Luvat

Etusivu Keskustelu Aseharrasteet Luvat

Tämä aihe sisältää 11 vastaukset, 7 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  mike91 25.04.2008 at 25.4.2008 13:40.

Esillä 12 viestiä, 1 - 12 (kaikkiaan 12)
  • Julkaisija

wanha
    Jäsen

Olen 13w ja suoritin metsästäjä tutkinnon muutama viikko sitten ja varusteet sain jo joulu lahjaksi niin saanko rinnakkais luvat isän haulikolle vai pitääkö olla 15 että saa rinnakaisluvat?? kertokaa te minua enemmän tietävät kiitos jo etukäteen

ja mikä olisi hyvä aloitus haulikko tai piekka hinta max 300e

#189215 Ilmoita asiaton viesti

mike91
    Jäsen

15v on ikäraja rinnakkaisluville, pitäs kortin tenttineen jo se tietää

#189219 Ilmoita asiaton viesti

urpå
    Jäsen

niin vaihtuko se aseen kanto luvan ikäraja 18v. ko en itte oo pysyny kärryillä

#189221 Ilmoita asiaton viesti

sampsa
    Jäsen

kauanko kestäää saada aseenkatolupa jos hankin.

#189224 Ilmoita asiaton viesti

teme78-
    Jäsen

jos ekaa lupaa haet sinä haet pienois kivääriin.saat tod näk helpommalla luvat siihen kuin muuhun aseeseen….

#189227 Ilmoita asiaton viesti

sampsa
    Jäsen

joo piekkariin haen lupaa ja ekaa kertaa.mutta vaikuttaako mitään kun minulla ei ole metsästys korttia.ja kuinka kauan suunnilleen kestää se lupa hakea

#189231 Ilmoita asiaton viesti

teme78-
    Jäsen

ei oo mitään metsästys korttia enkä ole seurassakaan ja nyt toistaiseksi oleva kortti taskussa. kai noissa on paikkakunta kohtasia erojaki mene ja tiedä. itse laitoin tarkkuus ammunta säilytys tapa liipasin kaarilukko.ja tietysti paikka rata missä voit harrastaa kyseistä asiaa.ja ei saa olla rötöksiä merkintöjä rekisterissä.ja käsittelyssä menee se 2viikkoa.

#189234 Ilmoita asiaton viesti

mettämies93
    Jäsen

kyllä alle 15v saa rinnakkais luvat isänsä aseeseen sille ei ole asetettu ala ikä rajaa

#189238 Ilmoita asiaton viesti

Pekka Suuronen
    Osallistuja (Participant)
    Alkuperäinen kirjoittaja: Mehtämies93

kyllä alle 15v saa rinnakkais luvat isänsä aseeseen sille ei ole asetettu ala ikä rajaa

Kyllä sille on asetettu ikäraja 15 vee vuonna 1933, ja samaa rajaa aiotaan pitää jatkossakin.

Katso Eräblogit > Aseluvan ikäraja.

#189241 Ilmoita asiaton viesti

mettämies93
    Jäsen

Aamulehdestä luin suoraan lauantain 19.4 tulleesta lehdestä

Alle 18-vuotias ei saa jatkossa hankkia asetta

Alle 18-vuotiaalle ei voida jatkossa antaa kuin poikkeustapauksissa lupaa oman ampuma-aseen hankkimiseen Eu:n oikeus- ja sisäasiainneuvosto hyväksyi perjantaina muutokset asedirektiiviin muutos edellyttää myös Suomen lainsäädännön uudistamista vuonna 2010

Rinnakkaislupa
    lainmuutoksen jälkeen 15-17 vuotias voisi saada huoltajiensa suostumuksella rinnakkaisluvan toisen henkilön omistaman aseen hallussapitoon perusteena on silloin oltava metsästys tai ampumaurheilu
    direktiivi ei sanele alaikärajaa rinnakkaisluvalle mutta suomessa aiotaan säilyttää 15 vuoden alaikäraja tätä nuoremmat eivät voi vastaedeskään saada edes rinnakkasilupaa aseeseen suomea kokouksessa edustivat oikeusministeri tuija brax (vihr), sisäasiainministeri anne holmlund (kok) sekä maahanmuutto- ja euroopanministeri astrid thors (r)

#189243 Ilmoita asiaton viesti

Pekka Suuronen
    Osallistuja (Participant)
    Alkuperäinen kirjoittaja: Mehtämies93

”toi rinnakkasilupa käytäntö ei ole tullut vielä voimaan”

Käytäntö on ollut voimassa vuodesta 1933 eikä sitä aiota muuttaa.

Jos ei tällä mene jakeluun, niin minun puolestani olkoot. Vai osaisiko joku muu auttaa, kun minulla näkyy olevan kommunikointiongelma Mehtämiehen kanssa.

#189245 Ilmoita asiaton viesti

mike91
    Jäsen

kyllähän rinnakkaisluvalla on ikäraja 15v, niinkuin olen jo jokusen kerran sanonu aikasemminkin

Esillä 12 viestiä, 1 - 12 (kaikkiaan 12)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.