Fantastista haulikolla

Etusivu Keskustelu Aseharrasteet Fantastista haulikolla

Tämä aihe sisältää 86 vastaukset, 20 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  nolla 25.01.2007 at 25.1.2007 20:17.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 87)
  • Julkaisija

Pekka Suuronen
    Osallistuja (Participant)

Olen alustanut tämän ketjun aloituksen samannimisessä blogissani:

”Tätä taustaa vasten herää aiheellinen kysymys, että onko 130 metrin tappava riistalaukaus haulikolla totta vai tarua? Kun riistalla on turkki tai höyhenpeite pehmikkeenä? Vaikka se olisikin ammuttu sillä vaarivainaan pitkäpiippuisella husovarnalla, joka tappoi niin, niin kaukaa…

Avaanpa keskustelupalstalla ketjun otsikolla ”Fantastiset haulikot”. Kutsun sinne lukijoiden saavutuksia ja kokemuksia. Sekä aseista, patruunoista, väljyyksistä että koetuista ampumaetäisyyksistä. Sana on vapaa, mutta toivottavasti asiallinen!”

Joten kertokaa tähän hyvistä suorituksistanne. Oli sitten kyseessä nopeus, ampumamatka, useita saaliita yhdellä laukauksella tms. Pimeässä ammutuilla laukauksilla ei kannata kehuskella, sellainen ampuminen on vastuutonta. Pelin henkeen kuuluu, että suorituksianne kommentoidaan.

#159926 Ilmoita asiaton viesti

Ajokoiramies
    Jäsen

Keskustelun avaaja HERÄTYS! Mihin moisella pyrit? Lisävettä metsästyksen vastustajien myllyyn? Ilmeisesti näillä sivuilla liikkuu paljon nuoria, joiden kokemus/taito ei vielä riitä järjettömyytesi tajuamiseen. Haulikko on hankala ase, koska sillä tulee helposti haavakoita. Ylipitkille matkoille suurilla hauleilla roiskiminen on VASTUUTONTA! Parveen ei koskaan saa ampua! Tässä eräitä tosiasioita, eikä mitään keskenkasvuisten mielikuvitusjuttuja:
    -oikealla patruuna-/ase-/supistajayhdistelmällä heti tappavan laukauksen saa 50m:in, mutta moniko metsästäjä siihen todella pystyy, sillä
    -tähtäysennakko kasvaa rajusti matkan lisääntyessä
    -jo 10m/s sivutuuli siirtää hauliparvea noin metrin
    Mikäli jollain ampumajutulla halutaan kilpailla, kilpailtakoon sillä, kuka pääsee lähimmäksi suhdetta 1/1 ( metsästystilanteessa käytetyt patruunat/saatu saalis)
    Vetoan avaajan vastuuntuntoon, poista alustuksesi mahdollisimman pian!

#159927 Ilmoita asiaton viesti

Jönö
    Jäsen

Itse asiassa haulikolla saadaan tappava vaikutus riistaan läheltä ammuttuna (25-35m). Haulikko ei ole hankala ase ainakaan minusta. Ja tuo haavakoiden määrä riippuu täysin ampujasta ja ampujan harjoitteluun kuluneesta ajasta sekä tarkoitukseen sopivasta patruunasta. Eikös haulikolla juuri vältetä turhat haavakot kun suuri hauli parvi saa asikaan tappavan shokkivaikutuksen.

Taivas välähti ja tanner tärähti kun mehto pyrähti!
    #159928 Ilmoita asiaton viesti

mölö
    Jäsen

ei se aina sokkivaikutusta tarvi joka muutenki on höpö juttua. kaveri pudotti hanhen haulikolla 120m matkasta. haulikoko oli 7,6mm ja yksi hauli osu ja meni läpi. mutta millään pikkuhaulilla ei yli 40-50m kannata edes kuvitella.

#159929 Ilmoita asiaton viesti

Jönö
    Jäsen

Kai sanoit kaverille että vähän vastuuta! Se yksi hauli olis voinu osua vaikka suolistoon ja kiva jäljitys sillä kaverilla sitten olis ollu… Pahimassa tapauksessa sitä haavoittamista ei edes huomaa 120m matkalta!

#159930 Ilmoita asiaton viesti

joku
    Jäsen

kumma juttu nuo haulikolla hanhi 120 metristä kun jotkut väittävät että 222 on liian pieni hanhelle kun se tekee kokovaipalla niin pienen reijän.

#159931 Ilmoita asiaton viesti

mölö
    Jäsen
    Alkuperäinen kirjoittaja: joku
    kumma juttu nuo haulikolla hanhi 120 metristä kun jotkut väittävät että 222 on liian pieni hanhelle kun se tekee kokovaipalla niin pienen reijän.

mitä kummaa siinä on. 222 on tosiaan huono joka linnulle. teeret kuoli sillä huonosti. aina piti juuri oikeaan paikkaan ampua, muuten juoksi hukkaan. ja tuo hauli oli 7,6mm ja 222 on 5,7mm. kai älyät eron. ja toinen on viellä pyöreä pallo joka on lyijyä. vielläkö ihmettelet.

#159932 Ilmoita asiaton viesti

Jönö
    Jäsen

Yhdellä 7,6mm haulilla on silti paljon hitaampin nopeus! jos kuinka lujaksi kuvittelet yhden 7,6mm haulin nopeuden 120m päässä??? Nyt kun vähän tarkemmin ajattelee niin kuinka ihmeessä hänen kaverinsa on onnistunut ampumaan tuon haulin siitä hanhesta läpi?? Jos nyt vähän mietitään niin 120m päässä piipusta 7,6mm haulilla ei ole edes 200m/s nopeutta! Ja lisäksi hauliin vaikuttaa monet ulkoballistiset tekijät koska hauli ei omaa rihlojen antamaa kierrettä akselinsa ympäri! Taitaa mölön jutut olla pelkkää puppua!

#159933 Ilmoita asiaton viesti

phkt
    Jäsen
    Alkuperäinen kirjoittaja: mölö
    ei se aina sokkivaikutusta tarvi joka muutenki on höpö juttua. kaveri pudotti hanhen haulikolla 120m matkasta. haulikoko oli 7,6mm ja yksi hauli osu ja meni läpi. mutta millään pikkuhaulilla ei yli 40-50m kannata edes kuvitella.

… että matkaa 120 m, 7,6 millinen hauli hanhesta LÄPI… eihän tuota kukaan usko! kyllä haulikolla valitettavasti aiheutetaan kaikkein eniten haavakoita ampumalla huolimattomasti, huonoilla patruunoilla, ylipitkille matkoille jne.
    kieltämättä ajattelematon aloitus päätoimittajalta, ottaen huomioon (kirjoituksista päätellen) foorumin käyttäjien ikärakenteen.

#159934 Ilmoita asiaton viesti

Vekkuli
    Jäsen

Kyllä en minä ainakaan ampuis noin etäs en vaikka kuinka halua olis!Siinä kärsii riista jo kun 120metriin ampuu ei mitään järkee!Itselläni on raja jänistä tai kettua jahtaan niin 20-40 metriin mut ei ytään pidemälle matkalle.Jos kyseessä on sorsa tai kyyhky niin on minulla 20-30 metriä mut kauris on taas haulikkojahdissa 20-25 metriä siinä on minun matkat jolle minä ammun.

#159935 Ilmoita asiaton viesti

Jönö
    Jäsen

Noi on ihan järkeviä matkoja. Toisin kun 120m joka 3x40m!

#159936 Ilmoita asiaton viesti

Vekkuli
    Jäsen

No ennen nyt kiväärillä ampun hanee 120 metriin kun haulikolla!Naurattaa vaan kyllä kun
    jotkut tupiloi paukkuja mut omiapa ovat ja sitten noijutaan kun lintu pottoo kilometrin päähän ja haavottuu.Hiukan pitää maltaa ja ampua vasta sitten kun on varma siitä että kuolee heti eikä haavotu.Kyllä minun mukkaan ei anakaan noin hätäisiä miehiä lähe.

#159937 Ilmoita asiaton viesti

mölö
    Jäsen

no mitä minun sitten pitäs ajatella siitä kun näin sen laukauksen ja gps:llä matka mitattiin ja läpi oli mennyt keskeltä. pitäisikö minun olla uskomatta omia silmiä pelkästään sen vuoksi että täällä jotku penikat väittää ettei ole mahollista.

#159938 Ilmoita asiaton viesti

Vekkuli
    Jäsen

Ja mölö minut voit jättää siitä penikka jutustas pois olen vanhempi kun luuletkaan!Ja kokemusta on varmaan hiukan enemän tussa metsästys puuhassa kun sinulla!Joten älä viiti.Joskus nuorempana kun oli into ampua heti kun lintu lenti vähänkään kauempaa niin piti hölmöilessään ampua ja kuin käy se haavottu ja saat oskoo että suututiko?Mut vanhemas tulin niin oppi sen että ei hätääille.:)Ja enkä minä viellä ole kun 28 vuoden ikäinen että sikälli!Täytän tosin syksyllä 29 niin on siinä hiukan oppinu.

#159939 Ilmoita asiaton viesti

Jönö
    Jäsen

Eipä tuota voi uskoa! Liike-energiaa ei ole 120m melkein puoliakaan siitä mitä tarvittaisiin hanhen lävistämiseen! Ja jos nyt tarkoitat että ihan keskeltä hanhea… Kuten kuvassa!
    [URL=http://imageshack.us][IMG]http://img228.imageshack.us/img228/6053/img06000ca.jpg[/IMG][/URL]
    Niin tuossa kohtaa on suolisto/vatsa Joka takaa pelkän haavoittumisen yhdellä haulilla! Ja älä sinä täällä ruve ketään penikaksi väittämään! Vaikka jotkun ovatkin nuoria, niin tietoa voi olla silti huimasti enemmän kuin luuletkaan

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 87)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.