kuulon suojaus

Etusivu Keskustelu Aseharrasteet kuulon suojaus

Tämä aihe sisältää 42 vastaukset, 21 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  etuasiakas 04.12.2009 at 4.12.2009 17:06.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 43)
  • Julkaisija

?
    Jäsen

miten onnistuu haulikon kanssa metsästäessä kuulon suojaus vai käyttääkö kukaan edes kuulosuojaimia metsästäessä?

#176479 Ilmoita asiaton viesti

Helheim
    Jäsen

No kuulevat kuulosuojaimet on yksi vaihtoehto, ne painaa enempi kun normi peltorit mutta kyllä niskaa pitäisi senverran kaikilta löytyä että jaksaa kantaa. Sitten on nämä ”napit” mitkä tehdään oman korvan rakenteen mukaan, eli kalliita, mutta eipä paina edes normi peltorin verran. Jos metsästässä ammuskelee haulikolla niin puusto yms. syö desibelejä nopeasti mutta olen huomannut että järvellä kajahtaa kunnolla. Kuulevat kuulosuojaimet ovat ainakin minun ostoslistalla tulevalle kaudelle, vasen korva kärsi jo vaurioita.

#176484 Ilmoita asiaton viesti

hommaa
    Jäsen

turhaa on kuulosuojaus haulikolla ampuessa. varsinki metsällä

#176485 Ilmoita asiaton viesti

mike91
    Jäsen

en minä ainakaan käytä kuulosuojaimia metällä

#176486 Ilmoita asiaton viesti

mike91
    Jäsen

… jos suojaisin kuuloani ni todennäkösesti käyttäisin korvatulppia

#176487 Ilmoita asiaton viesti

tietäjä
    Jäsen

No siis totta kai on turhaa jos ei ole väliä kuulostaan, minä välitän ja siksi aion tulevaisuudessa sijoittaa 90-120e kuuloni suojaamiseen ostamalla kuulevat kuulosuojaimet. Jokaisen täytyy itse miettiä onko oma kuulo niin tärkeä.

#176489 Ilmoita asiaton viesti

Helheim
    Jäsen

Ja ”kuulevilla” suojaimilla tarkoitan elektronisia suojaimia.

#176490 Ilmoita asiaton viesti

?
    Jäsen

ok eli kuulevat kuulosuojaimet hankinta listalle.
    mutta mitenköhän nämä tälläiset suojaimet mahtavatoimia eli kuuleeko vaikka jänis passissa tulevan jäniksen tai linnin äänen kun se nousee ilmaan

#176492 Ilmoita asiaton viesti

röpeltäjä
    Jäsen

onhan näissä kuulevissa kuulosuojaimissa yleensä ääniä voimistava toiminto, eli sen puolesta pitäs hyvinki kuulla mm. linnun nousun ilmaan.. tosin ei se mun mielestä vastaa siltikään ns. normi kuuloa!! Itsellä on ollu tällaiset kuulosuojaimet, mut kaappiin ne jäi pölyttymään :/ taii no ampumaradalla tulee käytettyä

#176494 Ilmoita asiaton viesti

Helheim
    Jäsen

Kuulevat kuulosuojaimet lisäävät kuulotehoa n.20:llä desibelillä. Eli jänön ja linnun lähdön kuulee jo kauempaa.

#176496 Ilmoita asiaton viesti

röpeltäjä
    Jäsen

niin lisään vielä että itse en tykännyt suojaimista siksi, koska äänen lähteen paikantaminen huomattavasti vaikeampaa..

#176498 Ilmoita asiaton viesti

Helheim
    Jäsen

Ja sitten tässä hommassa pätee sama kuin optiikassa:
    -halvalla et hyvää saa

#176500 Ilmoita asiaton viesti

röpeltäjä
    Jäsen

nii no itselläni on ihan perus peltorit jossa tämä optinen ominaisuus..

#176502 Ilmoita asiaton viesti

Helheim
    Jäsen

Onko mikrofonit suojatut? Itse kokeilin sellaisia peltoreita missä oli upotetut mikit ja niillä oli kyllä helppo paikantaa äänenlähde, kun tuuli ei ollut missään kosketuksissa mikkeihin.

#176503 Ilmoita asiaton viesti

röpeltäjä
    Jäsen

hmm.. ainoastaan semmosta vaahtomuovia siin mikin ympärillä.. ei ole nämäkään peltorit mitään uusinta uutta, et lienee syytä olis päivittää ja kokeilla jotain uudempaa :D

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 43)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.