kanalinnut

Home Forums Metsästys & riista kanalinnut

Viewing 15 posts - 46 through 60 (of 65 total)
  • Author
    jonte
    Member

Hyvin on teeriä tänävuonna,ensimmäisellä reissulla kiintiö umpeen.Metson sais viä ampua,mut saa jäädä ampumatta.Pyitä on myös hyvin,niitä vois jahtailla jos hirvihommilta kerkiää.

#23547 Ilmoita asiaton viesti
    sidebyside
    Member

Uudessa metsästäjä-lehdessä on sivulla 16 eettisiä ohjeita kanalinnustajalle. Kehoittaisin noudattamaan erityisesti kohtaa 6. Kohta 7 on itsestäänselvyys. Eikä niitä muitakaan kannata väheksyä.

#23548 Ilmoita asiaton viesti
    CapriceClassic
    Member
    Alkuperäinen kirjoittaja: sidebyside
    Uudessa metsästäjä-lehdessä on sivulla 16 eettisiä ohjeita kanalinnustajalle. Kehoittaisin noudattamaan erityisesti kohtaa 6. Kohta 7 on itsestäänselvyys. Eikä niitä muitakaan kannata väheksyä.

Niimpä niin… Itse katselin ”kiikarin lävitse” n. 15 min. latvassa istuvaa teertä, joka olisi kaliiperin/ampumamatkan puolesta ollut ”sopivaa riistaa”, mutta järkisyyt estivät sitten kuitenkin painamasta liipaisinta….

= Käytössä ei ollut noutavaa koiraa, ja tuo ”tähtäimen läpi katsottu” lyhyt matka olisi muuttunut huomattavasti pidemmäksi, ja saaliin löytäminen olisi ollut lähes mahdotonta.

(Tässä tapauksessa tuo ampumamatka olisi ollut n.200-250m, mutta kiertäminen saaliin luokse olisisi kestänyt tuon lammen ympäri maaston huomioiden väh. 30-45 min, ja tämänkään jälkeen saaliin löytäminen olisi ollut melko mahdotonta.

= ”pillittämällä” yritettiin saada teertä lähemmäksi, jonka ko. teeri palkitsi komealla haulikon kantaman ulottuvaman yli olevalla ylilennolla…

Menikö reissu sitten hukkaan….?

No ei todellakaan, vaan tälläkin reissulla oppi paljon uutta + jokainen luonnossa vietetetty tunti on aina ihmiselle hyväksi…. (ja tulihan tämänkin reissun ”saaliksi XXX määrä hirvikärpäsiä)…

#23549 Ilmoita asiaton viesti
    sidebyside
    Member

Joku olis linnun pudottanut ja jättänyt sinne. Kunhan vain olisi saanut ampua je kehua kevereille että pudotin teeren. Voi kuinka monta lintua on päässyt hengestään autojahtaajien toimesta jo tänäkin syksynä. Siellä ne suuret ”metsästäjät” ajelevat mettäteitä ja etsivät lintuja jotka istuvat sadan metrin päässä tiestä. Ei muuta kuin auto stoppiin ja ”jahtiin”. Minäkin eksyin männä syksynä tämmöiseen kyytiin. Että mua vitutti jälkeen päin. Kaveri ajeli hissukseen ja kun hokasi metton aukon laidassa niin ei muuta kun pakki päälle ja mettän suojaan. Sadan metrin hiippailu ja metto kenttään. Tätäkö on metästys nyky Suomessa?? Hirvareista puheen ollen, totunkohan mä niihin milloinkaan??

#23550 Ilmoita asiaton viesti
    Jarppinator
    Member
    Alkuperäinen kirjoittaja: sidebyside
    Tätäkö on metästys nyky Suomessa??

Yksittäisiä idiootteja mahtuu kaikkiin ihmisryhmiin – myös metsästäjiin. Tuskin heitä paljon kuitenkaan on. Nämä ikävät tapaukset saavat vaan kohtuuttamasti huomiota osakseen. Fiksua, eettisesti järkevästi toimivaa, vaivaa riistansa eteen näkevää, luonnosta nauttivaa perusmetsästäjää, joka osoittaa saaliilleen hiljaista kunnioitusta sillä retostelematta, ei kukaan edes huomaa. Nämä hölmöt huomataan ja heistä puhutaan.

#23551 Ilmoita asiaton viesti
    sidebyside
    Member

Tietysti mä haluan uskoa että niitä lakia ja kiintiöitä noudattavia metsästäjiä on enemmistö mutta aika vaikeaa se on kun omassa tuttava piirissä niitä toisia on aika monta. Mä tunnen monta jeppee joille tappaminen ja ampuminen on pääasia. Saaliin tappaminen keinolla millä hyvänsä. Saalismäärä on oltava mahdollisimman suuri ja hermo alkaa kiristyä jollei pääse riittävästi ampumaan. Kalliin kausiluvan takia kiintiöllä ei ole mitään merkitystä, se nollaantuu aina kotona käytyä. Näitä hölmöjä ei huomata riittävästi eikä heistä puhuta riittävästi. Senpä takia kirjoitan heistä tänne, kaikkien luettavaksi.

#23552 Ilmoita asiaton viesti
    sidebyside
    Member

Kanalintuja piti olla valtavasti. Alueilla, joilla minä olen kulkenut, on ollut aika hiljaista. Totuuden nimissä, mites on muiden kokemukset?

#23553 Ilmoita asiaton viesti
    tjl
    Member

Kanalintuja ollut enempi kuin koskaan, isoja parvia pelloilla ja kokoajan metsällä edestä kohahtelee. Tosin en ole yhtään ampunut, kun en edes ole yrittänyt. Ampuisihan niitä 100 varmasti pellonreunasta passaamalla kuvilta, mutta jostain syystä itsellä ei ole intoa lähteä muutaman linnun takia. Ja jotain rajaa kiintiössäkin oltava. Moneen vuoteen en ole teertä tai metsoa ampunut.

Liian helppoa tuo teerien ampuminen ja siksi ei ole intoa moiseen. Jos ristikon keskellä alle 250m päässä, niin varmuudellahan se tulee alas. Mitäs haastetta siinä on? Koiralle sitten eri juttu se ampuminen. Siinä on jo vähäsen haastettakin.

Saamamiehellä on kettun oveluus ja korpin näkö.
    #23554 Ilmoita asiaton viesti
    sidebyside
    Member

Jaa että enemmän kuin koskaan. No, ei ainakaan täällä meillä päin.

#23555 Ilmoita asiaton viesti
    sidebyside
    Member

Tänään tekasin 12 kilsan kiekuran koiran kanssa ja näin kuusi teertä ja yhden koppelon. Lintuja siis heikosti, tosin on tuolla alueella ollut jahtaajiakin ainakin jäljistä päätellen.

#23556 Ilmoita asiaton viesti
    Jarppinator
    Member

Pyykanta on ainakin meidän seuran alueella suorastaan räjähtänyt, siitäkin huolimatta, että talven aikana hakattiin kauneinta puronvarsikuusikkoa matalaksi melkoiselta matkalta. Myös teeriä näkyy joka kerta useampia vaikka edellisinä vuosina ei ole montaa havaintoa kertynyt. Eli kanalintuja on enemmän kuin koskaan voisin minäkin todeta.

#23557 Ilmoita asiaton viesti
    sidebyside
    Member

No vot. Voi niitä ehkä olla enemmän jos niitä ei aiemmin ollut lainkaan. Mitenkään ruhtinaallisesti niitä ei ole, ainakaan mailla joilla minä olen kulkenut jo kolmenakymmenenä vuotena.

#23558 Ilmoita asiaton viesti
    sidebyside
    Member

Taas kuljin pari päivää keski-suomalaisia valtionmaita, seisojan kanssa. Näimme kolme lintua, kaikki yksinäisiä. Ei ainuttakaan parvea. Siis missä niitä kanalintuja muka on ? Siis aikuisten oikeesti ? Näillä mestoilla joilla mä olen kulkenut, on tapahtunut raju taantuma verrattuna viime syksyyn.

#23559 Ilmoita asiaton viesti
    tjl
    Member

Täällä ainakin jokapaikassa kuluttaa ja suhii teeret. On isoja parvia ollut pitkin syksyä. Samaten pyitä on näkynyt todella paljon.

sidebyside

Liekö Teillä syynä suuri petokanta tai liian ahneet kanssametsästäjät? Eivät noudata kiintiöita vaan tyhjäävät syksyn mittaan maastot. Kuvillehan nuo tulee kuin kärpäinen liimapaperiin, että äkkiä yhden maaston teeristä tyhjää, etenkin jos vähänkin on paikkatietämystä lintujen oletetuista oleskelu paikoista.

Saamamiehellä on kettun oveluus ja korpin näkö.
    #23560 Ilmoita asiaton viesti
    xd
    Member

On ainakin ennätyshyvä kanalintuvuosi :) etenkin metsopoikueet onnistuneet erityisen hyvin.

Viewing 15 posts - 46 through 60 (of 65 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.