutaan näistä vanhoita haulimateriaaleista.

#35793 Ilmoita asiaton viesti
    xd
    Member

Jos viitsit vähän lukea noita kommenttejani, niin olen tainnut kirjoittaa että Winsun supremella 2.7mm olen kaatanut jäniksiä jo niin paljon että minulle ei ole epäselvää onko 2.7mm tehoton kunhan vain matka alle 35m? Ja olenkohan kirjoittanut että talvikarvan pupuja ammun 3.5-4millisillä? Eikö sinulla ole koskaan pupu kaatunut vähän etemmä ampumapaikasta, ja montakohan jänistä olet ampunut kun tuntuu kokemuksen rintaääni olevan ilmassa? Itse noin 20vuodessa joka tekee 10v aikana 200jänistä. Jos näistä pupuista NOIN 120 on ammuttu kesäkarvan aikaan 2.7mm haulilla, ja yksi olisi karannut 30m ennen kuolemaansa, niin johan siihen joku nettijeesus pääsee viisastelemaan. Minä tosin sanon asiat niinkun ne ovat, eli on siihen noin 120pupuun mahtunut joku haavakkokin samoin kun niihin jäljelle jääneisiin 80pupuun jotka ammuttu 3.5-4mm haulilla. Anteeksi olen vain ihminen ja joskus joku pupu voi juosta 30m ennekun kuolee, ja joku voi jäädä metsään haavakoksikin.

#35794 Ilmoita asiaton viesti
    sidebyside
    Member

Mää tässä 35 vuoden aikana mitään ole ampunut. Enkä mää mikään nettijeesus ole. Mä en kuulu edes kirkkoon. Mä en millilleen mittaile matkoja mutta alle kolmeenviiteen täytyy pupun tulla jos meinaan ampua. Tiheisiin vitikkoihin en ammu lainkaan vaikka elukka välillä näkyisikin.Siitäkin on huono kokemus. Ne on sitten eri poijjaat kun sinne pitkään matkaan kaneja sortaa. Älähän nyt ota tätä ihan noin henk.kohtaisesti. Jos kerran elukat kippaa niin ammu milläs ammut.

#35795 Ilmoita asiaton viesti
    tjl
    Member

Miksi tehdä reikäjuustoa jäniksestä suurella määrällä haulia?

Saamamiehellä on kettun oveluus ja korpin näkö.
    #35796 Ilmoita asiaton viesti
    xd
    Member

Yleensä lihassa kymmenkunta reikää, osa mennyt sisuskaluihin ja osa lähtee nahanmukana tunkiolle kun nylkee.

#35797 Ilmoita asiaton viesti
    tjl
    Member

Ok! Jäniksellä usein paljon lyhyempi ampuma-matka kuin rusakolla, joka käyttää peltoja ja teitä hyväkseen.

Kaikki ampukoot sillä minkä itselleen parhaiten sopivammaksi kokee. Lienee paras lopputuloskin silloin?

Itse käytän rusakolle 55g niklattua 3,5-4,0mm sekoitus paukkua. Sillä jää rummakon aina varmuudella sinne 50m asti. Mutta paukkku onkin pitkän kuvio ja läpäisy testin tulos.

Samat lyön piippuun jänöllekin. Varmasti pienempikin hauli ja lataus riittää, mutta eihän sitä tiedä jos törmää esim. kettuun tai muuhun. Onpahan valmiiksi oikeat paukut sisällä.

Saamamiehellä on kettun oveluus ja korpin näkö.
    #35798 Ilmoita asiaton viesti
    Jarppinator
    Member

Suomen riistakeskuksen koulutusmateriaali suosittaa jänikselle sopivaksi haulikooksi 3,00 – 3,25mm, joten eipä tuo mainittu 2,7mm niin alakanttiin ole, että sitä tarvitsisi erityisemmin jeesustella.

Suurempi haulimäärä tarkoittaa sitä, että voi käyttää avarampaa supistusta, joten riistasta ei väistämättä tule reikäjuustoa. Kaikki vaikuttaa kaikkeen.

Suomalaista metsästyskulttuuria leimaa aivan tarpeettoman suurien haulien käyttö, joten mukava huomata, että joku tajuaa, että eläin putoaa pienemmilläkin murkuloilla.

Viewing 15 posts - 136 through 150 (of 255 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.