Haulikoiden camo-värit

Home Forums Aseharrasteet Haulikoiden camo-värit

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 21 total)
  • Author
    karde
    Member

Tervehdys!

Tahtoisin tietää millä tavalla camo-haulikoihin laitetaan värit ja miten hyvin väritys kestää käyttöä? Kokemuksia camoaseiden omistajilta kuulisin mielelläni ja ehkä Pekka Suuronen tai joku muu asiantuntija valaisisi tekniikkaa?

#203853 Ilmoita asiaton viesti
    lipok
    Member

Yksi haulikko (en muista merkkiä) oli muovikalvolla pinnotettu.

#203854 Ilmoita asiaton viesti
    Pekka Suuronen
    Participant
    Alkuperäinen kirjoittaja: karde
    Tahtoisin tietää millä tavalla camo-haulikoihin laitetaan värit ja miten hyvin väritys kestää käyttöä? Kokemuksia camoaseiden omistajilta kuulisin mielelläni ja ehkä Pekka Suuronen tai joku muu asiantuntija valaisisi tekniikkaa?

Ihan alkuaikoina kamokuviot maalattiin tukkeihin, uskoisin, että ihan käsityönä. Nyttemmin lienee käytössä dippaamismenetelmä. Oheisesta blogistani käy ilmi suunnilleen kaikki mitä asiasta tiedän:
    http://www.eralehti.fi/erablogit/ps-pekka-suuronen/realtreen-dodd-clifton.aspx
    Asevalmistajat ja kamoyritykset eivät ole halukkaita keskustelemaan syvällisesti menetelmästä, joten kyseessä lienee ainakin tällä hetkellä liikesalaisuus.

Kuluttajilta ja käyttäjiltä peräänkuulutetaan käyttökokemuksia kestävyydestä.

#203857 Ilmoita asiaton viesti
    C´mon.
    Member

Mä olen mietiskellyt sellaista syvällistä juttua että mihin tarvitaan gamo värisiä aseita ja kenkiä. Mä käsittäisin jos se ase olis vaikka valkonen tai keltanen mutta kun ne yleensä ovat aika tummia väritykseltään samoin kun jalkineet.

#203858 Ilmoita asiaton viesti
    Member
    Alkuperäinen kirjoittaja: C´mon.
    Mä olen mietiskellyt sellaista syvällistä juttua että mihin tarvitaan gamo värisiä aseita ja kenkiä. Mä käsittäisin jos se ase olis vaikka valkonen tai keltanen mutta kun ne yleensä ovat aika tummia väritykseltään samoin kun jalkineet.

Ei siitä ainakaan haittaa ole? Eron huomaat kun liikutat mustaa ja maastokuvioista asetta suojassa mustan liike erottuu helpommin ja kyyhky, hanhi tai muut aremmat elukat sen huomaa.. Miksi käyttää maastokuvioisia kamppeita, kasvosuojamia tai muutakaan sitte?

#203859 Ilmoita asiaton viesti
    aapokaapo
    Member
    Alkuperäinen kirjoittaja: –

Ei siitä ainakaan haittaa ole? Eron huomaat kun liikutat mustaa ja maastokuvioista asetta suojassa mustan liike erottuu helpommin ja kyyhky, hanhi tai muut aremmat elukat sen huomaa.. Miksi käyttää maastokuvioisia kamppeita, kasvosuojamia tai muutakaan sitte?

Tuohon vielä sellainen pikku off-topic lisäys, että musta on silmään erittäin vaikeasti havaittava väri, oli kyseessä sitten eläimen tai ihmisen silmä. Tämän takia musta on yleensä niin suosittu väri monenlaisissa aseissa sekä mm. sotilasvarusteissa. Tietysti camoväri on hyvä johonkin maastoon, mutta silloin mettästyksen tai operaation täytyy tapahtua aina siinä samassa maastossa. Suomen armeija on tarkoitettu sotimaan metsissä, ja käyttää sen takia sen värisiä maastovaatteita kuin käyttää.
    Esim. useiden poliisi ja sotilasjoukkojen tarkka-ampujat jotka toimivat kaupungeissa, käyttävät mustia vaatteita ja mustaksi värjättyjä aseita. Tarkka-ampujat eivät yritäkään kaupungeissa päästä välttämättä ympäröivän maaston värisiksi, vaan luottavat siihen että musta väri erottuu niin huonosti silmään ympäristössä kuin ympäristössä.

#203860 Ilmoita asiaton viesti
    Member
    Alkuperäinen kirjoittaja: aapokaapo

Tuohon vielä sellainen pikku off-topic lisäys, että musta on silmään erittäin vaikeasti havaittava väri, oli kyseessä sitten eläimen tai ihmisen silmä. Tämän takia musta on yleensä niin suosittu väri monenlaisissa aseissa sekä mm. sotilasvarusteissa. Tietysti camoväri on hyvä johonkin maastoon, mutta silloin mettästyksen tai operaation täytyy tapahtua aina siinä samassa maastossa. Suomen armeija on tarkoitettu sotimaan metsissä, ja käyttää sen takia sen värisiä maastovaatteita kuin käyttää.
    Esim. useiden poliisi ja sotilasjoukkojen tarkka-ampujat jotka toimivat kaupungeissa, käyttävät mustia vaatteita ja mustaksi värjättyjä aseita. Tarkka-ampujat eivät yritäkään kaupungeissa päästä välttämättä ympäröivän maaston värisiksi, vaan luottavat siihen että musta väri erottuu niin huonosti silmään ympäristössä kuin ympäristössä.

Mutta miksi armeijatkin on siirtyneet maalattuihin aseisiin ja tarkka-ampujat käyttää naamioituja aseita? Sissikomppaniassa naamioitiin rynkyt havupuunoksilla jne.. Esimerkiksi kasvojen naamioimiseen neuvottiin ettei käytetä pelkkää mustaa..

Kaupungeissa poliisin tarkka-ampujilla ei ehkä olekkaan tarvetta samanlaiseen maastoutumiseen, kohde kun on aina tietyssä paikassa ja on jo 100 muuta ukkoa näkyvämmällä paikalla heilumassa.

#203861 Ilmoita asiaton viesti
    C`mon
    Member

Kyllähän sen ymmärtää että ihmisen kokoinen otus käyttää camo värejä kun on sen verran kookas mutta hei, kengätkin hemmetti, asekkin on siinä ja siinä. Mulla ei ole ollut maaston väristä asetta ja en sen puutteen takia ole jäänyt vaille kyyhky tai hanhi saalista. Ei kai sitä asetta nyt passissa ollessaan tartte päänsä päällä heilutella että kaikki sen hiffaa. Tottahan nyt jokainen joka haluaa, saa käyttää mitä haluaa ja pitääkin käyttää jotta kauppiailla on leivän syrjää. Mutta miettikää nyt, kengätkin gamo-väreissä, haloo.

#203862 Ilmoita asiaton viesti
    Member

Missä täällä kengistä on puhuttu?

#203863 Ilmoita asiaton viesti
    arnolts
    Member

Viekää musta haulikko kyyhkynruokinta pellolle ja katsokaa pelkääkö kyyhkyt sitä. ne tuskin pelkää mitään asetta tai kenkää. naama se on mikä ei saa loistaa.

#203864 Ilmoita asiaton viesti
    Member
    Alkuperäinen kirjoittaja: arnolts
    Viekää musta haulikko kyyhkynruokinta pellolle ja katsokaa pelkääkö kyyhkyt sitä. ne tuskin pelkää mitään asetta tai kenkää. naama se on mikä ei saa loistaa.

Eihän nuo välitä ihmisestäkään ennen ku jahti alkaa.. Vaan mitäs haittaa sitä camo kuviosta on jos joku semmosen haluaa? En omista camo aseita vaan ihmettelen mikä niissä niin kovasti ahdistaa?

#203865 Ilmoita asiaton viesti
    C`mon
    Member
    Alkuperäinen kirjoittaja: arnolts

Eihän nuo välitä ihmisestäkään ennen ku jahti alkaa.. Vaan mitäs haittaa sitä camo kuviosta on jos joku semmosen haluaa? En omista camo aseita vaan ihmettelen mikä niissä niin kovasti ahdistaa?

Ei niissä ny mikään hyvä ihminen ahdista. Älä ota traumoja ittelles. Mä vaan otin noi kengätkin tohon mukaan kun mun mielestä gamo väritteinen kenkä on turhake jos joku. Vai onko joku siellä passipaikalla monot taivasta kohti? Älä nyt hermostu, jutellaan rauhallisesti.

#203866 Ilmoita asiaton viesti
    C`mon
    Member
    Alkuperäinen kirjoittaja: Kräpä
    Älkää vaan metällä ollessanne jättäkö camo -väristä haulikkoa maahan kauaksi, voi olla että menee lopullisesti hukkaan!

Se oliskin noloo. Kaverit kysys että missäs sun gamo-pyssy on. Olis komee sanoo että hukkasin sen tonne kaseikkoon kun oli niin maaston värinen. Helkkari, vois siinä olla kavereilla hauskaa.

#203867 Ilmoita asiaton viesti
    Pekka Suuronen
    Participant
    Alkuperäinen kirjoittaja: C`mon
    Kaverit kysys että missäs sun gamo-pyssy on. Olis komee sanoo että hukkasin sen tonne kaseikkoon kun oli niin maaston värinen. Helkkari, vois siinä olla kavereilla hauskaa.

Ei niin huonoa vitsiä ettei mukana totuudentynkääkin. Jokin englantilainen haulikonpatruunoiden valmistaja keksi kamovärittää haulikonpaukkurasian. Laskepa se mättäälle niin voi olla viimeinen vilkaisu minkä siitä näit.

Mutta asiaan, asiaan. Kamo on muotia siinä moni muukin asia. Katsopaapa blogistani markkinointijohtaja Dodd Cliftonia. Hän istuu kamo-sohvalla kädessään kamo-lompsa ja kamo-rillikotelo:

http://www.eralehti.fi/erablogit/ps-pekka-suuronen/realtreen-dodd-clifton.aspx

Muodista riiteleminen on aika jonninjoutavaa. Kolme asiaa on varmaa: (1) on niin monta mieltä kuin miestäkin, (2) kenenkään ei ole pakko ostaa, (3) jokainen saa ostaa jos haluaa. Dodd Cliftonin sanoin:

”Kamoa on käytetty vauvanvaipoista hauta-arkun päällysteeseen.”
    #203868 Ilmoita asiaton viesti
    C`mon
    Member

Ei mittään riitelyä vaan mukavaa jutustelua. Mää en ole mitään väheksymässä tai tuomitsemassa kunhan vaan olen aikani kuluks noita gamo juttuja miettinyt. Kyllähän niitä myydään naisille gamo-pikkuhousuja ja rintsikoita, nekin voi kyllä hukkua maastoon nopeesti jos jonkun takia on ne päältään joutunut riisumaan.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 21 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.