Parhaat haulikoot eri riistalle

Home Forums Aseharrasteet Parhaat haulikoot eri riistalle

Viewing 15 posts - 136 through 150 (of 162 total)
  • Author
    Member

minä ruukaan ampua sillä panoksella mikä on piippuun vyöstä sattunut. en kovin useasti ala kesken jahdin vaihtamaan 3,5mm haulikokoa 2,8mm kokoon sen takia että maasto näyttää varmalta pyy paikalta. on ne pyyt tullu 3,7mm ja 4mm hauleillaki alas eikä oo lihalle käyny mitään. muuten, onko totta että jos ampuu vaikka pyyn 2mm hauleilla jostai 20m päästä nii syödessä pyytä suussa rouskuu ne haulet joka puraisulla, että 24g 2mm skeet panoksessa on n. 500 haulta ja siitä suurinosa jää lihaan niin on sitte epämukava syödä

#210531 Ilmoita asiaton viesti
    Sonic
    Member
    Alkuperäinen kirjoittaja: –
    Alkuperäinen kirjoittaja: kyyhkyntappaja
    Ai mihin tarvii.

Kettu, hanhi jne… tuolla 70-80m päässä.

Mikäli ei heviä tai tss- ole saatavilla.

Remingtonin Wingmaster HD 4-4,5mm riittää läpäsyltä noille matkoille, kuviota vaan ei tahdo enää olla.

Tuommosella remarin omalla HD turkey/predator supparilla tekee aivan älyttömän kuvion, ampuu helposti 60-70 metriin haaskalle, lentoon ammuntaan aivan liian tiukka kuvio.

http://www.remington.com/products/accessories/gun_parts/wingmaster_HD_choke_tubes.asp

Kyllä täältä löytyy niin naurettavat jutut ettei mitään rajaa.

Sen kun vielä näkisi että nämä supermagnumi miehet itse pudottaisivat edes yhden hanhen sieltä 70-80m vaikka videolla päästä jotta se olisi kerralla kuollut, noh tässähän on vielä se että jos kuvio olisi on niin hyvä isollakin haulilla kun täällä huudellaan niin luulisi että niitä löytyisi enemmän kuin yksi tai kaksi jotka on sattunut tuurilla päähän tai katkaissut esim siiven. Näiden huutomiesten mukaan upotuskin sitten pitäisi olla vielä useita senttejä? XD

Ja mitä siihen pakkastestiin tulee niin eipä yksikään 89 patruuna kyennyt pääsemään edes lähelle 76 kärkeä nopeusten suhteen. Olipa sitten kesä tai talvi.

#210532 Ilmoita asiaton viesti
    tjl
    Member

Sonic:lle

Keskustelussa puhuttiin 70-80m päässä ampumisesta, mutta tss haulilla. Tämä on hieman eri asia kuin lyijy.

Riittää 40 lataus, 2,8/3,3mm haulella jää varmasti jos osuu ja kuvio on vielä tiukka.

Mitään 89 paukusta ei ollut kyse. Tiedän sen kyllä että 89 on hidas ja sen takia tehottomampi kuin kevyt lataus.

Jää vaikka kauriskin tuolle matkalle noilla 3,3mm:llä.

Saamamiehellä on kettun oveluus ja korpin näkö.
    #210533 Ilmoita asiaton viesti
    Sonic
    Member
    Alkuperäinen kirjoittaja: tjl
    Sonic:lle

Keskustelussa puhuttiin 70-80m päässä ampumisesta, mutta tss haulilla. Tämä on hieman eri asia kuin lyijy.

Riittää 40 lataus, 2,8/3,3mm haulella jää varmasti jos osuu ja kuvio on vielä tiukka.

Mitään 89 paukusta ei ollut kyse. Tiedän sen kyllä että 89 on hidas ja sen takia tehottomampi kuin kevyt lataus.

Jää vaikka kauriskin tuolle matkalle noilla 3,3mm:llä.

Jos homma on niin läpihuuto juttu kerran kun sanot sen olevan niin mahtaisi sitten olla jonkinlaista konkreettistakin näyttöä että saalista alkaa tippua sieltä 70-80m hyvillä kuvioilla ja upotuksillakin. Ja pistää miettimään että jos kuvio on niin pirun hyvä noinkin kauaksi ja tehoakin löytyy, niin kuinka se ampuminen ns normaali holleilta onnistuu ilman että lintu ei hajoa palasiksi?

Netissähän piisaa näitä PR-puheita vaikka kuinka ja puheita siitä että sillä ja tuolla latauksella ja hauleilla tippuu 70m,80m ja jopa yli 100m matkoista jolloin saalis tulee alas kuin hanska. Olisi hienoa nähdä edes muutama todistettava pudotus noilta matkoilta sekä haulien osumien ja upotuksen määrä. Mutta harvassa taitavat olla?

#210534 Ilmoita asiaton viesti
    tjl
    Member

Nuo patruunat olen täällä videolla näyttänyt. Kuviot ja upotukset tauluut 80 matkalta.

Toiset osaa ampua kauas ja toiset taas eivät. Ne jotka eivät osaa, niin eivät moisiin patruunoihin usko?!?

En suosi pitkien matkojen ammuntaa, mutta joskus sitä vaan tulee tilanteita vastaan missä näin tulee tehtyä. Ja jos ei liikkuvaan osu niin sitten paikalla olevaan ainakin osuu, oli sitten matka mikä hyvänsä.

Tiedän muutamia tapauksia missä on ammuttu tuolla latauksella ja haulikolla kauris noille +70m matkoille, sekä myös itse olen kanukkia muutaman kerran kokeillut noille matkoilla ja täysin kuolleena tulleet alas.

Harvoin on videokameraa metsämiehillä lintujahdeissa mukana, tai missään muussakaan jahdissa. Ilmeisesti huonon sääkestävyyden ja kuvaajan puutteen takia.

Se on kyllä totta, että nuo haulit tuhoavat linnun lähimatkalta. Ne ovatkin erikoistilanteita varten. Alle 60m tulee liikaa reikää hanheen. Lisäksi pitää hieman katsoa missä noilla ampuu, ettei vaaratilanteita ja haitta tilanteita pääse syntymään, tehoa kun on sen verran paljon.

Sonic tässä kuviota ja upotusta 75m matkalta. Haulikoko 2,7 / 3,25mm dublex.
    [video src="http://s589.photobucket.com/albums/ss336/tjltjltjl/?action=view&current=kuvio75m.mp4" /]

#210535 Ilmoita asiaton viesti
    sidebyside
    Member

Kyllä noista vois tietyissä paikoissa olla iso hyötykin. Ainoo vaan kun ei ole joka ukon saatavilla. Minäkään kun en lataamista ole harrastanut. Ne jotka itselataavat, eivät ole halukkaita niitä myymään edes kokeilu tarkoitukseen. Syyt siihen ovat tietysti ymmärrettävät. Jos sattuu esim, joku haaveri.

#210536 Ilmoita asiaton viesti
    Sonic
    Member

Upotus on kohdillaan, itse kohdelevystä olisin halunnut parempaa kuvaa olisi helpompi tarkastella sitä kuvioa. Näytti ainakin omiin silmiin jokseenkin laikukkaalta.

Mitä siihen ampumisen osaamiseen tulee niin itseäni en lähde kehumaan. Se on tosia asia että parempia ja huonompiakin ampujia löytyy kuin minä olen vuosien varrelta koettu. Tosin tälläkin palstalla tuntuu riittävän sitäkin porukkaa että matka kuin matka aina putoaa kun kohdalle sattuu…

Mitä ampuma matkoihin tulee niin ammun sellaisilta holleilta mihin tiedän aseen,patruunan tehon, käynnin ja oman taidon riittävän. Parempi pyrkiä saamaan kohde hengiltä kerralla kuin mahdollisesti etsiskellä sitä haavakkona jostain. Matkan lisääminen ei ainakaan siihen minun tietääkseni auta olipa kalusto sitten mitä tahansa. Sää, maasto ja eläimet itse tekevät vielä oman lisänsä tähän.

Tehoa näyttää kyllä olevan joten lienee paikkoja harvemmassa missä noista hyötyä olisi. Sorsa lammilla,joilla ja vesillä noilla voi sattua jo pahempaakin jälkeäkin kun porukkaa on tiheämmässä.

#210537 Ilmoita asiaton viesti
    tjl
    Member

Sonic

Jooh, oli huono kamera. Siinä oli paljon reikiä, mutta vain valtaosa näkyy, koska puolet latauksesta oli niitä isompia 3,25mm. Nuo 2,7mm reijät eivät juuri näy, vai oliko kyseesä silloin 2,5mm haulet, ei muista enää.

Tuossa on pari kuvaa yhestä latauksesta mitä hanhelle tulee käytettyä kotimaassa. Lähtönopeus suurinpiirtein sama kuin edellisessä videossa.

Kyllähän on paljon tiheämpikin kuvio helposti saatavissa. Itse en vaan halua enää tiheämpää noissa una18 paukuissa. Olen saanut aikaan todella paljon tiukkempiakin latinkeja. Silloin vaan alkaa lähimatkan ampuminen olla jo lihan haaskausta ja osuminen vaikeampaa jos levittää liian vähän.

una18 55m 2,8mm / 57g
    http://s589.photobucket.com/albums/ss336/tjltjltjl/?action=view&current=IMG_0316.jpg

una18 55m 2,8 / 3,3mm dublex
    http://s589.photobucket.com/albums/ss336/tjltjltjl/?action=view&current=IMG_0313.jpg

Paljon reikää kun alkaa laskemaa, liiaksikin. Mutta pieni tähtäysvirhe toisessa kuviossa. Alkasi jo rekyyli päivän mittaan häiritsemään keskittymistä.

Lyijyllä +450m/s, taisi olla 3,5mm hauli. Harvoja lyijykuvioita jotka saa viemään näinkin hyvin noin suurella lähtönopeudella.

http://s589.photobucket.com/albums/ss336/tjltjltjl/?action=view&current=rp12.jpg

#210538 Ilmoita asiaton viesti
    Kimmo 74
    Member

Olin viime syksynä metsällä kaverini kanssa ja saimme linnut mieheen. Ammui yli lentävän teeren Bashieri&bellagri 12/76 3,5mm mythos n 30metriin. Tämä tarina on tosi. Aseena winchester 1300 Ranger. 6kpl haulia osui linnun vatsaan (teeri) kaikki haulit menivät läpi. Joten uskallan väittää, että 3,5mm hauli riittää myös mettolle ja olenkin ampunut 2kpl, mutta en muista ammuinko silloin super magnumilla (mythos vai oliko Kyseessä rotwailer 3,75mm 40metriin. Matka oli pitkä, mutta ammuin vaistomaisesti. Metto painoi kaverin kala vaa-alla 7,2kiloa. En sitten tiedä kattoiko ystäväni vaakaa oikein. Iso lintu joka tapauksessa. Tosi tarina. En ole vielä päässyt kokeilemaan uutta pyssyä josta olen innoissani. toiset haukku, mutta hyvä se on :) Browning B525 Hunter

#210539 Ilmoita asiaton viesti
    Kimmo 74
    Member

Sorry. Mä en tajunnu kirjoittavani 12/89 palstalle, yritin vaan selvitellä panosteni lähtönopeuksia ja päädyin tänne sori. Unohdin kyllä sanoa, että viimeksi ampumassani 7,2kg mettossa oli kuitenkin kaikki hauli jääneet kivipiiraan ja sisälmyksiin tai menneet läpi. Kyllä haulikossa tappotehoa on kun matkat pysyy kohtuullisina että osuu tarpeeksi monta haulia. Siinä linnussa oli 9 haulia ja , kun se syötiin ei hauleja löytynyt.

#210540 Ilmoita asiaton viesti
    Kimmo 74
    Member

Näitäkun lukee on pakko kommentoida. toissa syksynä ammuin sen metton jolla oli 5cm rinta lihakset varmaan paksummatkin, en mitannu, mutta tuolla ne on seinällä siivet ja pyrstöt. Ja kuoli kyllä vaikka siivet vähän yritti liikkua, mutta kuoli välittömästi. En ole päässyt testaamaan läpäisyä enkä oikeestaan kuviotakaan. puheli luetteloon oon ampunu. Mun mielestä paras on 3,5mm hauli ku niitä on vaan tarpeeksi osuma kuviossa ja mulla se on ollu Bashieri&bellagri 50g ja 56g ja rotwailer 3,75 50g aina kuolee kun vaan osuu.

#210541 Ilmoita asiaton viesti
    Kimmo 74
    Member

Mä en oikeen haldaa tätä kun vasta alotin seuraamaan. Kirjoitin edelliselle sivulle tarinan joka on tosi. Mä oon sitä mieltä, että 3, 25mm riitää, mutta kun tulee tilanteita joissa joutuu ampumaan kauemmaksi niin ne eivät ehkä ole hyviä. Tai sitten vaihtaa patruunaa kun tulee hakkuun tai suon reunaan. 3,5mm on todistettu hyväksi perus hauliksi ja riittää tappamaan hiton ison metton 40 metriin vaikka en nyt mitannu matkaa, mutta se oli siinä rajoilla. Kuoli ja lävistyskin oli hyvä. Mielestäni myös liian isot haulit eivät ole hyvästä, koska matka arvioidaan aina nopeissa tilanteissa väärin ja haavakoita tulee riittämättömän kuvion takia. Sitten luullaan ettei osuttu ollenkaan vaikka laukaus oli hyvä, mutta riista kuolee vasta 200metrin päästä. Ainakin linnut, kun ne lähtee liitoon. Mistä löytyisi lähtö nopeuksia 12/76 patruunoille?

#210542 Ilmoita asiaton viesti
    Kimmo 74
    Member

Ihan tyhmä kysymys, mutta paljonko otatte ennakkoo 60-70metrin matkalle lentävään teereen tai jänikseen tai vaikkapa riekkoon. Ei taida 5-6metriä riittää. En tosin väitä ettei tupla 00:lla saisi mettoa 60metrin päästä, mutta se vaatii pää osuman.

#210543 Ilmoita asiaton viesti
    hartamo
    Member
    Alkuperäinen kirjoittaja: Kimmo 74
    Ihan tyhmä kysymys, mutta paljonko otatte ennakkoo 60-70metrin matkalle lentävään teereen tai jänikseen tai vaikkapa riekkoon. Ei taida 5-6metriä riittää. En tosin väitä ettei tupla 00:lla saisi mettoa 60metrin päästä, mutta se vaatii pää osuman.

Yksinkertaisesti, en ammu 60-70 metrin matkalle mitään haulikolla. Älä ammu sinäkään

#210544 Ilmoita asiaton viesti
    A-Mies
    Participant

Nopeasti ovat pojat unohtaneet metsästäjäntutkintoon lukemansa kirjat! Siellä on aivan selvästi kerrottu oikeat ampumaetäisyydet ja oikeat haulikoot kullekin riistalle.

Lopettakaa siis tämä roskan jauhaminen ja menkää lukemaan tutkintokirjat uudestaan.

Viewing 15 posts - 136 through 150 (of 162 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.