ison hauen väsytys?

Home Forums Kalastuksen huippuhetket ison hauen väsytys?

Viewing 9 posts - 31 through 39 (of 39 total)
  • Author
    Member
    Alkuperäinen kirjoittaja: haukipoika

mummoni heitti minulle puukon mutta heitto oli epätarkka ja terä upposi sääreeni, vuosin verta yli litran ja aloin tärist ja vapista..nää on kalastuksen koho kohtia.

#56842 Ilmoita asiaton viesti
    peksi
    Member

njaa meikäläinen sai 9.3 kg hauen ja sole ku joku reilu 5 min meni nii maha pystys veneen vieres ja sitten veneessä :D

#56843 Ilmoita asiaton viesti
    peksi
    Member

njaa meikäläinen sai 9.3 kg hauen ja sole ku joku reilu 5 min meni nii maha pystys veneen vieres ja sitten veneessä :D

#56856 Ilmoita asiaton viesti
    Xiao
    Member

Ite oon ihmetelly miten jotkut niitä kaloja niin kauan väsyttää. Pitäiskö mun keventää jarrua tai jotain… En oo ikinä saanu mitään 2 alkavaa (kg), mutta esim. ei siinä reilu kilosessa kirressä kevyellä vavalla mee kuin joku alle 1 min ja se on haavittu. Ja pienempi hauki, kaikessa lyhyydessään: Kala pysäyttää vieheen, vedän vastaiskun ihan luonnostaan ja hauki vetää vähän siimaa, kaartaa ja kelaan sen rantaan noi suurin piirtein. Toki onhan se nyt ihan eri luokkaa saada 10kg kuin vajaa 1kg, mutta 30 min kuulostaa silti aika paljolta…

#56857 Ilmoita asiaton viesti
    .
    Member

Suurin osa kalastajista tänä päivänä käyttää kalastusvälineitään kuin nosturia. Kala kiinni ja ylös. Tähän on varmasti syynä aiempaa kestävämmät siimat ja tästä seurannut tapa muidenkin välineiden ylimitoittamiseen. Ennen pidettiin hienona, kun osasi kevyillä välineillä ja ohuilla siimoilla saada pidemmän väsytyksen avulla kalan ylös. Tällöin ei siimojen vetolujuus ollut ollenkaan kalan painon suuruusluokkaa, vaan paljon pienempi, noin yleisesti ottaen. Nautinto on tällöin parhaimmillaan, ohut, joustava nailonsiima, kevyet välineet ja koko ajan pelko siitä, että siima ei kestä ja siitä johtuen erittäin varovainen ja jännittävä väsytys. Tässäkin asiassa on taas kerran menty metsään nykyisin.

#56858 Ilmoita asiaton viesti
    hyttynen 97
    Member

olin kalassa läheisellä joella viime kesänä kun suuri hauki tärppäsi arviolta noin 5-6kg (enkka on 3,5 kg) oli huomattavasti suurempi kuin ennätys hauki. 15 minuutin päästä hauki oli saatu rantaveteen mutta haavi oli kotona ja yritin ottaa hauen käsillä ylös mutta se ponkaisi syvempään veteen siima (0,25mm nailoni) kesti mutta lukko ei

#56859 Ilmoita asiaton viesti
    Larza_83
    Member
    Alkuperäinen kirjoittaja: .
    Ennen pidettiin hienona, kun osasi kevyillä välineillä ja ohuilla siimoilla saada pidemmän väsytyksen avulla kalan ylös. Tällöin ei siimojen vetolujuus ollut ollenkaan kalan painon suuruusluokkaa, vaan paljon pienempi, noin yleisesti ottaen.

Joo, just näin. Nyt jussina nousi n. 5-kiloinen hauki uistelemalla. Koko ajan oli pelko persuksissa, ettei tulisi isompaa kuin n. tunti aiemmin – silloin 3-kiloinen. Siimana oli nimittäin Abulonin 0,2 mm, mille on annettu 3,1 kilon kesto.

Kyllä sen kalan piti välillä antaa mennä ja jarru löysällä, että saatiin haavilla sitten lempeänä ylös. Kolmeen kertaan kyllä lähti veneen vierestä suoraan pohjaa kohti.

#56860 Ilmoita asiaton viesti

Kovat on puheet juu :) mielestäni suuria haukia ei pahemmin kannata nostella, pahankin makuista :O

#56861 Ilmoita asiaton viesti
    sidebyside
    Member

Mikä nyt sitten on ”iso” hauki?? Mun mielestä iso hauki alkaa olla lähellä kymmppiä ja ne kyllä kannattaa vain kuvata ja laskea takaisin. Ovat luultavasti emokaloja. Tietysti jos tarkoituksena on vähentää haukikantaa niin ei muuta kun kaikki iskeneet suurimukset ylös. Tuommonen 5-6 kilon hauki ei vielä mikään järkäle ole mutta kiva kalastaa riittävän kevyillä vehkeillä. Nekin olen pääsääntöisesti laskenut takaisin jos vain mahdollista. Mitä taas ison hauen makuun tulee niin ihan hyvää se on. Kaiki riippuu kokista.

Viewing 9 posts - 31 through 39 (of 39 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.