potkaisu 308 vai 9.3×62

Home Forums Aseharrasteet potkaisu 308 vai 9.3×62

Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • Author
    tikka m695
    Member

kuinka paljon enemmän potkaisee 9.3×62 kuin 308, että kannattaako tämmösen 15 vuotiaan hommata 9.3×62 ekaks hirvipyssyks, kun toi 308 ei oikee kiinnosta kun se on vähän pieni hirvelle vaikka silla sais kyllä ampua hirveä.
    nii että omia kokemuksia tai tietämyksiä tänne

#104394 Ilmoita asiaton viesti
    nimi
    Member

hirvi kuolee tuolla 9.3:lla juuri samalla lailla kun vaikka 6,5×55 tai 308. kellään on turha väittää että 308 on liika pieni hirvelle koska hirvi kuolee vaikka 5,7:lla jos ampuu lavoille. meidän porukassa on kaikilla 308 ja ei ikinä ole käyny niin että hirvi ei olisi jäänyt jos osuma on ollu vähänkään siellä päin missä sen pitää ja jos huonosti ammut niin ei se jää vaikka käsissä olisi 9,3

#104397 Ilmoita asiaton viesti

Itse olen prikulleen samaa asiaa miettiny ja luulen, että kyllä sillä pystyy tämmönen 16 vuotiaskin ampumaan kunhan harjoittelee jollain pienepikalinberisella aseella ja ostaa sitten vähän painavemman pyssyn 9,3×62 kalinberissa. Olen välillä jopa miettinyt ostaisiko aseen kalinberissa 9,3×66 Sako. En sitten tiedä paljonkahan enemmän tämä potkaisee kun 9,3×62?

#104399 Ilmoita asiaton viesti
    mehto
    Member

ei sitä potkasua kannate pelätä ei tuu pyynnistä mitään jos on laukasu pelko itellä on 308 ja meijän hirviporukalla on suurimmalla osalla 308 ja paska puhetta ettei hirvi muka kaatuis 308:lla

#104400 Ilmoita asiaton viesti
    Kala-Harri
    Member

Mitä enemmän on ytyä takana, sen kovemmin potkaisee. Noin niinko teoriassa. Kolmenollakasin tyrkkäsy on kuitenkin erilainen, verrattuna johonkin ysipilkkukolmoseen.
    Jahdissa et huomaa olkapäässä, millä aseella olet ampunut. Sulla sen verran adrenaliinit virtaa suonissa, ettei töksyä huomaa. Jos esim. sinulta kysytään laukauksen jälkeen, mitä siinä tapahtui, hyvin harva pystyy tarkkaan kuvailemaan ennen ja heti laukauksen jälkeen tapahtunutta.
    Harjoiteltaessa pienempi rekyyli on toki miellyttävämpi. PIenireikäisissäkin on ytyä ja niiden tökkiminen olkapäähän tekee joskus paljon kipeämpää kuin isoreikäinen, raskaalla luodilla varustettu. Semmoinen ikään kuin tuuppaa ukkoa taaksepäin siinä missä toinen tökkää ilkeästi. Testaa kumpi tuntuu pahemmalta, hammastikulla tökkääminen vai lyijykynän tylpällä päällä.
    Hirvi kaatuu kaikilla laillisilla hirviluodeilla, kun oikeaan paikkaan luodin sijoittaa. Niistä ei kannata ruveta väittelemään, nimittäin kukaan ei voi sitä väittelyä voittaa. Näin yleisesti. Toki tiettyjä lainalaisuuksia tulee aina vastaan.

#104403 Ilmoita asiaton viesti

Itsellä on 30-06 ja isällä 9,3×62 ja sedältä löytyy 308 jokaisella olen ampunut ja lopputulos on, että 30-06 on paras melko halvat panokset, ei potkaise paljon, suora luodin lentorata ja hirvi kuolee varmasti. 308 tulee toisena vielä halvemmat panokset, mutta ei niin pitkään suora lentorata ja tälläkin hirvi kuolee ihan varmana. 9,3×62 Hirvittävän kalliit panokset, kaareva lentorata, mutta kyllä hirvi kuolee. 9,3×66 ei tee mitään jos ei ole aikeissa aloittaa karhun metsästystä, mutta tässäkin todella kalliit panokset ja 18,5g luodit laskevat nopeasti.

#104405 Ilmoita asiaton viesti
    Pyssymies
    Member

Isolla kaliiberillä ei paikata kun huonoa ampumista. 6.5 riittää hirvelle. Jos 308 ei riitä niin on 30-06 ja 300mag ja kaikki ovat samalla reiällä, teho vain on suurempi.

Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.