Mitä patruunoita 308:iin

Home Forums Metsästys & riista Mitä patruunoita 308:iin

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 48 total)
  • Author
    Petu308
    Member

lintu, kauris, peura tai hirvelle ?

Mikä luoti sopii parhaiten eri riistaa ammuttaessa 308:lla ? Luonnollisesti haluan suurimmillaan kaataa hirven mutta linnustakin jättää jotain syötävää. Kiinnostaisi tiedot patruunan malli, vaippa, paino jne. eri kohteille.

#29484 Ilmoita asiaton viesti
    mike91
    Member

ite oon kauris ja hirvimetällä käyttäny lapua megaa, painoa joku n.12g, ihan hyvin on toiminu niillä vähillä elukoilla mitä oon ampunu.

#29485 Ilmoita asiaton viesti
    ihmettelijä
    Member

linnulle scenar 10,85g tai 12g . hitaita ja äärimmäisen tarkkoja lapuan tuotoksia. käyvät yleensä aseeseen jos toiseen. lentorata hyvä, eikä hirveän tuuli tai risuherkkä siellä linnunpuolipäässä. siisti lintu laukauksen jäljiltä. kokemusta muutamastakymmenestä kanalinnusta ja muutamasta metsähanhesta.
    kauriita ei täällä ole mutta majavalle olen käyttänyt vanhoja sakon hammerheadeja. kerkeää aueta jo pienemmässäkin elukassa. muutaman lapuan megalla kaatanut ja toimii. en usko että kauris on sitkeämpi kuin majava joten kuolo koittaa kyllä.
    hirviä en ole luvallisesti ampunut joten tuohon en osaa sanoa. mutta..etsi metsästys ja kalastus lehtiä ja sieltä kymppikerho. siitä katsot millä panoksella elukat on kaadettu. suurin osa .30 kalimberin kaatoja taitaa olla. kertoo varmaan jotain kun panostyyppejä selailet millä ammutaan. uskon että ei ukot huonoilla metsään lähde…

#29486 Ilmoita asiaton viesti
    Pekka Suuronen
    Participant
    Alkuperäinen kirjoittaja: ihmettelijä
    linnulle scenar 10,85g tai 12g . hitaita ja äärimmäisen tarkkoja lapuan tuotoksia.
    siisti lintu laukauksen jäljiltä. kokemusta muutamastakymmenestä kanalinnusta ja muutamasta metsähanhesta.

Scenar on päästään auki, n.s. reikäpää. Tosin vain aivan pikkuriikkisen auki.

ihmettelijä

, siis toteat että Scenarilla voisi ampua lintuja? Luulen että tämä on uutinen muutamalle ampujalle, minulle ainakin.

Scenar on todellakin tarkan luodin maineessa. Eräs norjalainen Harald Stenvaag otti ja paukutteli tällä luodilla 60 kymppiä peräjälkeen 300 metrin matkalta Moskovassa 1990. Uusi maailmanennätys. Se vaatii aikamoisen ampujan, aikamoisen kiväärin ja aikamoisen luodin. Harald latasi ennätyspatruunansa itse, mutta näitä saa myös tehdasladattuina aika moneen kaliiperiin. Myös 308 Win.:iin.

#29487 Ilmoita asiaton viesti
    mega
    Member

itse en suosittelisi megaa millekkään. moni hirviporukassamme käyttää sitä mutta yhtään hyvin auvennutta luotia en ole nähny. kaikki menny vain kärjestä tylpäksi ja lyijyt pirstoutunu irti luoditsta. hammerhead aukeaa paljon paremmin. varsinki ne vanhat.

#29488 Ilmoita asiaton viesti
    EAT SHIT AND DIE !!!
    Member

Olen käyttäny 308:ssa
    Lapuan Mega 12g = hajoo ihan murusiksi ja saman tekee myös 243:lla
    Sako Super Hammerhead 11,7g = pysyy kohtalaisen hyvin muodossaan
    Norma Oryx 11,7g = pysyy paremiin ehjänä kuin sakot
    Lapua Naturalis 11g = perkeleen hyvän näkönen ku kaivaa hirvestä esille
    Sako Hammerhead 13g = ei menny peurapukista läpi, pysy yhtenä palasena mutta ei niin hyvänä kuin norma
    ite aion käyttää ensi syksyny ja senkin jälkeen Norman Oryxia se on tehny muhun vaikutuksen.

#29489 Ilmoita asiaton viesti
    mega
    Member

tuo mega tosiaan hajoaa eikä leviä. ihme että saa edes hirveä ampua. vaikka hyvin se sillä kuolee. naturalis on kyllä hyvä panos.

#29490 Ilmoita asiaton viesti
    hemmo
    Member

luuosumasta varsinkin.

#29491 Ilmoita asiaton viesti
    ihmettelijä
    Member

silläpä sillä lintuni ammun. ja kaveriporukassa melkein kaikki sitä käyttää. ei ole möyhyksi mennyt lintuja. nähtävästi vaippa on niin topakka että ei aukene linnussa.voin suositella kyllä kokemuksesta

#29492 Ilmoita asiaton viesti
    runkku
    Member

oletko kokeillu 9,7g lock basea. onko yhtä tarkka luoti.

#29493 Ilmoita asiaton viesti
    ihmettelijä
    Member

en ole koettanut. tarkka luotihan se sekin pitäisi olla mutta se on muistaakseni nopeammaksi ladattu joten siksi scenaria käytän. itselataamallahan sen voisi paketoida mieleisekseen. pitäisi joskus vielä tuo latailukin opetella mutta toistaiseksi saan vielä etusasti tuota scenaria niin ei kannata itse ryhtyä puristelemaan

#29494 Ilmoita asiaton viesti
    mike91
    Member

kyllähän megasta pieniä lyijyn siruja irtoaa mutta yhtään ei vielä oo menny murusiksi, ite oon ampunu yhen hirven ja yhen kauriin megalla ja isäntä on sillä ampunu kymmenkunta hirveä. Toki löytyy paljon parempiakin paukkuja, lapua naturalistahan ne on paljo kehunu

#29495 Ilmoita asiaton viesti
    EAT SHIT AND DIE !!!
    Member

no, lapuan mega 308:lla (hirvessä) oli 2 osassa. vaippa ja kuori oli erillänsä toisista. vaippa oli n.5cm syvemmällä kuin kuori. ja 243:lla (peuralla) mega meni pieniksi muruiksi siten että luodista oli 1/3 ehjää ja loput oli menny murusiksi. ite pidän normasta sen takia ku se muuttaa muotoaan aikalailla leveäksi mutta ei hajoa, jotenki ja jäämä paino on hyvä vaikka täräyttäs luuhun, tuntus antavan paremman tällin ku lapuan naturalis, ehkä tehokkaampi shokki vaikutus ?

#29496 Ilmoita asiaton viesti
    ihmettelijä
    Member

muistanko väärin mutta mielestäni oisiko mettäkalassa ollut jonkinmoinen viritelmä ko aiheesta viime syksynä. naturaliksia taisivat paukutella eri kalimpereilla ja ainakin hitaammilla sellaisilla pitkäänmatkaan ei kuula toiminut ts. auennut. vaatii vorssia taakseen toimiakseen.
    parhaiten auenneen kuulan näin viimesyksynä kun kaivettiin se esille karhun takapaistista. 338. lmagilla ammuttu barnesin x oli auki kun tuuran putki ja jäämäpaino varmaan 99.99%. kuitenkin kulkenut nallen läpi pituussuunnassa ja luutakin alussa oli tiellä ollut. toiminee pienemmissäkin reijjissä …?

#29497 Ilmoita asiaton viesti
    linnustelija
    Member

Olen samoilla linjoilla ihmettelijän kanssa. Olen myös käyttänyt lintumetällä lapuan scenarin 10,85g tai 12g. Ennen käytössö vanha hyvä 10g, mutta tehdasvalmistus on jo kaiketi lopetettu. Hirvimettällä käytössä lapuan naturalis; aseena T3 308win.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 48 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.