Mitä patruunoita 308:iin

Home Forums Metsästys & riista Mitä patruunoita 308:iin

Viewing 15 posts - 31 through 45 (of 48 total)
  • Author
    9,3×62
    Member

9,3:sessa naturalis on paras, en tiiä tosta 308:sista…

#29514 Ilmoita asiaton viesti
    totta kai se tosi on
    Member

kyllä toi mega on semmonen sirpalekranaatti, ettei pahemmasta väliä..

#29515 Ilmoita asiaton viesti
    Á la bonne heure
    Member

[quote=”Rannari”][quote=”Ville”]Itse ampunut monta hirveä lapuan megalla,yksinkertaisesti paska paukku…………….

Niiun hyvä kysmä että pilkutkin on sijoiteltu miten sattuu. Tässä esimerkki ,mutta vain silloin kun sattuu sille päälle ,etttä
    [/quote]
    ……………………….
    Lyhyt kommentti, mutta yhdeksän virhettä. Ei luulisi olevan varaa toisten tekstien arvosteluun.

#29516 Ilmoita asiaton viesti
    JMK
    Member

Olen itse ollut hirviporukassa 20v ja aseena käyttänyt koko ajan 308 kivääriä. Käyttänyt olen vain tehdaslatauksia ja patruunoista olen kokeillut lapuan mega, sakon hammerhead, sakon super hammerhead, norman oryx, federal bear claw, lapua natularis, sellier bellot. ja jne. Oma tikka kiväärini on käynyt kohtuullisen hyvin kaikilla edellämainituilla patruunoilla ja kokemuksesta sanoisinkin että kaikilla patruunoilla hirvi kaatuu kunhan osuma on kohdillaan, siksi sanoisinkin HARJOITELKAA AMPUMISTA HIRVIRADALLA SEISOVAAN JA LIIKKUVAAN MAALIIN. Jos olisin varakas ostaisin naturalista hyvä paukku mutta liian kallis, itse käytän sakon hammerhead 13gr ja superhammerhead 11,7gr. Paljon netissä parjattu mutta tappaa hirven 100% itselläni69 kaatoa joten jotain kokemusta löytyy.

#29517 Ilmoita asiaton viesti
    hihhuli
    Member

edellä kirjottaja on hyvinpitkälle oikeassa. harvoin se on luodin syy jos elukka ei kuole. toki jotkut luodit on herkempiä hajoamaan risukosketuksesta kun toiset.
    itellä ei ole noin laajaa kokemusta eriluodeista. mutta 308 käytin sakon hammerheadia. labuan megaa ja norman oryxiä. ja ite miellyin eniten jälkimmäiseen. toki omien kaatojen ja ampumien kuulien lisäk on ehtinyt nähdä myös jokusen kuulan muidenkin kaatamista elukoista.
    toki elukat kuoli noilla muillakin mutta elukoista kaivetut luodit toi luoton oryxiin. luodit oli sieneytyny hyvin ja tasaisesti myös luu osmissa. oryxillä ei ole tullut vastaan yhtään luotia josta ydin olisi irronnut.
    mutta siis jos minun mielipidettä kysytään niin norman oryx olis minun valinta hirviahtiin.

#29518 Ilmoita asiaton viesti
    äää
    Member

Niin työkaluhan se tikka, mut ku meikä ei työkseen metästä ni on harrastusvehkeet. Blaseri ja Saueri fiineillä puilla. Ei noita oikein työkaluiks henno sanoo :)

Oryxi ei mulla oikein kestäny kovia vauhteja ku saveen ammuin. Pikkusen kantaa jäi luorista jäleel. Mut kaipa se hittaissa paukkuissa kestää…

#29519 Ilmoita asiaton viesti
    vode
    Member

olen aina ampunut 12g megaa hirvijahdissa cal.308 ja kyllä se luuosumasta tai risukon läpi ammuttaessa hajoaa mutta suurin osa pysynyt ehjänä paitsi pitemmällä ampumamatkalla menee läpi hirvestä kun ei aukea mutta kaikki 44 on kaatunut 0-150 matkalle osumasta.

#29520 Ilmoita asiaton viesti
    Rannarikessu
    Member

Syy: Jos sitä vertaa mihin tahansa muuhun 308:n ”yleispatruunaan” toteaa varsin helposti että osumapiste 150m:llä on kaksi vaaksaa alempana muita. Myöskään en usko että tämä hidas ja tylppä kuti on edes hirvihommissa parempi kuin esim. SHH 11.7 tai Arrowhead II. SAKON pateista esim Gamehead osuu melkoisen hyvin samaan kuin ylläolevat tietty riippuean etäisyydestä. Oikeat patit löytyvät mutta eivät välttämättä ole ruotsalaisia alkuperältään

#29521 Ilmoita asiaton viesti
    Ei lapaan vaan lavan taakse.
    Member

Naturalis, jos ei haluu lyijyä syödä. Mega on hyvä vaikka sitä parjataan täällä. Sako on ok, kun sitä sirpaleluotia ei enään tehdä eli 10,1 g. Ite metästän kuitenkin Norma Oryxilla tällä hetkellä. Sekin ehkä turhan nopea.

#29522 Ilmoita asiaton viesti
    Rannarikessu
    Member

ehkäpä paras mitä tähän nyt voisin suositella, polymeerikärkinen ihana patruuna, mitä muut sanovat onko kokemuasta?

#29523 Ilmoita asiaton viesti
    Dersu uzala Lieksasta
    Member

Ikäni olen metillä kulkenut, eikä koristeaseita minulla koskaan ole ollut,
    kunhan tutuksi aseen kanssa tulloo, ei sen kaliberilla ole väliä… Ei vanha sk kiväärikään huono ollut, Oli vielä porattu 8.2:seksi sillä minä opettelin ja oli vielä englantilaistukkinen. Eikä huono ollut sekään. Sitten oli jo ”oikeita kivääreitä”
    remingtonin 742(tms.) se woodmaster olikaan. Oli hieno itselataava, rauha hänenkin muistolleen. Välissä on tietenkin ollut monta muutakin asetta, mutta nämä pari on jäänyt mieleen. Tarkoitan sitä ettei se ase miestä tee, eihän kirjailijaltakaan kysytä minkämerkkisellä koneella Sinä kirjoitat?

#29524 Ilmoita asiaton viesti
    dersu uzala
    Member

Kävin tänään kenties elämäni viimeisen hirvikiväärin lunastamassa Lieksan Matkahuollosta. Aseen ikää en tiedä mutta aseen merkki on: Asemestari V. Kumpulainen Oulu Aseessa on pähkinäpuinen ratatukki, Weaverin kiikari, ilmeisesti Mauserin lukkokoneisto. Cal. 7.62:51 eli 308.Win. Tietäiskö kukaan lukija moisesta aseesta mitään. Lapista minä tämän vahingossa löysin.

#29525 Ilmoita asiaton viesti
    dersu uzala
    Member

Kun te tuossa kirjoititte, rupesin minäkin ihmettelemään,
    olenko taas vanhuuttani jossakin väärässä. Kömmin kassakaapille
    ja ovathan ne niin parjattuja Lapuan Megoja. Mitäpä ajattelette pitäisikö minun ja koko seurueen repäistä palsa ja ripoitella tuhkaa päällemme koska olemme
    4 hengen seurueena yli 280 hirveä 38- vuoden aikana ampuneet. Emmekä ole jaksaneet enää seurata luotien kehitystä. Joillakin saattaa olla hammerheadia, Lapuaa tai mitä nyt lähikaupasta nyt saa. 48- vuotta ja yksi virhelaukaus, Sinänsä

#29526 Ilmoita asiaton viesti
    Herra Suhl
    Member
    Alkuperäinen kirjoittaja: dersu uzala
    Kun te tuossa kirjoititte, rupesin minäkin ihmettelemään,
    olenko taas vanhuuttani jossakin väärässä. Kömmin kassakaapille
    ja ovathan ne niin parjattuja Lapuan Megoja. Mitäpä ajattelette pitäisikö minun ja koko seurueen repäistä palsa ja ripoitella tuhkaa päällemme koska olemme
    4 hengen seurueena yli 280 hirveä 38- vuoden aikana ampuneet. Emmekä ole jaksaneet enää seurata luotien kehitystä. Joillakin saattaa olla hammerheadia, Lapuaa tai mitä nyt lähikaupasta nyt saa. 48- vuotta ja yksi virhelaukaus, Sinänsä

Joku saattaa olla hirvijahdissa epävarma tai sitten tavoittelee täydellisyyttä ja sen takia haluaa olla varma käyttämästään patruunasta. Jotkut vain ovat kiinnostuneita luodin käyttäytymisestä lihaskudoksessa ja hyvä niin, jotta alalla tapahtuisi kehitystä eteenpäin. Taas jos henkilö on kokenut kaltaisesi hirvimies ja käyttänyt aina samaa patruunaa tuloksellisesti, niin miksipä sitä patruunamerkkiä vaihtamaan. Hyvät kokemukset pääsääntöisesti antavat varmuutta hyvään lopputulokseen myös jatkossa. Itseni on taas vakuuttanut Norma Oryx (tosin 9,3×62). Ei muuta kuin antoisia jahtihetkiä hyväksi kokemasi patruunamerkin kanssa!

#29527 Ilmoita asiaton viesti
    Muonamies
    Member

Täytyypä alkuun sanoa että on asiallisia kommentteja, näistä saa oikein hyvää tietoa takataskuun. Seuraavan kerran kun on patruunakaupassa, niin ei tule kannettua muovipussillista paukkuja, kun myyjä neuvoo ottamaaan ne ”oikeat” kudit.

Aikaisemmin kehuskeltiin Scenaria linnulle, onko muita hyviä vaihtoehtoja? Aseena Sako 75

Viewing 15 posts - 31 through 45 (of 48 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.