300 win mag hirvenmetsästyksessä

Etusivu Keskustelu Aseharrasteet 300 win mag hirvenmetsästyksessä

Tämä aihe sisältää 156 vastaukset, 49 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  ana 17.04.2007 at 17.4.2007 15:14.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 157)
  • Julkaisija

Onko kokemuksia tuosta kaliiperista?
    Olen aikeissa ostaa Sakon Finnlight 300 wm. Olen kuullut että siinä olis kova rekyyli?
    Saako tuohon malliin suujarrua?
    Mikä on paras paukku hirvelle?

#161610 Ilmoita asiaton viesti

winXTR
    Jäsen

Ei ole kyllä käytännön kokemuksia, mutta olen kuullu että ei ole kovin hyvä verrattuna esim:9,3×62 Kaliiperi on aika nopea ja koska luoti on .30 eli 7,62 eli sama kuin vaikkapa .308 ja .30-06 saattaa luoti kovan nopeutunsa ansiosta tuottaa ns. käpäläosuman eli luoti hajoaa heti osuessaan hirveen ja sirpaloituu. Tämän ansiosta hirveen ei synny tarpeeksi haavakanavaa eikä shokkia ja tuloksena on raanakko hirvi.
    Olen lukenut testejä kyseisestä kaliiperista, sillä olin itsekin aikeissa ostaa 300win magnumin, mutta päädyin .30-06springfieldiin
    Panokset ovat halvempia ja samalla kiväärillä voi huoletta ampua linnut ja hirvet. Toisena hyvänä vaihtoehtona on 9,3×62 sekään ei revi yhtään lintua ja on varmasti tehokkaampi hirvikaliiperina kuin tuo 300win magnum.

#161616 Ilmoita asiaton viesti

Villeee
    Jäsen

Kyllä olen samaa mieltä edellisen kanssa,kyseessä on suhkot iso luotinen kaliberi, ja ennenkaikkea se on nopea panos. Eli tekee karmeaa jälkeä osuessaan itse en tuota hirvimetsälle veisi, mielummin harkitset hidasta kaliberia.

#161619 Ilmoita asiaton viesti

winXTR
    Jäsen

Monet koiramiehet kehuvat kaliiperi 45/70govtin olevan ylitse muiden. Testeissä kaliiperi pärjäsi mainiosti, sillä osumat ammuttaessa risujen läpi veivät silti samaan. Mutta mutta… Kaliiperi on tarkoitettu lyhyille matkoille, sillä painava luoti hitaalla lähtönopeudella tekee siitä ns. kaaripyssyn. Panoksetkin tuohon kaliiperiin ovat aika harvassa saatavilla…

#161624 Ilmoita asiaton viesti

mike
    Jäsen

miten ois 308w, toki siinäki on melko nopea panos mutta paukut ei maksa paljon

#161629 Ilmoita asiaton viesti

Helheim
    Jäsen

45/70 governementtihän on kovassa nousussa, paukkuja olen nähny jo monessa liikkeessä. Itse jos haluaisin .45 kaliiperisen hirvikiväärin niin ostaisin CZ 550 Magnum kaliiperissa .458Win.Mag
    Mutta jos unohdetaan nelivitoset niin .375H&H tai .416Rigby voisivat myös olla järkeviä vaihtoehtoja.

Metsästäjä on ainoa viherpiiperö mitä metsä tarvitsee
    #161634 Ilmoita asiaton viesti

winXTR
    Jäsen

Oli kyllä tuoki kaliiperi mielessä, mutta sitte kävin kyselemässä hintoja… no itse kiväärithän ei maksa, mutta paukut on 6Euroa kappale. Testit kertoivat, että kyllä .458winmagnumissa on voimaa ja valtaa, mutta risut luodin tiellä saivat luodin hajoamaan useaan osaan. En tiiä onko siinäkään nyt järkeä amoua hirveä ja sitte leikellä, siitä puoli hirveä pois ku loput on pilalla…

#161640 Ilmoita asiaton viesti

mike
    Jäsen

ootko kattonu paljonko esim 416rigbyyn maksaa paukut, ei ihan halpoja

#161643 Ilmoita asiaton viesti

winXTR
    Jäsen

Ei niin, sitäpaitsi hirvikiväärillä olis joskus mukava harjotellakki, eikä vain piettää sitä kaapissa ja ampua sillä vain muutamia kertoja…

#161645 Ilmoita asiaton viesti

Helheim
    Jäsen

Jaa te ette itse lataa?

#161647 Ilmoita asiaton viesti

mike
    Jäsen

ladataan ladataan, mutta se tulee silti kalliimmaksi kuin noilla yleisemmillä kivääreillä

#161648 Ilmoita asiaton viesti

Helheim
    Jäsen

No siis sehän on selvä, kun vertaa ”kolmenollakasin” graineja ”neliviiskasin” graineihin niin ei siinä paljoa muuta auta ajatella, sitä täytyy jokaisen ajatella mihin on valmis myöntymään. Jos ei ole varaa ostaa aseelle täytettä on parempi jättää ase kauppaan. Tosin jos itse lataa niin pääsee helposti alle 2e kipale.

#161665 Ilmoita asiaton viesti

ruuska
    Jäsen

kuinka monella teillä jotka kerrotte että pilaa lihaa on kokemusta asiasta. 300wm ei pilaayhtään enempää lihaa kuin muutkaan. ainoastaan jos lähtönopeus on yli 1000m/s ja likeltäammut keskelle lapaa voi vertynyttä tulla enempi mutta jos hirveen matkaa yli 100m ei mitään eroa muihin. ja 300wm voi ampua 14g kuulaa jossa nopeus on jo sitäluokkaa ettei tule vertymää vaikka painat piipun hirveen kiinni. tuo 300wm todella erinomainen ase jos on paikkoja pitkille matkoille suoran lentoradan ansiosta ja risuherkkyys ei sen kummempi ole tuolla 45cal luodilla. se kun on muuttaa myös suuntaa ja jos on riski että voi osua risuun ei millään kaliberilla kestä ampua silloin. mutta paras mitä on keksitty on 300wm.

#161670 Ilmoita asiaton viesti

mike
    Jäsen

makuasioita, makuasioita

#161675 Ilmoita asiaton viesti

Kiitoksia vastauksista. Olen kuulut paljon puhuttavan että 300 wm ja 338 wm repii luuosumista, mutta on varmaan paljon kiinni mitä paukkuja käyttää?
    Itsellä oli Tikka 30-06 ja viime syksynä jängän keskellä 300 metrin päässä seisova iso lapiosarvi jäi harmittamaan kun en kuitenkaan lähtenyt ampumaan sillä kaliiperilla ja jos silloin olis ollut suorempaa lentorataa omaava rauta niin hirvi olis kellahtanut siihen.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 157)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.