Kumpi olis parempi?

Etusivu Keskustelu Aseharrasteet Kumpi olis parempi?

Tämä aihe sisältää 9 vastaukset, 7 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  xxx 14.12.2005 at 14.12.2005 17:56.

Esillä 10 viestiä, 1 - 10 (kaikkiaan 10)
  • Julkaisija

Oon suunnitellu hirvikiväärin ostoo jo kauan. Kysymykseni kuuluukin, kumpi olis parempi alottelijalle, pulttilukkonen vai puolautomaatti? Ite ostasin puolautomaatin, mut haluun ensi kuulla muitten mielipiteitä asiasta. Voitte sanoo viel hyvän merkinkii siihe, ite olsin Benelli Argon tai Remingtonin kannalla puolautomaateista ja pulttilukkosista Sako 75:sen ja Tikka T3:sen kannalla.

#104002 Ilmoita asiaton viesti

juu juu
    Jäsen

vois arvoisa kusipää käyttää vähän aikaa tämän foorumin lukemiseen ku tästä aiheesta on jo kymmeniä eri topikkeja…
    järki käteen ja sisälukutaito kuntoon!!!!!

#104008 Ilmoita asiaton viesti

xxx
    Jäsen

joo saa foorumeissa toki asiallisiaki vastauksia =) elikkäs jos vain hirveä metsästät niin puoliauto on hyvä peli. mutta pultti on helpompi hoitonen jas varmatoimisempi. itse en oikeen luota noihin metsästys aaseiden varmuuteen. itselläni on hirvijahtiin FN FAL eli täysi verinen sotilas ase ja toimintavarmuus sitä luokkaa. ja toki löytyy sylinterilukkosiakin. 300winmag ja 308win nämä on tikan m695mag lukkorunkoon ja jalonen-mäkinen jj93 lukkorunkoihin rakennettuja. Kyllä varmatoiminen ja tarkka 1/2 auto on hirvijahdissa todella hyvä.

#104014 Ilmoita asiaton viesti

mehto
    Jäsen

tuli mieleen et mihin hirvenpyynnissä tarvii puoliautomaattia eikös se ole muillakin hirviporukoilla laaki ja vainaa tarvittaessa lopetuslaukaus

#104020 Ilmoita asiaton viesti

xxx
    Jäsen

ajatteleppa tilannetta jossa ammut aikaisen nakun metsätielle jolla ei sillä hetkellä näytä olevan vasaa. heti ammuttasi emä pakenee ja samalla tien yli pyyhkäisee vasa. koitappa ehtiä puottaa se pultilla. samaten nopeat paikko laukaukset käy paljon kivemmin ku ei tartte välissä ladata ja meneettää kallista tähtäys aikaa. Että kylläpä se puoliautomaatti on aika kätevä hirvijahdissa– nopeasti muuttuviin tilanteisiin on paljon nopeampi reakoida vain liipasinta painamalla.
    Ja vaikka 1/2 auton omistaaki niin ei se sitä tarkota että lipas pitää tyhjentää aina hirven nähtyä tai että ei osu ekalla.

#104025 Ilmoita asiaton viesti

aijaa
    Jäsen

voi hyvä tollo. jos joku ampuu vasalta emän niin ei ole vaikeaa pyytää vasat pois jos joku osaa vähänkin önähtää niinku emä niin sieltä tulevat ja jos ei kukaan osaa niin ketjussa kävelyä niin sieltä löytyy ja jos ei jaksa niin tehdä odottaa vain sieltä ne tulee. mutta ei kannata hätiköiden mennä puolarilla räiskiin

#104032 Ilmoita asiaton viesti

xxx
    Jäsen

joopa joo mutta entäpä jos ei tuu ennen pimeää tai porukka on niin pieni ettei saa kunon ketjua tai muuten vaan ei ole koko iltaa aikaa kuluttaa metsässsä. Kysymyksessä on kuitenkin ns. metsästys rikos ja ainakin itse lopetan sen tilanteen mieluimin välittömästi ampumalla sen vasan kuin pimeän tullen nimismiehen kanssa. =) jokainen miettiköön itse miten haluaa homman hoitaa. Huonoimmassa tapauksesahan se emäkin mene valtiolle.

#104038 Ilmoita asiaton viesti

joopa joo
    Jäsen

ei tuomosen takia kyllä puolaria kannata laittaa. jättää ampumatta semmosiin paikkoihin joissa ei voi olla varma vasoista. jos menee niin menköön.

#104044 Ilmoita asiaton viesti

jahtimies
    Jäsen

Näissä kirjoituksissa haiskahtaa se mitä olen itsekin ollut huomaavinani tämän syksyn jahdeissa.
    Joillekin metsästäjille on jäänyt takaraivoon ajatus, että hirviltä henki pois konstilla millä hyväänsä.
    Ja aikamoista pauketta siellä sitten kuuluukin, vaikkei olisi edes puoliautomaatti kyseessä.

Hirveä ammutaan kuin jänistä ( yhtään jänistä väheksymättä) paikasta kuin paikasta ja jos ei toppaa niin sitten lisitään niin pitkälle kun vain rupinaa metsästä kuuluu.

Tulinopeuden lisääminen tilanteiden nopeuden perusteella on täysin väärä suunta. Harkintaa ensimmäisen laukauksen suhteen olisi syytä lisätä.
    ;)

#104049 Ilmoita asiaton viesti

xxx
    Jäsen

olen kanssasi samaa mieltä mutta joskus tilanne muuttu metsällä nopeasti ja 1/2 autolla on helpompi reakoida tilanteeseen. itse en laske koskaan asetta alas laukaistuani, vaan odotaan valmiina ”yllätystä”. joskus se on ollut vasa joka on hypännyt emän jaloista makuulta pystyyn, joskus se on ollut toinen aikuinen. Niin tai näin siihen samaan pinoon ne saa nurin. tietysti ampujan pitää olla erittäin hyvä ampuja enenkuin tälläaista kannattaa edes harkita.

Esillä 10 viestiä, 1 - 10 (kaikkiaan 10)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.