Browning Maxus

Home Forums Aseharrasteet Browning Maxus

Viewing 15 posts - 61 through 75 (of 85 total)
  • Author
    xd
    Member

Itse jotenkin aina tätä Maxusta vieroksunut, mutta kun jenkki foorumeja lueksii, niin moni

asealan ammattilainen

kuulostaa pitävän parempana kuin uutta Beretta a-400 mallistoa! Eräs ampujamestari ottaa myös hieman ivallisesti kantaa nykyiseen haulikko mainontaan, jossa joka merkillä tuntuu olevan nopein,paras,kevyin,matalarekyylisin,tasapainoisin,parhaat kuviot antava jne jne..Itseä huvittaa parilla haulikko merkillä mainonta

kevein

, vaikka painoa 3.5-3.6kg! Loppuu mainoksen teho kun seinään ainakin itsellä. (Franchi fast black painaa 2.65kg! siinä on tietääkseni kevein! Benelli Becakkia 2.75kg! siinä toinen kevyt) Tai toinen erikoisuus, jota eräs suomalainenkin ase expertti pitää ”kovana juttuna” on

toimii vaikka erimittaisia sekajärjestyksessä?

En ymmärrä. En ole vielä törmännyt aseeseen joka ei tätä kohtaa täyttäisi. Halvimmat Turkin, ja Venäjän 12/89 ihmeetkin naputtavat 24-66g ja vaikka alimittaisia 67.5mm 70mm 76mm 89mm ja aivan sama mihin järjestykseen ne laittaa… Mielenkiinto on kaasutoimisiin aseisiin inertian myötä kuollut, mutta ei käy kieltäminen etteikö tuolla Maxuksella, olisi mukava päästä ratakierros vetämään.

Kannattaa noita jenkkifoorumeja tutkailla, löytyy paljon ammattimiehien asearvosteluja, ja itse keskustelut ei mene läheskään niin överiksi kuin suomenmaalla :)

#211220 Ilmoita asiaton viesti
    Jarppinator
    Member
    Alkuperäinen kirjoittaja: xd
    …joka merkillä tuntuu olevan nopein,paras,kevyin,matalarekyylisin,tasapainoisin,parhaat kuviot antava jne jne..Itseä huvittaa parilla haulikko merkillä mainonta
    kevein

, vaikka painoa 3.5-3.6kg! Loppuu mainoksen teho kun seinään ainakin itsellä. (Franchi fast black painaa 2.65kg! siinä on tietääkseni kevein! Benelli Becakkia 2.75kg! siinä toinen kevyt) Tai toinen erikoisuus, jota eräs suomalainenkin ase expertti pitää ”kovana juttuna” on

toimii vaikka erimittaisia sekajärjestyksessä?

En ymmärrä. En ole vielä törmännyt aseeseen joka ei tätä kohtaa täyttäisi.

Kilpailu on kovaa, parhaat tekniset ratkaisut jo löytyneet, mitään merkittävää kehitystä ei ole itselataavissa haulikoissa tapahtunut kymmeniin vuosiin sitten ohivirtausventtiilin ja inertialukon. Eri valmistajien aseet ovat pohjimmiltaan vain kopioita toisistaan. On vaikea erottua joukosta. Siksi luodaan älyttömiä mielikuvia aseista (kuten tuo erimittaiset sekaisin makasiinissa) ja myydään sitten näillä mielikuvilla. Toinen hyvä konsti on antaa jollekin vanhalle tekniselle ratkaisulle uusi hieno nimi, jolloin vaikuttaa siltä, kuin aseessa olisi todella jotain uutta ja innovatiivista. Esimerkkinä vaikkapa Maxuksen uusi ”Power Drive” -kaasumäntä, joka on hitusen pitkäiskuisempi. Siis ei mitään uutta vaan paluuta vanhempaan jo olemassaolevaan tekniikkaan, mikäli pienellä muutoksella on edes mitään todellista merkitystä.

Minua inertiamiehenä huvittaa itsepuhdistuvuuden ja itsesäätyvyyden hehkutus kaasumäntäisten aseiden kohdalla. On kova juttu kun ase osaa säätää itse itsensä vaikka samaan aikaan on olemassa tekninen ratkaisu, joka ei vaadi minkäänlaisia säätöjä ollenkaan. On kova juttu kun aseella voi ampua tuhansia ellei kymmeniä tuhansia laukauksia ilman, että kaasumekanismia tarvitsee rassailla. Samaan aikaan maailmasta löytyy itselataavia haulikoita, joilla on ammuttu lähemmäs miljoona laukausta ilman, että kaasumäntämekanismia tai vuodatusreikiä on tarvinnut rassailla, koska sellaisia ei ole lainkaan. Toisen aseen hehkutettu ja poikkeuksellinen huippuominaisuus on toiselle aseelle niin itsestäänselvyys, että sitä on turha edes mainita.

#211221 Ilmoita asiaton viesti
    sidebyside
    Member

Eläköön inertia. Kyllä mää kaasumäntähaulikon omistajana tunnen itteni aika tyhmäks. Miksi mää itteeni rääkkään kaasumäntäpaskalla kun kerran on tuo ikiliikkuja inertiakin olemassa? Siinäpä taas aprikoimista.

#211222 Ilmoita asiaton viesti
    xd
    Member
    Alkuperäinen kirjoittaja: sidebyside
    Eläköön inertia. Kyllä mää kaasumäntähaulikon omistajana tunnen itteni aika tyhmäks. Miksi mää itteeni rääkkään kaasumäntäpaskalla kun kerran on tuo ikiliikkuja inertiakin olemassa? Siinäpä taas aprikoimista.

Sitä minäkin ihmettelen :-P

#211223 Ilmoita asiaton viesti
    sidebyside
    Member

Mää sitä vaan että kuinkahan kauheesti oliskaan tullut enemmän tapettua riistaa neljänkymmenen vuoden aikana. Sen verran on syksyjä ja talvia kulunut kaasumäntäaseiden kanssa ja ikinä ei ole ongelmia ollut. Inertia on ihan vissisti ihan hyvä mutta niin on kaasumäntäkin. Tää on kans niitä keskusteluja sarjassamme aivan turha. Inertia ukot voi pauhata mitä tykkäävät mutta ei ne kaasumäntävehkeet maailmasta mihinkään katoa, taitaa käydä vain toisinpäin. Suuret asevalmistajat tekevät kaasumäntiä ja italian poijjat siihen sekaan inertiaa. Näinhän se tuntuu menevän. Ei sillä etteikö benelli/beretta olisi myös suuri. Heti kun mulla alkaa ensimmäisen kerran rouninki tökkimään niin voin pienen hetken harkita vaikkapa sitä inertiaa.

#211224 Ilmoita asiaton viesti
    xd
    Member

Olen aistivinani Sidebysidin kommenteista pahaa verta inertiaa kohtaan? Mikä siinä inertia toiminnassa rassaa? Häviääkö se kaasutoimiselle jollain osa-alueella? Vai sekö siinä nimenomaan rassaa kun se jossain asiassa sen kaasuvehkeen päihittää, ja itsellä asekaapissa kaasutoiminen pyssy? On totta kai makuasia onko ase kaasu vai inertia toiminen, molemmat ajaa asiansa.

Itselläkin on asekaapissa Winsu sx3 joka on kaasutoiminen. Helvetin hyvä pyssy, ja mukava ampua. Silti kun huoltotarpeesta puhutaan niin fakta on se että kaasutoiminen on kaasutoiminen. Puhtaana on pidettävä häiriöiden estämiseksi, ja jos laiminlyö huoltoa useamman kunnon ratakäynnin verran, on noki/ruutijäämä paskat todella tiukkaan pinttyneet sisukaluihin, ja saa kotvan hangata että kiiltää taas. Ei se aseenhuolto tosin isojuttu ole, eikä siinä pitkään mene. Vai olenko minä nyt ihan hukassa tässä asiassa? Onko kaasutoiminen pyssy sisukaluiltaan puhdas esim 400 Red and Blackin jälkeen? Ei nokipaskaa sisuskalut täynnä? Kerro toki jos olen väärässä? Inertiassa ei tätä ongelmaa ole se on fakta. 500laukausta affinityllä, ja paperi ei nokeennu lainkaan kun sisukaluja pyyhkii. Kunnon rata-ammunta on tosin tällä aseella vielä tekemättä, mutta becakkian jälkeen muistissa on, että 1000 laukausta ja sisukalut ei lainkaan nokiset. Sama lienee affinityssä kun sama toimintaperiaate.

Toivoisin asiallista vastausta eikä mitään eläköön hurraa jippii inertia ylilyöntejä. Jos olet 40vuotta metsästystä harrastanut keskustelen metsästys/ase asioista erittäin mielelläni kanssasi. Mutta asialinjalla kiitos. Asiallisiin kommenteihin vastaan itsekkin asiallisesti.

#211225 Ilmoita asiaton viesti
    sidebyside
    Member

Likaantuuhan se, kaasumäntäpyssy. Ei kai siitä mihinkään pääse. Metsästyskäytössä se ei vaan ehdi haittaamaan. Laukauksia tulee nyky jahdissa sen verran vähän ja yleensä pääsee yöksi paikkaan jossa voi aseen huoltaa jos siihen tarvetta on. Muistan vain josku nuorena poikana kun mulla oli skb;n 1300 puolari. Silloin sai sorsastuksen aloituspäivänä ampua joitakin satoja kertoja päivässä eikä silloin ollut sellaisia patruunoita kuin nykyisin. Siis yhtä hyvälaatuisia. Kertaakaan ei japsipyssy tehnyt tenää. Mulla on joskus, hyvin harvoin, kaasumäntä kenkkuilut radalla. Tietysti jos mä ammun oikein tosi paljon niin putsaan pyssyni, vähän niin kuin automaationa. Mulla ei ole mitään inertiaa vastaan. Joskus vaan ihmetyttää sen jumalointi kun kerran itse olen aina pärjännyt loistavasti sillä kaasuvehkeellä.

#211226 Ilmoita asiaton viesti
    Jarppinator
    Member
    Alkuperäinen kirjoittaja: sidebyside
    Mulla ei ole mitään inertiaa vastaan. Joskus vaan ihmetyttää sen jumalointi kun kerran itse olen aina pärjännyt loistavasti sillä kaasuvehkeellä.

Erikoinen asetelma. Miksi valita halvempaa, huoltovapaata ja huomattavasti yksinkertaisempaa inertialukkoa kun kalliimmalla, monimutkaisemmalla, jatkuvaa huoltoa vaativalla itsesäätyvällä ja -puhdistuvalla kaasumäntähukkaporttiviritelmälläkin pärjää? Noh, kai sen voi noinkin sitten ajatella.. Turha tästä on vääntää. ;)

Moni pärjää jopa yhdellä haulikolla. Ei tarvita pitkää riviä erilaisia haulikoita kaappiin. Yksi hyvä yleisase riittää. Eräs ystäväni pärjää ilman ruutiasetta pelkällä taljajousella ja saa ihan kiitettäviä määriä riistaa mm. vesilintuja. 5,1 miljoonaa suomalaista pärjää ilman koko metsästysharrastusta. Minäkin pärjäisin aivan loistavasti. Harva harrastaa mitään siksi, etteikö ilman pärjäisi ja vielä harvempi valitsee harrastusvälineensä sen mukaan, että se millä pärjää, on riittävä. Ei tässä mistään eloonjäämiskamppailusta ole kyse vaan vapaavalintaisesta harrastuksesta, josta jokainen koittaa tehdä itselleen mahdollisimman miellyttävää omalla tavallaan.

Minä aiemmin mainittuihin yliporauksen ja pitkän ylimenokartion rekyyliä pienentäviin ja kuvioita parantaviin vaikutuksiin tulee, niin kyseessä lienee jälleen pelkkä markkinointikikkana hyödynnetty myytti, jolle ei ole todellista näyttöä.
    Esim.
    http://www.chuckhawks.com/shotgun_mysteries.htm
    http://www.chuckhawks.com/shotgun_forcing_cone_length.htm

#211227 Ilmoita asiaton viesti
    sidebyside
    Member

Mulla on kokonaista kaksi kappaletta haulikoita. Ja mä kuulun siihen porukkaan ”vielä harvempi”. Mulle nääs piisaa semmoinen pyssy jolla mä pärjään siellä metällä ollessani. Kaasumäntähukkaporttiviritelmä on toiminut ja sillä hyvä. Itselataavaa käytän nykyään kuitenkin aika vähän, pääasiassa vesilinnustuksessa. Mitä tulee Jarppinaattorin erikoiseen asetelmaan niin mun mielestä tää ei ole mitenkään erikoinen.

#211228 Ilmoita asiaton viesti
    sikapiiska
    Member

ylimenoporauksiin tulee tuskin se rekyyliä pienentää mutta taannoin jossakin alanlehdessä oli testi vakioylimenolla ja kalvatulla ylimenolla olevien piippujen testi.
    Kuvioissa sen eron huomas vai liekkö sekin testi tehty markkinointimiestenkanssa yhteistyössä?
    Onko se pelkkää kuvitelmaa että loivemmasta ja pidemmästä ylimenokartiosta eiole hyötyä? Tosin aseen supistajillakin on viellä suurempivaikutus kuvioihin eli minkämittainen on supistajan supistus osuus ja minkä mittainen on vakautus osuus…Mitä piippujen läpimittoihin tulee viel niin silloinkun nämä mossberg ultimag mallit tuli markkinoille niin kaverilla oli sellainen jossa oli piipunläpimitta muistaakseni 19pilkku jotain millimetriä. Isoilla haulikuormilla ja isoilla hauleilla myös se ampui uskomattoman tiukkoja kuvioita verraten samat patruunat jossain 18,3-18,5 ja sama supistus aste näissä kaikissa aseissa, tosin supistus malleissa oli eroa. Ylimenokartiota en muista millainen se oli mossbergissa.Kyse ä piiut siis 12/89 kal.aseesta.

”A well regulated militia being necessary to the security of a free state, the right of the people
    to keep and bear arms shall not be infringed”
    #211229 Ilmoita asiaton viesti
    sikapiiska
    Member

sillä yliporatullapiipulla saada mitään hyötyä jos ylimenokartio on lyhyt ja jyrkkä.

”A well regulated militia being necessary to the security of a free state, the right of the people
    #211230 Ilmoita asiaton viesti
    sikapiiska
    Member

viisaammat korjaavat edellä mainitsemani seikat.
    ps. ja ne patruunat niissäkin syy ja seuraus kuvioihin sitä ei pysty eikä sovikkaan yhdelle A4 sepittämään..

#211231 Ilmoita asiaton viesti
    rakki
    Member

Jos haluaa kaikilla latauksilla 24 grammasista aina yli 60 grammasiin luotettavasti toimivan aseen ampujasta riippumattomasti, niin ainoa vaihtoehto on kaasumäntä

#211232 Ilmoita asiaton viesti
    A-Mies
    Participant
    Alkuperäinen kirjoittaja: rakki
    Jos haluaa kaikilla latauksilla 24 grammasista aina yli 60 grammasiin luotettavasti toimivan aseen ampujasta riippumattomasti, niin ainoa vaihtoehto on kaasumäntä

Tai kaksi piippua ja kaksi liipasinta.

#211233 Ilmoita asiaton viesti
    Vanharuuhi
    Member

on ehkä paras puolari tällä hetkellä. Idioottivarma kaikilla latauksilla, pienirekyylinen, varmistin oikeassa paikassa ja loistava tasapaino. Sanoisin, että täysin huoltovapaa läpi metsästyskauden. Maapallo ei ole sittenkään pannukakku vaan edistystä voi tapahtua. Pidennetyt ylimenot häiritsevät haulikuormaa lyhyitä vähemmän. Sama vaikutus isommalla sisähalkaisijalla. Tulokset näkyvät taulusta. Vähemmän aukkoja ja enemmän läpäisyä. Niin se vaan on. Toki, eivät nämä asiat tee kenestäkään sen parempaa metsästäjää. Kaikilla haulikoilla tippuu, kun ampumaetäisyydellä ei liioitella. Muuten, ainakin 12/89 lyijypatruunat ovat täysin turhia ja 89 muutenkin, ellei käytä vesilinnustuksessa pitkiä teräspaukkuja.

Ensi kaudeksi pitää hankkia taas rihlakko. Useimmiten käytän kivääriä kun siis käytän haukkuvaa kkoiraa, mutta usein haulikkokin mukana. Ei nämäkään haukkutilanteet mitään helppoja ole, milloin lintu kestää pari haukahdusta, milloin enemmän kun ruska on ohi. Tai muuten töpeksitään kuten toinen lintu lähtee ja karkottaa haukussa olevan yms. Jos tuohon vielä leikkisi inkkaria niin sama kun jää kotiin.

Viewing 15 posts - 61 through 75 (of 85 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.