Pilkkiminen

Home Forums Pyydyskalastus Pilkkiminen

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 28 total)
  • Author
    Allen
    Member

Aion aloittaa pilkkimisen ja toivon, että te arvoisat pilkkijät vastaisitte näihin kysymyksiin:

1. Pitäisikö minun pilkkiä tapsilla vai pystypilkillä ?
    2. Minkä hintaisia pilkkimis-välineet ovat (kaira, vapa yms.) ?
    3. Millaisilla paikoilla kannattaa pilkkiä (ahventa, kuhaa, haukea) ?
    4. Kuinka kauan kannattaa istua samalla reiällä ?
    5. Mikä syötti on paras ?

Vastauksia, Allen

#61295 Ilmoita asiaton viesti
    Allen
    Member

Eikö kukaan tiedä mitään pilkkimisestä. :o

#61297 Ilmoita asiaton viesti
    Helheim
    Member

1. Kokeile kumpi on mielestäsi parempi

2.Kaira on se kallein väline pilkkimisessä, oma kairani maksoi 120e. Pilkkivavan saa 5-10e hintaan, pilkit ovat samaa luokkaa.

3. Tähän osaa joku viisaampi vastata paremmin.

4.Jos olet kokeillut jo kaikki mahdolliset konstit reiällä kannattaa tietty vaihtaa reikää, itse en ole samalla reiällä tuntia enempää.

5.Riippuu mitä kalaa pilkit, hyvä syötti mikä kelpaa useimmille kaloista on kalansuikale. Esim. särjen kyljestä otettu pala missä vielä suomut kiinni, se koukkuun ja pomputtelemaan, jos ei muuta niin kalat ainakin kiinnostuvat siitä.

Metsästäjä on ainoa viherpiiperö mitä metsä tarvitsee
    #61299 Ilmoita asiaton viesti
    Kala-Harri
    Member

Ahventa, haukea ja kuhaa pilkittäessä voit valita tasapainot, pystypilkit värikoukulla, ketjutapsilla tai siimatapsilla. Myös näiden variaatioita on olemassa vaikka kuinka. Moni pilkkimies erikoistuu johonkin ja silloin hänen mielestään se on paras keino. Kokeile erilaisia pilkkimistapoja, löydät varmasti omasi.
    Kairoja saa muutamista kympeistä aina useampiin satoihin (moottorikairat) mutta muuten pilkkivarusteet ovat edullisia. Panosta hyvää reppujakkaraan, sillä siinä saat kuljetettua varusteet jäälle ja sieltä poiskin.
    Pilkkipaikkoja löytyy Suomesta miljardeja. Seuraa paikkakuntasi vesillä minne toiset menevät. Etsi syvyyskartat ja niistä penkkojen reunoja, karikoita, kaislikoita, virtojen reunoja. Siis sellaisia paikkoja, joissa kalat saattaisivat ruokailla. Löydät kyllä tietoa netistä vaikka kuinka. Kun pistät kyselyn vaikka kohdejärvesi nimellä, niin kyllähän alkaa viisaat vastailla.
    Itse en ahvenpilkillä muutamaa minuuttia pitempää istu reiällä, vaan vaihdan paikkaa, jos ei nykyä ala kuulumaan. Vaihtoehtoisesti olen istunut kahdeksankin tuntia mm. kirjolohipilkillä samalla reiällä. Pitää opetella kalojen elintavat tullakseen hyväksi pilkkijäksi. Haukea pilkitään liikkumalla reiältä toiselle. Ahvenparvia etsitään liikkumalla ja ongitaan reikä pinnasta pohjaan ja pohjasta pintaan. Aina kalat eivät ole pohjassa.
    Hyviä syöttejä on paljon. Toukat, madot, keinosyötit, värikoukut, täkykalat jne. Vähän sen mukaan, mitä kalaa yrittää.

Pääasia että mies viihtyy
    #61301 Ilmoita asiaton viesti
    RJ
    Member

Harri tuossa jo monenlaista hyvää neuvoa antoikin.
    Miten olisi, jos lähestyisit asiaa myös sillä tavalla, että pyrkisit ottamaan selvää jostakin mieluusti mahdollisimman hyvästä pilkkipaikasta. Jos tutuilta ei löydy pilkkivinkkejä, käänny rohkeasti paikallisen urh.kalastusseuran tai vastaavan puoleen, sieltä aktiivit hyvin mielellään antavat vinkkejä, kun joku vain osoittaa mielenkiintoa ja kysyy heiltä jotain.
    Olen varma, että pääset harrastuksessa nopeimmin eteenpäin, kun kysyt joltakin tällaiselta paljon pilkkineeltä, olisiko mahdollista päästä hänen/heidän kanssaan pilkkireissulle. Melko varmasti olet tervetullut mukaan ja kun tällaisella pilkkijällä on tietoa juuri siitä kohteesta, johon menette, hän voi myös antaa sinulle tarkempia täsmävinkkejä, miten ja millä juuri siitä kohteesta saa kalaa. Tällainen vähemmän pilkkineen lähteminen reissuun ei ole mitenkään tavatonta, vaan se ihan tavallinen tapa perehtyä asioihin. Näin olen itsekin moneen kalastuksen muotoon, mm. perhokalastukseen, aikoinani perehtynyt.
    Onko mahdollista, että hommaat jostakin tämän vuoden tammikuun ja maaliskuun Erä-lehdet luettavaksi. Niissä molemmissa on paljon pilkkiasiaa, joilla pääset kyllä alkuun. Maaliskuun lehden saat kaupasta, tammikuun lehteä voit kysäistä myös Erän toimituksesta.
    Rohkea rokan syö, älä epäröi kysellä ja lyöttäytyä pilkkiporukoihin mukaan. Sieltä löydät samanhenkisiä kavereita, eikä ikä ole näissä asioissa mikään rajoite solmia tuttavuuksia itse paljon nuorempien tai vanhempien kanssa.
    Lykkyä pyttyyn.

Risto Jussila
    Erän avustaja

#61303 Ilmoita asiaton viesti
    kalastaja
    Member

Minä en ainakaan kertoisi parhaita pilkkipaikkojani kenellekään muulle. Etsiköön jokainen itse tai kartasta sitten.

#61319 Ilmoita asiaton viesti
    Alkuperäinen kirjoittaja: kalastaja
    Minä en ainakaan kertoisi parhaita pilkkipaikkojani kenellekään muulle. Etsiköön jokainen itse tai kartasta sitten.

voi paljastaa ”MUTTA EI PARHAITA”!!!!!!

#61340 Ilmoita asiaton viesti
    yx vaan
    Member
    Alkuperäinen kirjoittaja: nuori komea metsämies
    Alkuperäinen kirjoittaja: kalastaja

voi paljastaa ”MUTTA EI PARHAITA”!!!!!!

Tää on just tätä, ku kalamiehet pelkää että kalat loppuu!

#61343 Ilmoita asiaton viesti
    korvenpoika
    Member

Parhaat paikat löytää kairaamalla. Ei siinä tartte muuta kuin ottaa asiaks ja iskeä harvakseltaan reikiä jäähän ja nyppiä fisuja reiästä. ;)

#61352 Ilmoita asiaton viesti
    inrock
    Member

tässä olen kovasti taas pilkille pääsyä odotellut. ja omalle kohdalleni voin sanoa että kunnonllista ahventa pyytäessäni olen kokenut, että ahventa kannattaa pyytää alueelta, missä on kunnolla vettä jään alla ja hieman lunta jään päällä. ja syötiksi olen huomannut toimivimmaksi jonkin kiiltävän pystyn, jossa on pieni pätkä siimaa kiinni ja siiman toisessa päässä keltainen/punainen/oranssi morri. ja itse syöttinä kärpäsen toukka. toimii! tai sitten minulla on ns. mulkun tuuri. :) kairan hintoja tarvitsisi itsekkin ruveta katteleenmaan hinta-hyöty-suhteessa. koska pilkkikausi on ovella ja kairani ei pysty sulaan juustoon! D: ja jos meinaan lähteä isompaa kalaa pilkillä noutamaan, valitsen pilkkivapani jonka kelalla onkin kalalankaa siimana, siimassa lukko kiinni ja lukossa räsänen :) haggeja :)

#61374 Ilmoita asiaton viesti

mietin kairan ostoa ajattelisin ostaa Mora Micro jääkairan olisiko se kannattava ostos?

#61376 Ilmoita asiaton viesti
    korvenpoika
    Member
    Alkuperäinen kirjoittaja: nuori pilkkijä
    mietin kairan ostoa ajattelisin ostaa Mora Micro jääkairan olisiko se kannattava ostos?

Ei näyttäs ainakaan olevan hinnalla pilattu, mutta noita kierteitä on aika vähän, joten paksummalla jäällä voi tulla ongelmia.

#61378 Ilmoita asiaton viesti
    erämies
    Member

ei tule onkelmaa! itellä on semmonen kaira ja jos terä on kunnossa niin ei hätiä mitiä! oon kairannu 1m paksusta jäästä läpi kerta heitolla

#61380 Ilmoita asiaton viesti
    ss
    Member

´fladenin tuottetita ei kannata ostaa ne on yhtä roskaa ne voi olla halpoja mutta reppujakkarat hajoo heti siimat kestaa vain 1 kg tavallisesti ne voi katkasta vetämällä jai kaikki muu on yhtä ******

#61399 Ilmoita asiaton viesti
    jip
    Member

paras on pystypilki oon saanut noin 80 ahventa kuuden tunnin sisällä mutta huomsin että olin ahven parven päällä

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 28 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.