Lintukaliberi.

Etusivu Keskustelu Aseharrasteet Lintukaliberi.

Tämä aihe sisältää 109 vastaukset, 50 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  sidebyside 09.05.2013 at 9.5.2013 11:58.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 110)
  • Julkaisija

Villeee
    Jäsen

Elikkäs olen tehnyt tukin jo valmiiksi,kysymys kuuluukin mikä teidän mielestä on paras linnustukseen, itse ajattelin 6,5×55 koska siitä ei itsellä ole kokemuksia, ja luovuin .243 kivääristäni.

Eli kertokaas mielestänne paras kaliberi?

7×33 on poissuljettu koska kaaripyssy :D

#163348 Ilmoita asiaton viesti

Jönö
    Jäsen

Tästäkin aiheesta on varmaan kymmeniä keskusteluita jo täällää… Kaikilla on oma mielipide lintukaliiperista. Ei ole yhtä ja parasta lintukaliiperia vaan se riippuu vähän olosuhteista. kuitenkin olen kuullu 308 ja 222 kehuttavan…

Taivas välähti ja tanner tärähti kun mehto pyrähti!
    #163349 Ilmoita asiaton viesti

Villeee
    Jäsen

Tosin 308 on aika kaaripyssy…222. ei uskalla kauas ampua.. nojoo..kattoo mihinkä päätyy,sitten aikanaan.

#163350 Ilmoita asiaton viesti

Jönö
    Jäsen

Se että 308 lentorata on kaarevampi kuin esim 222 niin ei haittaa ollenkaan jos vaan on ase kohdistettu. ja sitäpaitsi 308 on iskuvoimaa. Olen kuullut juttua että joskus 222 ammuttuna ei lintu välttämättä kuole heti vaan lähtee juoksemaan puusta putoamisen jälkeen, mutta 308 löytyy aina puun juurelta kun on enemmän tehoa.

Taivas välähti ja tanner tärähti kun mehto pyrähti!
    #163353 Ilmoita asiaton viesti

Villeee
    Jäsen

Tuo on pakko myöntää,isäukkokin sanoi että 222. on hyvä ase kyllä,mutta paremmin kuolivat linnut .243sella kuin sillä.

#163357 Ilmoita asiaton viesti

Minulla on haulikkorihlassa luotipuolena 7,62x53R Linnut tippuu mukavasti samalla kohistuksella 150m asti. Viidestäkymmenestä metristäkään ei revi niinkuin nopeilla 5,7:lla. Eikä haitaa vaikka lintu istuu oksarytteikössä puun latvassa, pikkuoksat ei tunnu heilauttavan luotia, eikä särkevän sitä.

#163359 Ilmoita asiaton viesti

mölö
    Jäsen
    Alkuperäinen kirjoittaja: jägermaisteri
    Minulla on haulikkorihlassa luotipuolena 7,62x53R Linnut tippuu mukavasti samalla kohistuksella 150m asti. Viidestäkymmenestä metristäkään ei revi niinkuin nopeilla 5,7:lla. Eikä haitaa vaikka lintu istuu oksarytteikössä puun latvassa, pikkuoksat ei tunnu heilauttavan luotia, eikä särkevän sitä.

älä nuin höpötö. 222 on mielettömän herkkä risuille. kerran ammuin jänistä ja välissä oli muutama heinä. kahdesti ammuin eikä osunu ja kolmannella osu ja koko jänis levisi ihan tohjoks. oli tainu luoti kääntyö heinästä pokittain. ja toinen juttu ko oli teeri männyn nokassa ja vähän oli havuja linnun edessä. noo läpi vaan ajattelin ja ku ammuin näin että risu heilahti linnun edessä ja lintu jatko istumista. ei muuta kuin toinen laukaus päähän niin jo tippu. ja muutenki tuo 222 oli tympeä ase ku vähänki ilma kylmeni osumat tippu 100m matkalla 10cm. nuista 222 ja 308 en huoli kumpaakaan. vaan jos lataa itse tei ei oo käyhä on 300wm tai 7mm rem mag hyviä. ja jos köyhä niin tuo 6,5mm on ok.

#163364 Ilmoita asiaton viesti

Villeee
    Jäsen

Olen suunnitellut tuota 6,5×55 ihan vain linnustus aseeksi…tarkan piipun saa niin on ihan peli. Oletko testannut tuota lintuun 7mm rem mag.?

#163368 Ilmoita asiaton viesti

mölö
    Jäsen
    Alkuperäinen kirjoittaja: Villeee
    Olen suunnitellut tuota 6,5×55 ihan vain linnustus aseeksi…tarkan piipun saa niin on ihan peli. Oletko testannut tuota lintuun 7mm rem mag.?

ei ole omakohtaista kokemusta 7mm lintuaseena mutta tiedän tyypin joka sillä ampuu niitä eikä ole moittinut. panos tarjonta ei ole kovin hyvä mutta eipä niitä lintuhommiin tarvikkaan monia vaihtoehtoja. mutta varmasti se on käypä peli lintumettään.

#163372 Ilmoita asiaton viesti

Villeee
    Jäsen

eli nyt on sitten kaksi vaihtoehtoa ;D

#163375 Ilmoita asiaton viesti

mölö
    Jäsen

kannattaa miettiä tarkkaan. mutta hyviä on kumpiki.

#163377 Ilmoita asiaton viesti

Villeee
    Jäsen

Tuli mieleen,millainenkohan sotilaskivääri on lintuaseena?… hmm

#163379 Ilmoita asiaton viesti

mölö
    Jäsen
    Alkuperäinen kirjoittaja: Villeee
    Tuli mieleen,millainenkohan sotilaskivääri on lintuaseena?… hmm

jos löydät tarkan niin mikäs siinä

#163381 Ilmoita asiaton viesti

Helheim
    Jäsen

Sotilaskivääreissä tarkkuutta syö piipun lukitseminen tukkiin metallisiteellä jolloin piippu on jatkuvan paineen alaisena. Sotilaskivääreihin on kuitenkin syntisen helppo laitattaa tukki joka mahdollistaa vapaasti värähtelevän piipun, Musta-kissa karbiini on hyvä esimerkki kuinka yksenkertaisesti sellaisen voi tehdä.

Metsästäjä on ainoa viherpiiperö mitä metsä tarvitsee
    #163384 Ilmoita asiaton viesti

Villeee
    Jäsen

Eikun löysin sellaisen ratatukilla,niin mietin että sehän olis passeli lintujahtiin jos vaan hyvä,kun en tiiä miten toimii,ja miten osuu esim.250m…….

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 110)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.