JÄNIKSEN/RUSAKON METSÄSTYS.

Home Forums Metsästys & riista JÄNIKSEN/RUSAKON METSÄSTYS.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 87 total)
  • Author
    Mettämies
    Member

Kertokaapas ,että minkä laisia saaliita olette saaneet ? onko koirat pelannu hyvin ?
    millä aseella metsästelette? laitakaas kommentteja!… Itse metsästän ajokoiralla jäniksiä.Aseena minulla on,BAIKAL IJ-27 ja se on pelannut todella hyvin.

#25476 Ilmoita asiaton viesti
    mike91
    Member

aseena valmet 412s, ajokoiralla metsästän ja melko hyvin jo loppukaudesta pelas, toki jos ois kerenny käyttää enemmän metässä n ois pelannu paremmin, 2 jänistä ammuin tänä vuonna ja yhen kaverin kanssa puoliksi

#25477 Ilmoita asiaton viesti
    Peku
    Member

Viime syksynä ammuin 3 jänistä. Iskän beagle on ollut koirana, ja on kuulkaas hyvä koira. Yhteensä sille ammuttiin 9 jänistä viime syksynä. Oli kuitenkin paljon vähemmän kun sen huippu syksyny, eli kolme vuotta sitten, silloin sille ammuttiin tasan 20 jänistä. Alkaa kuitenkin ikä painaa, kun täyttää kohta 11 vuotta. Harvemmin näkee niin hyviä beagleja. Olis pitänyt suorittaa metsästyskortti aiemmin, kun suoritin sen vasta kaksi vuotta sitten.
    Aseena on jänis metällä, ja muullakin metällä, ollut Brno malli ZP47 rinnakkaispiippuinen, kahdella liipasimella varustettu haulikko. Olen ajatellu vaihtaa uudempaan kun ei pysty ampumaan yli 36 gramman panoksia vaikka kaliperi onkin 12/70, kun tulee ruutikaasut jostain piipun väliköistä käsille. On kai liikaa painetta näin vanhalle aseelle.

#25478 Ilmoita asiaton viesti
    jari
    Member

minä metsästän jälestämällä ku ei saksanseisojilla viitti jänistä metästää aseena valmetin leijona 16/70.

#25479 Ilmoita asiaton viesti
    Riku J.
    Member

Metsästyskortin suoritin tuossa viime kesänä, ja saman vuoden syksynä sain ensimmäisen jäniksen, tuttavan koira oli ajamassa, itelläni kun ei koiraa ole, kun nykynen ”lattiamoppi” ei suvaitse muita koiria talossa. Aseena oli Winchester 1500XTR ½-automaatti, ja olen myös rinnakkaispiippusella Tähti-haulikolla metsällä liikkunut, tosin ei ole muulloin jäniksiä näkynyt kun tuona ainuana kertana.

#25480 Ilmoita asiaton viesti
    ana
    Member

me metsästetään ajokoirilla. niitä meillä on kolme kappaletta ja vanhin niistä on jo yli 12 vuotta vanha, mutta silti ajaa ihan hulluna.. sitten ne kaks on silleen että toinen on nyt vähä yli vuoden ja toinen ehkä jotain 3 vuotta… en oo varma.. sit meillä on joku pystykorvasekotus ja sillekkin ammuin jäniksen vaikka lintukoira onkin ja oltiin pyymetällä…:D

viime syksynä ei päässy kunnolla metästämään kun oli niitä susia mutta kuiteski saatiin muutama jänis ammuttua, minäkin pari.. :)

aseena minulla oli viime syksynä ja talvena tikka m77. kuitenkin nyt olen tykästynyt isän valmet 212:seen.. se käy poskelle vähän paremmin kuin tikka, mutta laatuhaulikoita molemmat. kummassakin kaliperi on 12/70..

niin ja IHAN ekana syksynä ja IHAN ekalla jäniksen metsästyskerralla minulla oli passissa isän tikka m97a ½automaatti. sillä ammuin sitä ensimmäistä jänistä, joka kuitenkin jäi haavakoksi mutta saatiin se ”paistiksi..” (siitä ei kyllä ollut edes koirille mitään syötettävää kun ammuttiin sitä niin monesti..) =D

#25481 Ilmoita asiaton viesti
    H5
    Member

Nii että semmosta oon pohtinu tässä että, milläs nuo jänöt sais vähimmillään hengiltä. Riittääkö 22. luoti pienarista ammuttuna rintaan ym. ”vitaaleihin” alueisiin?

Mahtaisiko ehkä ~300m/s etenevä 22. luoti ilmakosta ammuttuna tehdä mitään ”cruciaalia” vahinkoa eläimelle, taitaa kyllä mennä eläinrääkkäyksen puolelle vaikka päähän ampuisi… (En ole ampunut, mietin vain 22. kaliberin ilmakon teoreettisia metsästys ominaisuuksia)

#25482 Ilmoita asiaton viesti
    Jönö
    Member

Kyllä se jänis piekkarista kaatuu. (edellyttäen että osut hetitappavallealueelle) Silti haulikko taitaa olla parempi kun piekkarilla ei kannata liikkuvaan jänöön ampua…

Taivas välähti ja tanner tärähti kun mehto pyrähti!
    #25483 Ilmoita asiaton viesti
    minää
    Member

Kyllähän sen piekkarin tehot jänekseen riittää heleposti! Sais vaan tulla lailliseksi sekin..

#25484 Ilmoita asiaton viesti
    Juppe Puputti
    Member
    Alkuperäinen kirjoittaja: minää
    Kyllähän sen piekkarin tehot jänekseen riittää heleposti! Sais vaan tulla lailliseksi sekin..

Tekisikö mielesi ampua jänis piekkarilla22.ilmakiväärillä???????????????????????
    No älä välitä kuomanen! Ammu siitä vaan!!! Anna mennä!! Ammu!! Ammu!!………………. .

#25485 Ilmoita asiaton viesti
    minä
    Member

Ja aivan varmasti riittää tavallinen piekkari jänesten ampumisseen!! Jos ammut istuvaa jänestä 50m niin varmasti kuolee kokeile vaikka laita vaneri levy 50m päähän ja ammu piekkarilla siihen ni aivan varmasti riittä tehot!

#25486 Ilmoita asiaton viesti
    MESIKÄMMEN
    Member

Kyllä riittää kun menee siitä jäniksestä läpi. Normaalia vaneria saa olli 5 senttiä ja normaalia puuta 7 senttiä ennenkun jää siihen levyyn kiinni (50m kokeiltu).

Lähti kuin rusakko puskasta!
    #25487 Ilmoita asiaton viesti
    minä
    Member

No niimpä..Juppe Puputilla jääny lääkkeet ottamatta..

#25488 Ilmoita asiaton viesti
    että
    Member

Englannissa puput kuolee 16joulen ilmakolla laillisesti, Suomessa jostain syystä niin paljon sitkeempiä että vaatii älyttömästi enemmin. Mistä moinen mahtaa johtua?

#25489 Ilmoita asiaton viesti
    Jönö
    Member

Laki

Taivas välähti ja tanner tärähti kun mehto pyrähti!
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 87 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.