Onko tammukka olemassa?

Home Forums Kalapaikat ja kalalajit Onko tammukka olemassa?

This topic contains 1 reply, has 68 voices, and was last updated by  Vieras 05.11.2014 at 5.11.2014 08:50.

Viewing 9 posts - 166 through 174 (of 174 total)
  • Author

itse kävin tänään perttausjoen sillalla taimen jahdissa yritin myös harjusta saada mutta en saanut mitään :)…perhoa ensin käytin mutta vaihdoin tunin kalastuksen jälkeen vilkkuun joka ei tuottanut tulosta sekään… en ole saanut yli vuoteen kalaa sieltä. mutta kysymys kuuluukin ettäh: milloin viimeksi sait perttausjoesta tammukan tai harjuksen???

#77334 Ilmoita asiaton viesti

esa karpoff
    Participant

Oi niitä aikoja..
    -70 luvulla kävimme yöreissuja Perttausjoella tammukanpyynnissä. Pistäydyimme aamutunneilla myös Meltausjoella harreja narraamassa.
    Tammukoita 300g-1.5kg tuli kivasti, joka kerta. Ja Meltausjoesta saatto saaha jopa 1.5kg harrinki. (On mulla yksi kaitafilmikin noilta reissuilta.)

Oli sielä, Ounas- ja Torniojoen väliselä erämaa-alueellakin set’kytluvun puolivälliin asti palion niitä tammukkapuroja, ja kävelläkki piti palion.
    Hienot oli pojila harrastukset, ennenkö Metsähallitus kaato koko kairan.
    Jängät, jopa vaarakki ojitettiin. Purot lietty pilale, rantarisukokki raivattiin suoraan ojaan lahoammaan… Se raiskattiin pilale koko kaira.
    Eipä sinne enää mieli tee, suru vaan on puserossa..

#77336 Ilmoita asiaton viesti

Timo
    Member

Oikeastaan pitäisi tehdä poliisille tutkintapyyntö tästä. On erittäin edesvastuutonta edes esittää alamittaisen kalan pyydystämistä varsinkin kun kyseessä on Suomessa uhanalainen kala. Erityisen edesvastuutonta siitä tekee se, että tällaista esittää yliopiston palkkalistoilla oleva henkilö, jonka pitäisi vastuunsa tuntea. Missään ei saisi esittää alle 40 cm taimenen pyydystämistä ja asetusteksti pitäisi välittömästi muuttaa niin, ettei kenellekään tule asiasta epäselvyyttä. Ja vielä… Meressä ja mereen laskevissa joissa alamitta tulisi välittömästi nostaa 65 senttiin. Jos niitä ”tammukoita” on pakko kalastaa, niin hiokaa koukuista väkäset pois ja vapauttakaa taimenvauvat saman tien. Nälkä lähtee makkarastakin.

Oikeesti. Parempi on kieltää kaikenkokoisen taimenen kalastus kaikkialta ja kaikilta siihen saakka, että taimenkannat saadaan taas kestävälle tasolle – kuin se että yksikin järvi- tai meritaimenvauva joutuu vahingossa jonkun vastuuttoman vain omaan napaansa tuijottavan muka-kalamiehen pannuun. Kalamiestä ei meinaan tunnista siitä kuinka paljon hän saalista saa tai kuinka paljon itse pyytämäänsä kalaa syö… ja siinä ei merkitse asuinpaikka yhtään mitään vaan se onko tyyppi suoraselkäinen vai selitteleekö typeryyttään tai laitonta kalavauvan murhaa joillain ikiaikaisilla mukatotuuksilla.

Enempää en viitsi tähän keskusteluun osallistua. Sanonpahan vaan, että oksettaa tietää, että joku viitsii taimenvauvojen pyynnillä kehuskella. Ja sitäkin ihmettelen, että ERÄ:n toimitus ei puutu tällaiseen keskusteluun todella riuskasti ja ota selkeätä kantaa lain puolesta, vaikka se aivan liian löysä yhä onkin.

#77339 Ilmoita asiaton viesti

esa karpoff
    Participant

Voisin ”käräyttää” myös monta muuta herkkusuuta,
    jotka ovat pöydästäsi syöneet.

Mutta:

Katoppas Timoa

, oikeinko

Minua

varten rekisteröidyit?
    Rekisteröitynyt: 26.02.2012 klo 23.14, kommenttisi: 26.2.12 23:38
    Ennen poliisitutkintaa voisit kuitenkin tutustua Suomen tasavallan kalastuslakiin armonvuonna 1970, koska et näemmä itse näytä muistavan.
    – Oletan myös, että foorumin tarkoitus on olla mielenkiintoinen.
    Niin lienee tällainen väittely on ihan tervetullutta ja piristävää.
    Näin, koska hyökkäävä kommenttisi vain heiluttaa rimaa, – ei pudota.

Lapinmiehen puolustuspuheenvuoro:

Emme me Lapinmiehet purojamme tammukoista tyhjentäneet.
    Täällä sen tekivät Etelä-Suomen metsätutkijat, professori ja nobelisti

A.I.Virtanen

etunenässä. He ohjastivat Metsähallitusta harjoittamaan sitä metsätuhoa, joka lietti lähes kaikki Lapin tammukkapurot, jotka aiemmin tuottivat itse kalakantansa. Tämä itsekäs toiminta jatkui vielä pitkään, vaikka uudemmat tutkimukset olivat tämän ”auratun avohakkuumenetelmän” jyrkästi tuominneet.

”Kiitos” nykytilanteesta kuuluu:
    – Peräänantamatomille suurmiehille, joiden toiminnan ansiosta,
    taimenia niin hienosti kalankasvatuslaitoksissa valmistetaan,
    – tilaustyönä vain ökyrikkaille, herkkusuisille eliittiuistelijoille.
    – Syököön makkaraa se ahne Lapin reppumies, joka erämaissa samoaa.

Puolustukseni peruste:
    – Jos emme itse pidä kiinni oikeuksistamme alueemme hyödyntämisestä,
    niin et Sinä Timo, eivätkä kaltaisesi City-vihreätkään, – sitä tee.

Vastahaasteeni antaisikin aikamoisen ryöpyn medialle:
    – Aiheuttaako CR-kalastus kaloille tarpeetonta kipua.
    Ja mitä Suomen Laki armonvuonna 2012 tästä sanoisi.

Anyway:
    Hyvää ja antoisaa uistelukautta 2012 niin Timolle, kuin muillekin herkkusuille.
    Ja makoisat makkarat myös Lapinmiehille.
    Toivottaa: Esa

#77343 Ilmoita asiaton viesti

Doris
    Member

Hyvä Esa,
    ajat oikeaa asiaa. Mieheni ja minä ollaan koluttu pohjoisen pieniä tammmukka jokia. Yhden ainoan kerran on tullut ehkä nelkytsenttinen tammukka. Kaikki on huomattavasti pienempiä ja niitä pieniä on todella paljon. On koluttu itärajan Tulppiosta länsirajan Repojoelle ja monet, monet erämään pienet tunturipurot ja joet. Tammukka on tammukka sano etelänpellet mitä hyvänsä. Itse ollaan Kemijoki varresta ja nähty miten kaikki pienet joet ovat täysin humusta ja lietelantaa täynnä.Ei tee mieli käyä etelälapin joissa kalassa. Näkyy myös perämeren suulla olevan vesi kehnoa, mistä voi päätellä vähäiset lohimäärät.
    Aion vastedeskin käydä lapin erämaa retkillä ja syödä lapin parasta antia, tammukkaa nimittäin. Ja tämän taidon olemme opettaneet myös lapsillemme, jotka ovat tyttöjä kaikki, myös pieni lapsenlapsemme oli mukana viime kesänä kalareisulla. Ehkä saamme häneenkin siirrettyä hieman tätä lapin taikaa :)

#77347 Ilmoita asiaton viesti

roimari
    Member

Voi sanoa olevansa jo kalamies :D
    Niin sieltä Koilliskairanperältä mistä minä olen kotoisin, tammukuita sanottiin kulmakoiksi. Ukki pyyti suolakalat Kulmakkojärvestä ja poijjan pahkat onki kulmakkopurosta kulmakoita. Itsekkin olen käynyt noilla mailla ”kulmakkoa” jallittamassa. Mutta eipä riittänyt meillä konstit niille kaloille, olisi pitänyt olla perhot pyynnissä, mato ei kelvannu! Siitä mistä kulmakko nimi tulee en tiedä. Voisiko olla, kun se on niin arka, että pitää kulman takaa onkia? Myös olen onkinut Oulankajoen sivujoilla, ja siellä tulee vastaan taimenen poikasia ja tammukoita rinnakkain. Sillä alueella mielummin lasken ne kulmakot kutemaan, sillä näistä kaloista sikiää myös sitä isoa taimenta. Tammukan/Kulmakon pyynnissä kohtuus on myös paikallaan! Ahneita näkee niilläkin vesillä.. :/

#77352 Ilmoita asiaton viesti

Ruttuliisa
    Member

Olen tänään, vasta eilen Finnmarkista palanneena, lukenut koko tämän pitkän ketjun läpi.

Esa on oikealla asialla. Hyvä, että olet jaksanut näin kauan. Jaksamista edelleenkin. Kaikki mukamas viisaat täällä eivät saa antaa lannistaa oiekaa asiaa. Pitää ajatella lastenkin tulevaisuutta, eikä aina vain suurilla saaliiskaloillaan kehuskelijoita.

Olen käynyt Norjan Finnmarkissa vuosittain jo 13 vuoden ajan, kalastelemassa, valokuvaamassa pohjoista luontoa ja lataamassa jaksamista tulevaa talvikautta varten. Mistään ei sitä saa niin hyvin kuin erämaassa kulkemisesta ja sieltä pääasiallisen ravinnon itse poimimalla tai onkimalla hankkimisesta. Ukkokultani on tämän tainnut jo lapsuudestaan saakka, koska hänen isänsä opetti lapsensa, niin pojat kuin tytötkin rakastamaan karuakin luontoa ja elämään sen ehdoilla.

Itse Etelän suurkaupungin lapseksi syntyneenä olen aina kaivannut luontoon ja sinne hakeutunut aina, kun olen voinut. Ja tulen vastakin hakeutumaan, vaikka sitten ehkä lopulta rollaattorin kanssa, jos en muuten. Ja joka vuosi hankimme vuosiluvan sisävesikalastukselle Finnmarkissa. Sillä tavalla annamme oman tukemme Norjan tavalle hoitaa sisävesiensä kalakantoja. Lohenkalastus ei ole koskaan kiinnostanut, mutta syömme kyllä norjalaista vuonolohta, koska se on puhtaampaa kalaravintoa kuin itä- ja Perämeren kalat.

Ymmärrän oikein hyvin Esan halun säilyttää luonto puhtaana, kalakanta kohtuullisen kokoisena pienissäkin puroissa ja sen perinteen, joka Lapissa on aina ollut kalastamisen suhteen. Norjassa se näkyy ja tuntuu. Suomessa en ole sitä koskaan kokenut, koska Suomessa on ennen ollut samanlainen kalastuslupien paljous, eikä ole tiennyt aina, mistä saa kalastaa ja mistä ei. Sellainen on tilanne edelleen täällä Ruotsissa.

Nyt eteläisessä Suomessa saa kalastaa madoilla missä vaan, mutta Lapissa pitää tietää, mitkä purot ja järvet ovat kiellettyjä matokalastukselle. Ilman ukkokultaani jäisin Suomessa varmaan kaloitta, koska en ole oppinut vieläkään kalastamaan noilla luonnottomilla härveleillä. Sillä tavalla olen vielä siellä oppilastasolla. Ja itse asiassa niin haluankin sen olevan.

Tammukan ja puroraudun onginta on hyvä erätaito, koska jompaa kumpaa tai molempia saa lähes jokaisesta purosta. Sitä taitoa tarvitaan pitkillä mm. kuvausretkillä. Tammukat tai puroraudut sopivan kokoisina antavat riittävästi potkua päivän proteiinitarpeeseen. Kuka luontoon makkaraa tms. viitsii tai edes haluaa kantaa. Ihan tarpeeksi luontoa liataan jo nyt kaiken maailman muovipakkauksilla ja kaljatölkeillä yms. roinalla. Jaksetaan kantaa sitä roinaa täysinä luontoon, mutta sitten ei muka jakseta enää kantaa takaisin. Tällaista se on Suomen ja Ruotsin asutuimmissa osissa. Valitettavasti samanlaista alkaa näkyä Norjassakin, missä turistit enemmän kulkevat. Ja autoista heitellään jo sielläkin maitotölkkejä, tupakka-askeja, yms. tien varteen. Ikäänkuin ei autossa voisi pitää roskapussia. Meillä on aina ollut roskapussi roikkumassa vaihdetangosta repsikan puolelle, eikä ole yhtään haitannut menoa.

Omalta kohdaltani kalastan tammukat ja raudut annoskalan kokoisina. Jos saan joskus suurempia, niin päästän takaisin, ellei kala ole vahingoittunut. Pienemmät eivät pysy riittävän paksussa madossa kiinni ja putoavat itsestään takaisin veteen. Isommat harvemmin välittävät madoista.

Mitä iloa on yhden ison jätin onkimisessa, kun kalastus loppuu siihen? Ensin pitää syödä siitä se, minkä jaksaa kohtuudella ja loppua pitää säilyttää mukanaan kunnes kaikki on syöty loppuun. Vasta sitten voi onkia uutta. Jakamalla aika sopivasti vaeltamisen, valokuvaamisen, kalastamisen ja lepäämisen kesken rentoutuu parhaiten.

#77357 Ilmoita asiaton viesti

Vieras
    Member

[color=green][/color]

[color=green]Purotaimenta saa edelleen pyytää: Kiitos..[/color]

[color=red]8 vuoden taistelu ohi: Tammukka on olemassa![/color]
    Eränkävijöiden ikimuistoiset perinteet ja nautintaoikeudet vihdoinkin tunnustettiin.
    Pakko ei ole kantaa kassilohta tai säilöntäaineilla kyllästettyä makkaraa eräretkillään.
    Tammukoita saa edelleenkin pyytää, mutta purotaimen on tunnistettava esiintymisalueen perusteella.
    Täällä Pohjois Lapin perukoilla tammukan tunnistus on helppoa, koska jyrkkien purojen latvavedet ovat taimenen vaellukselle ylivoimaisia. Maalaisjärki käteen ja tammukka tikkuun, siitä ei retkieväs parane.

[color=green]..Kiitos Ystävät ja Erän lukijat[/color] , Kiitos Lapin Kansan lukijat, Kiitos Lapin Radion kuuntelijat..
    Kiitos myös Teille, jotka tammukkaa ette tunnustaneetkaan.
    – Ilman Teitä ei asia olisi tullut näin perusteellisesti käsiteltyä ja oikeuksiemme arvo olisi jäänyt huomiotta.
    [color=green]
    Eränkävijä: Esa Karoff[/color]

#77362 Ilmoita asiaton viesti

Vieras
    Member

Erä 12/14 sivu 48
    Heikki Viitasen artikkelissa väitetään että, taimenen valtakunnallisen alamittojen nosto vei tammukanpyynnin kaikilta Lapin vesiltä.
    Vastaväitteeni: Ei vienyt. Alle 50cm tammukoita saa Pohjoisessa Lapissa edelleenkin pyytää lohen nousualueiden yläpuolisilla vesialueilla. Niitähän meillä täällä pohjoisessa on paljon, samoin kuin tammukoitakin.
    Ei millään pahalla: Esa Karpoff

Viewing 9 posts - 166 through 174 (of 174 total)

You must be logged in to reply to this topic.