WEKE-KATISKA

Home Forums Pyydyskalastus WEKE-KATISKA

Viewing 16 post (of 16 total)
  • Author
    RJ
    Member

Lokan tekoaltaalla, jossa vesi on hyvin ruskeaa, on toiminut erinomaisesti kalastaja Veijo Pyhäjärven valmistama katiska, jonka silmäkoko on Wekeä suurempi. Pyhäjärvi tekee samaa katiskaa vähän pienemmälläkin silmällä ja ne kaikki ovat mitä mainioimpia pyydyksiä, kunhan oikea pyyntipaikka löytyy. Käytän niitä itsekin.

Epäilemättä monella katiskalla saa kalaa ja kun kaikki järvet ovat hiukan erilaisia, yhtä ainoata parasta on turha ajatella olevan olemassa, varsinkin kun kalalajejakin on monia ja niiden pyynti erilaista.

Tuosta edellä olevasta sen verran, että jos katiskaan menee paljon pikkusinttejä, ja tuolla kohdalla liikkuu myös isompia ahvenia ja haukia, ne yleensä menevät puhtaaseen Wekeen. Ruoka houkuttelee.

Katiskakalastuksesta on järjestetty MM-kisoja valvotuissa oloissa ympäri maata pitkään ja Weke on tähän asti ollut siellä täysin ylivoimainen. Ei se tietystikään osoita että Weke olisi hyvä kaikkialla, senhän se vain osoittaa, että se on ollut hyvä noissa paikoissa joissa kisat on järjestetty ja juuri kisapäivinä. Aika monta noita paikkoja, joissa se on toiminut muita paremmin, näyttää olevan ja haastajia on kisoissa kyllä ollut.

Olen itse käyttänyt Weke-katiskoita vuosittain (kokonaan metalliverkkoisia, uudemmassa mallissa on myös muoviverkkoa) siitä lähtien, kun niiden valmistus alkoi. Käytän itse jatkuvasti myös monia muita katiskoita, erilaisia malleja ja merkkejä olen kokeillut useita kymmeniä vuosien mittaan. Usein on vedessä erilaisia katiskoita ja ihan tavallista on, että parhaiten saalisa antava katiska vaihtelee. Rehellisyyden nimissä on kuitenkin todettava, että omilla järvilläni Weke on ollut hyvä, kun saaliin määrää laskee pitemmällä aikavälillä. Etenkin ison ahvenen pyynnissä täysin rautalankainen Weke Äm-Ämmä on ollut omaa luokkaansa omilla paikoillani. Mutta muillakin tulee ja pysyy kalassa, se on selvä.

Risto J.

Viewing 16 post (of 16 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.