kiväärin kiikari

Etusivu Keskustelu Aseharrasteet kiväärin kiikari

Tämä aihe sisältää 18 vastaukset, 11 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  jänestäjä 12.01.2014 at 12.1.2014 17:34.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 19)
  • Julkaisija

joo
    Jäsen

onko jollain kiikarina punapiste tähtäin kiväärissä ite oon meenannu ostaa semmosen ja haluan tietää onko se hyvä…

#160266 Ilmoita asiaton viesti

mölö
    Jäsen

mulla ei itsellä ole semmoista ja ihan kokemuksen vuoksi ostin kiikarin koska kaveri hommasi aimpointin punapisteen ja se on huonoin mahdollinen tähtäin. ainoa mitä sillä voi ampua on hirvi ja lyhyelle matkalle.

#160269 Ilmoita asiaton viesti

Helheim
    Jäsen

Jos tarvitset tähtäimen lyhyille matkoille ja nopeisiin tilateisiin niin osta punapiste (eotech, oko, aimpoint) mutta jos et niin osta normi kiikari.

Metsästäjä on ainoa viherpiiperö mitä metsä tarvitsee
    #160274 Ilmoita asiaton viesti

mölö
    Jäsen
    Alkuperäinen kirjoittaja: tietäjä
    Jos tarvitset tähtäimen lyhyille matkoille ja nopeisiin tilateisiin niin osta punapiste (eotech, oko, aimpoint) mutta jos et niin osta normi kiikari.

no ainaki omasta kokemuksesta tiedän että mikäli kivääri istuu olkapäälle hyvin on avotähtäin viellä parempi

#160278 Ilmoita asiaton viesti

Helheim
    Jäsen

Jaa… Itse saan paljon nopeamman tähtäyskuvan punapisteellä, siis puhun nyt läpikatsottavista punpistetähtäimistä. Molemmat silmät auki, nopea heitto olalle piste kohilleen ja PAM! Menee ”lucky hit” ammunnaksi jos avoilla yrittää tehdä saman.

#160281 Ilmoita asiaton viesti

mölö
    Jäsen

jos ase sopii hyvin olkapäälle niin tähtäimet on oikeassa linjassa heti kun nostat olkapäälle. eikä siinä tarvi muuta kuin osoittaa oikeaan kohteeseen

#160284 Ilmoita asiaton viesti

Villeee
    Jäsen

Itse olen ikäni ampunut tavallisella hiusristikolla varustetulla kiikarilla… Mutta isäni metsästi 20vuotta avotähtäimillä mutta ikä teki sen että pakko oli ostaa punapiste.

Hän osti perus aimpointin,ja se on hirvimetsällä toiseksi paras avotähtäinten jälkeen.

Kokeilin sitä radalla ja ekassa kilpasarjassa tulos oli 87. Kokeilin uudestaan kilpasarjaa ja ammuin 92.

Omalla aseella ja kiikarilla olen ampunut parhaimmillaan 86. Että olin positiivisesti yllättynyt.

Mutta mikään radalla ampuminen ei vastaa metsästystilannetta.Eli vertailla tätä ei periaatteessa voi keskenään.

Itsellä 1,5-6×42 suurentava kiikari päällä ja 12hirveä olen sillä ampunut.Hyvin toimii,ase kohdallaan niin osuminen on enää miehestä kiinni. Sekä siitä minne hirveä ampuu,25cm vahvuisen männyn läpi (kuten itse olen tehnyt) vai aukella seisovaan hirveen keskelle lapaa. Itse en ammu koskaan jos paljon risukkoa edessä vaikka aseena on 9,3×62,sen takia että mahdollisuus haavakkoon on suuri.

Näillä mennään veljet!

#160285 Ilmoita asiaton viesti

mölö
    Jäsen

joo kyllä sillä aimpointilla radalla osu varsinki jos taulu oli pistoolitaulu. siinä piste tulee sopivasti taulussa olevan mustan keskustan kans. mutta jos aseella on vähänkään mahdollista ampua lintuja ja muuta on kiikari omiaan. ja avotähtäinki ok. mutta ei punapiste

#160286 Ilmoita asiaton viesti

Villeee
    Jäsen

Olen ampunut siis hirven kilpasarjaa 4seisovaa 6liikkuvaa. Kyllä hirviaseeseen punapiste tai todella pieni suurennoksinen kiikari. Mutta linnulle hiusristikko suurennoksella 6-24 oma suosikki on 6 ja 8.. 9suurennoksella omasta mielestä näkyy jo liikaa käden tärinä ?!

#160288 Ilmoita asiaton viesti

joo
    Jäsen

Kiitos vastauksista…

#160290 Ilmoita asiaton viesti

ana
    Jäsen

kuule miten merkitään tuo kaliperi 9,3×62??? kun kuulostaa aika suurelta kun 308 on 7,62mm niin mikä on 9,3??

#160291 Ilmoita asiaton viesti

Helheim
    Jäsen

Sille kaliiperille ei ole omaa tuuman sadasosa merkintää

#160292 Ilmoita asiaton viesti

Villee
    Jäsen

Tietäjä tietää :D

#160294 Ilmoita asiaton viesti

winXTR
    Jäsen

Eipä tuo tietäjä näy paljoa tietävän ainakaan noista kaliipereista.
    9,3 tarkottaa luodin halkasijaa milleissä ja tuo 62 tarkottaa hylsyn pituutta milleissä eli 6,2 senttiä.
    Eikä nuita kaliipereitä voi verratakkaan toisiinsa…

#160296 Ilmoita asiaton viesti

Jönö
    Jäsen

Mitä sä nyt höpötät? ana kysyi että onko 9,3mm luodille kaliiperimerkintää tuuman sadasosina (niinkuin 308 kaliiperi on tuuman sadasosina. Eli 308 tuuman sadasosaa on milleinä 7,62mm). tietäjä ei verrannut näitä kaalipereita toisiinsa. Mutta kumminkin 9,3mm luodille ei ole merkintää tuuman sadasosina, niinkuin aiemmin tietäjä sanoi.

Taivas välähti ja tanner tärähti kun mehto pyrähti!
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 19)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.