Patruunoiden lataaminen?

Etusivu Keskustelu Aseharrasteet Patruunoiden lataaminen?

Tämä aihe sisältää 61 vastaukset, 25 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  Etuasiakas 11.04.2009 at 11.4.2009 19:37.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 62)
  • Julkaisija

Villeee
    Jäsen

Eli Eli, Lataako teistä kukaan patruunoita itse?

Minua kiinnostaa Kaliberit 30-06,308,243.win ja erityisesti 9,3×62.

Saa toki kertoa muistakin kalibereista,mutta noista olis kiva saada tietoa?

#167573 Ilmoita asiaton viesti

haluat
    Jäsen

?

#167579 Ilmoita asiaton viesti

Noniin kirjautuminenki alkoi toimimaan. Minä ajattelin kokeilla kans lataamista saan enolta lainaksi vehkeet, piti vain tilata 243. sopiva holkki, on nyt postissa… Sitten vaan luodit nallit ja ruudit ostamaan pääsee kokeilemaan… Mutta ei minulla mitään kokemusta lataamisesta ole… :) :)

Kiekko hajosi, kun Baikkali paukahti… :) :)
    #167584 Ilmoita asiaton viesti

mike91
    Jäsen

isä lataa 308w ja 8,2:seen paukkuja, osta joku kirja/opas ni sieltä löydät tietoo

#167589 Ilmoita asiaton viesti

Helheim
    Jäsen

Juu kannattaa ostaa vaikka Norman latausopas, netistä jos löytää jonkun ”reseptin” niin siinä voi käydä aseelle tai pahimmassa tapauksessa itselle tosi huonosti. Tuohon Norman opukseen voinee luottaa, onhan Norma luotettava valmistaja ja kirjakin senverran kauan markkinoilla ollut että ”lastentauteja” (lue: painovirheitä) ei pitäisi löytyä.

Metsästäjä on ainoa viherpiiperö mitä metsä tarvitsee
    #167595 Ilmoita asiaton viesti

Villeee
    Jäsen

Eniten kiinnostaa millaisilla latauksilla ja luodeilla ootte saanu aseenne käymään parhaiten?

Itsellä ei riitä yksinkertaisesti aika latailla patruunoita kun työt verottaa henkisesti ja fyysisesti niin perkeleesti :)

Että jos joku latailee 9,3×62 tai 308 patruunoita .. voisi kiinnostaa ostaa vaikkapa ?

Pienellä korvauksella tietenkin ;)

#167599 Ilmoita asiaton viesti

topi
    Jäsen

308 win ja 22-250rem on tullu latailtua aika paljon. laitan sulle jossain vaihees lataus tietoja kun on paremmin aikaa.

#167601 Ilmoita asiaton viesti

-= JH =-
    Jäsen

Villeee – luulen ettei monikaan myy noita itseladattuja, meinaan vastuu on aina lataajalla jos käy …. kannattaa kysellä vaikka oman seuran kavereilta, joilla on lataushärpäkkeet ja käydä heidän luona itse vääntämässä omat kynttilät – tietysti korvausta vastaan.

#167605 Ilmoita asiaton viesti

Villeee
    Jäsen

Harmi vain ettei kukaan tuttu lataa patruunoita, ja itse en siihen kylmiltään uskalla ryhtyä :(

#167611 Ilmoita asiaton viesti

Jos joku tietää missä olisi semmonen taulukko mistä löytyy että esim tuommoset että 9,3×62 niin mitä se tarkottaa esim. 308 nimenä jos ymmärrätte mitä tarkoitan. Olen aika pihalla noista 9,3×62 paukuista ja numeroista sun muista…??

#167614 Ilmoita asiaton viesti

sentteri
    Jäsen

En ihan varma ole,mutta jossakin lehdessä tais olla joku aika sitten sellanen taulukko.

#167617 Ilmoita asiaton viesti

Selvä täytyy yrittää katella niin pääsis jyvälle kun täällä jonku nverran noilla joku kertaa joku numeroilla puhutaan…

#167619 Ilmoita asiaton viesti

Villeee
    Jäsen

Sanotaan aluksi näin. 308 on 7.62. Ainut eri homma verrattuna sotilaskivääriin on hylsy.

9,3×62 on taasen samanpituisella hylsyllä kuin 30-06, mutta siinä on isompi kuula..

En minäkään näistä juuri tiedä, ja nuo yllä olevat on kyllä todella ruohonjuuritasoa.

#167624 Ilmoita asiaton viesti

Pekka Suuronen
    Osallistuja (Participant)

Siltä varalta ettei joku vielä tietäisi, niin toiselle lataaminen on lain mukaan kiellettyä. Jopa ilmaiseksi kaverille lataaminenkin on kiellettyä, saati sitten maksun periminen patruunoista tai tarveaineista.

Kovin hatarilla ruohonjuuritiedoilla ei kannata ruveta patruunoita lataamaan. Puuha on potentiaalisesti vaarallista, ellei tiedä, mitä tekee. Yhden latausmanuaalin opiskelu on minimivaatimus. Suomenkielisiä ovat tehneet Lapua, Vihtavuori, Seppo Hämäläinen, Timo Hyytinen ja Esa Paananen. Kannattaa aloittaa kirjastosta, ellei heti raaski ostaa omaa.

#167628 Ilmoita asiaton viesti

topi
    Jäsen

30-06 hylsyn pituus on 63.10mm kun taas 9.3×62 hylsyn pituus on 61.80mm eli on niissäkin pieni pituus ero:).
    Itse olen ladannut tikka m65 308:siin luoti=6.5g leikkuri, ruuti=n135, latauspituus= inan irti rihloista,hylsy=lapua, ruutimäärä=3.00g.
    Toinen lataus: luoti=10g scenar, ruuti=n150, latauspituus=inan irti rihloista,hylsy=lapua ruutimäärä=2.9g.
    näillä latauksilla on käynyt meikäläisen ase hyvin. Jos koitatten näillä arvoilla niin omalla vastuulla tietenkin..! mulla ei ole ollu mitään ylilataus merkkejä havaittavissa.

Tuolta muuten löytyy eri kaliperien hylsyn pituuksia
    http://www.lapua.com/fileadmin/user_upload/esitteet/ReloadingGuide2006.pdf

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 62)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.