Mitä patruunoita 308:iin

Home Forums Metsästys & riista Mitä patruunoita 308:iin

Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 48 total)
  • Author
    abcd
    Member
    Alkuperäinen kirjoittaja: runkku
    oletko kokeillu 9,7g lock basea. onko yhtä tarkka luoti.

Lievä pettymys oli sekä minulle että kaverilleni 9,72 g Lock Base:n tarkkuus. Tosin odotuksetkin oli korkealla. Perus metsäkäyttöön sopii kyllä, mutta ei Scenarien veroinen tarkkuus.

#29499 Ilmoita asiaton viesti
    hyvä tietää
    Member
    Alkuperäinen kirjoittaja: abcd
    Alkuperäinen kirjoittaja: runkku
    oletko kokeillu 9,7g lock basea. onko yhtä tarkka luoti.

Lievä pettymys oli sekä minulle että kaverilleni 9,72 g Lock Base:n tarkkuus. Tosin odotuksetkin oli korkealla. Perus metsäkäyttöön sopii kyllä, mutta ei Scenarien veroinen tarkkuus.

hyvä tietää. ostanki sitä skeenaria.

#29500 Ilmoita asiaton viesti
    abcd
    Member

Tarkennan vielä, ettei se Lock Base:kaan ollut suinkaan huono meidän aseista, mutta tarkkuus vaikutti vaan varsin tavanomaiselta, vähän kuin olisi 8 g:n FMJ:llä ampunut (paitsi että LB on kalliimpi). Jos vaikka kasoja mieli ampua 300 metriin, niin ei ollut motivaatiota käyttää LB:a, jos oli Scenaria tai Hornady A-Maxia käytettävissä. A-Max on muuten erittäin tarkka luoti, suosittelen, mutta muovikärjen takia sitä ei kannata käyttää syötävälle riistalle. Rikkonee riistan melko varmasti.
    11 g:n Lock Base on vielä kokeilematta, se saattaa olla vaikka kuinka hyvä.

#29501 Ilmoita asiaton viesti
    joo
    Member

millä nopeudella latasit tuota 9,7g lb luotia

#29502 Ilmoita asiaton viesti
    Jarski
    Participant
    Alkuperäinen kirjoittaja: EAT SHIT AND DIE !!!
    no, lapuan mega 308:lla (hirvessä) oli 2 osassa. vaippa ja kuori oli erillänsä toisista. vaippa oli n.5cm syvemmällä kuin kuori. ja 243:lla (peuralla) mega meni pieniksi muruiksi siten että luodista oli 1/3 ehjää ja loput oli menny murusiksi. ite pidän normasta sen takia ku se muuttaa muotoaan aikalailla leveäksi mutta ei hajoa, jotenki ja jäämä paino on hyvä vaikka täräyttäs luuhun, tuntus antavan paremman tällin ku lapuan naturalis, ehkä tehokkaampi shokki vaikutus ?

Sulla kun on kokemusta 308 ja 243:lla peuraa ampumisesta, voisitko kertoa onko isoa eroa millasta jälkeä tekee ruhoon? Jääkö 243:sta vähemmän ”hävikkiä”. Tippuuko peura yhtä hyvin ja jne..

#29503 Ilmoita asiaton viesti
    Jarski
    Participant

ite olen käyttäny sekä peuralla että kauriilla Sako Super Hammerhead 11,7g. Pidän siittä koska A toimii ja B on tarkka. Tekee peukalon pään kokosta kasaa.

#29504 Ilmoita asiaton viesti
    EAT SHIT AND DIE !!!
    Member

308 ja 243 tekee ruhoon saman kokoisen reijän, mutta 243 tulee sen verta nopeammin että paine lyö verta selvästi enemmän lihassyiden väliin kuin 308. mutta ei sen ny silti mitään haittaa ei sitä kilokauppalla mene pilalle. mutta kyllä 11-13gr 308 tekee paremman jäljen ja vähemmän hävikkiä kuin 6,5gr 243. olen käyttäny tehdas paukkuja että kaiketi itse lataamalla sais 243 paremman, kunhan se lentäs hiljempaa.

jos ampuu peuraa lavalle niin ei huomaa eroa onko 308 tai 243 kummallaki jää niille sijoilleem tai lähtee muutaman kymmenen metrin pako laukkaan.

vaikee sanoa jos metsästää peuraa ja sitä pienempiä että kumpi olis parempi. ite ku en linnuista ammu kuin kyyhkyä ja sorsaa ni ei ole oikeen kokemusta lintukalipereista. mutta kyllä kai se 308 on parempi, ainakin käyttö kulut on halvemmat ja voi ampua isompiakin elukoita laillisesti.

#29505 Ilmoita asiaton viesti
    Tepa
    Member

kannattaa käyttää lapuan megaa ainakin hirvelle

#29506 Ilmoita asiaton viesti
    Juha
    Member

mie käytän lapuan 8gramman paukkua linnulle ihan hyviä ammuksia: D

#29507 Ilmoita asiaton viesti
    Moose Man
    Member

Hirviä pudotellut megalla 12g 15kpl… Ja sitten sain käpäliini näitä Oryxeja 11,7g niillä pudottanut vasta 5kpl… Tämän oman kokemuksen pohjalta en aio enää megaa käyttää… Oryx on yksinkertaisesti noista kahdesta se parempi… Sitten jos haluan ampua ”kirppua silmään” laitan piippuun 11,7g Superhammerin… Linnut pudotellu D46:sella… Työkalun virkaa hoitaa T3 Varmint SS 308win…

#29508 Ilmoita asiaton viesti

Itse ampunut monta hirveä lapuan megalla,yksinkertaisesti paska paukku,sääli.

Jos luoti löytyi hirvestä,luoti ja luoti osa sitä,koskaan ei kokonaista luotia löytynyt,pirstaleita sitäkin enemmän(kaliberi siis 308win),jos itse vielä 308:lla metsästäisin,ehdoton valinta olisi norman oryx,testivoittaja monessa kaliberissa,hakkasi naturalikset yms helposti! Tosin kaikki hirvet ovat megallakin kuolleet,tämän asian hoitaa megakin oikeaan paikkaan ampuessa,tosin pakomatkat ovat vaihdelleet suuresti,60m-150m,vaikka laaki on yleensä ollut kyllä oikealla kohdalla,mutta kylläkai hirvissäkin niitä sissejä on!!!

9,3×62 yhden hirven olen ampunut,sääli ettei tätäkään asetta enää ole,mutta!
    Matkaa n,35m,tappisonni,suoraan kylki edellä minuun,sattui pysähtymään ojaa ylittäessään,kymppilaukaus suoraan lapaan,hieman taakse siis keuhkoille,hirvi kaatui suoraan eteensä,mutta könysi tämän jälkeen heti ylös,siitä n.10m matka pysähtyi lopullisesti,ja jälki oli nätti,melkein kuin olisi kokovaipalla ampunut.

Luotikin löytyi,jäämäpaino tässä 18,5grammaisessa oli 18,4grammaa,eli loistavasti siis.

Nykyään on käytössä 375H&H mag,siihen olen ostanut Sakon powerheadia,ja Norman Swiftiä,ei sattunut olemaan oryxia hyllyssä,näistä ei hirven kanssa vielä kokemuksia,mutta katsotaan josko sekin asia korjaantuisi jo ensi vkl.

Mutta kysehän oli 308:sta,tämä on kaliberi joka ei ole millekkään hyvä,jos ei oteta lukuun taulunpuhkontaa,yleisin kaliberi varmasti siksi,että sillä voi ja saa ampua linnusta karhuun,itse en metsästyskäytössä tätä kaliberia pidä,minulle ns,riitti.

Mutta,jos metsästäisin,niin ehdoton valinta hirvelle olisi juuri Sakon Powerhead eli Barnes-X kokokuparipaukku, tai tämä hirviluodin kuningas Norma Oryx.

Toivottavasti selkisi,mitä luodilta tahdot,vaikkakin puhuin ohimennen myös muista kalibereista.

#29509 Ilmoita asiaton viesti
    joppe
    Member

Super hammerhead 11,7g käy tosi hyvin .30-06 aseessani. Sako suosittelee sitä erityisesti peuralle ja hirvelle. Olisikohan tuo myös karhunmetsästykseen soveltuva patruuna?

#29510 Ilmoita asiaton viesti
    Tepa
    Member

mulla on kyllä toi lapuan mega toiminut hyvin aina on jäänyt 20m säteelle ampuma paikasta!

#29511 Ilmoita asiaton viesti
    tjl
    Member

Mielestäni taas huonompaa luotia ei olekaan kuin Sakon Hammerhead ja Super-Hammerhead. Sirpaloituu koko luoti ja menee aina muotoon mihinkä sattuu. Jäämä paino oli huono.

Itse käytän, Nosler partition hirvijahdissa. Kauris ja peuraa varten Nosler Accubond.

Hyväksi hirviluodiksi myös kehuttu Nosler Trophy Bonded Bear Claw, jossa jäämäpaino on erityisen hyvä. Saattaa olla joskus kokeilla piipussa.

http://www.hw-hunt.fi/frameset.php?link=nosler

#29512 Ilmoita asiaton viesti
    joppe
    Member

Onko kokemuksia tästä parannellusta uudesta super hammerheadista? (Vanhempi malli oli sellainen reikäpäinen ja uusi on pyöreäpäisempi.)

Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 48 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.