Heittohyrrä kysymys?

Home Forums Heittokalastusvälineet Heittohyrrä kysymys?

Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 36 total)
  • Author
    Shanghai
    Member

Pehkolle siitä siimasta, ota PowerPro käyttöön, se on mielestäni hyvä siima nimenomaan hyrrälle, Cajunin Red Lightnin on ok. vetosiimana mutta siinä tuntuu olevan sen verran muistia (ainakin hieman vahvempana) että en oikein osaa suositella sitä heittokäyttöön. Pitäisi ensi kaudella kokeilla Cajunin heittosiimaa…

#62284 Ilmoita asiaton viesti
    Pehko
    Member

Oon huomannu saman, se tosiaan on melko syheröö kun on hetken ollu puolalla. Täytyy ottaa se PP käyttöön heti kauden alussa. Olisko ehdotuksia paksuudeksi? 0,32 vois olla sopiva, kestääkö jo tuon vahvusena heitto jumit? Fire ei kuulemma oikein toimi hyrrässä. Olikos tuo PP muuten punottua vai kuitua?

#62286 Ilmoita asiaton viesti
    Jouni
    Member

Minäkin olen käyttänyt PP:ta hyrrässä ja hyvin on toiminut. Se on juuri sopivan löysää hyrrään ja siinä ei ole muistia. Fireline on taas turhan kankeaa eikä sillä ole hyvä heitellä. Ja PP on punottua, ja myös punottu on kuitusiimaa…

#62288 Ilmoita asiaton viesti
    Pehko
    Member

Nii, siis miten ne ny meni. Punottu on punottua kuitua ja esim. Fire ”fuusio” siimaa, eli kuidut on saman suuntaiset jollain liima aineella toisiinsa liitettynä. No jokatapauksessa, minkä vahvuista olet itse käyttänyt ja kestääko heitto jumit?

#62290 Ilmoita asiaton viesti
    Jouni
    Member

Hyrrässä taitaa olla 0.28mm ja kestää hyvin jumit. Tosin niitä ei paljoa tule sillä sen verran hyvin siima pelaa hyrrässä. Myös ul:ssa on samaa siimaa 0.14mm vahvuisena, joka toimii niin ikään erittäin hyvin; esim. jigipään koukun saa yleensä vedettyä suoraksi ennen kuin siima katkeaa.

#62314 Ilmoita asiaton viesti
    Lehto
    Member

Itse olen heitelly hyrrakelalla noin 10 vuotta ja voin sanoa,että vieläkin menee siimat sekaisi.
    Kehoitan pysymään avokeloissa ,koska sen siimoja en ole koskaan saannut sekaisin.

#62317 Ilmoita asiaton viesti
    Kalle Kala
    Member

minäki kannatan avokelaa. helpompi heittää ja kalastan sen verran pientä kalaa ettei kannata käyttää hyrrää.

#62320 Ilmoita asiaton viesti
    kala poju
    Member

:D ryrrä kelat soipii paremmin veto uisteluun kun heitelyyn mun mielestä vaikka olisikin heitto hyrrä
    :/

#62322 Ilmoita asiaton viesti
    Jarzzi
    Member

Sen verran ajattelin lisätä tähän, että onhan fire tosiaan monofiilia paljonkin kestävämpää.. mutta heittojumin sattuessa käsittääkseni mono kestäisi paremmin, koska firessä ns. ”isku kestävyys” ei ole mikään huippu, johtuen venymättömyydestä… Ja taas monohan venyy varmaan 8-12% ja voisi olettaa että kestää paremmin heittojumin?? Korjatkaa jos olette erimieltä, kyseinen asia on askaruttanut jo jonkin aikaa.

#62323 Ilmoita asiaton viesti
    Jarzzi
    Member

Lainaus:
    16.01.2006 klo 15:59 Kalle Kala kirjoitti
    minäki kannatan avokelaa. helpompi heittää ja kalastan sen verran pientä kalaa ettei kannata käyttää hyrrää.

Tuokin on hyvinpaljon mielipide kysymys, itse kun olen vaihtanut hyrrä vehkeisiin, niin paluuta ei ole =) . Tosin pienemmille vieheille käytän haspelia, kun ei hyrrällä oikein voi niitä heitellä.

Tosin hyrrä on todella hyvä hauen kalastuksessa, kelausvoimaa löytyy ja ei tule niin paljon sotkuja ilmassa kuten haspelilla lähes joka toinen vaapulla tehty heitto menee sekaisin (tarkoitan nyt isomman luokan nilsuja), hyrrällä tätä ongelmaa ei ole.

#62324 Ilmoita asiaton viesti
    police
    Member

Joo kyllä monofiili-siima antaa vähän anteeksi jos heitto tyssää. Mut jos rajuja uistimia heitetään, ni ei tarvii toivoo muuta ku et oispa kelluva uistin.

Kyllä hyrräkela on paras kela ylivoimaisesti kun sinuksi tulee. Itelläni n. 15 vuotta ollu hyrriä ja ei tarvii selvitellä ja saa repästä kyllä täysillä.. Ja helppo säätää peukalolla koko heiton ajan uistimen lentoa, saa pudotettua uistimen niin tarkasti kaislikon eteen kun oma näkökyky antaa myöden.

Avokelaa on välillä ihan kiva vaihtelun vuoksi heitellä.
    Ja kevyempiä uistimia heitettäessä avokela on taas hyrrää parempikin.

#62325 Ilmoita asiaton viesti
    Pehko
    Member

Se on totta kyllä, että kuitusiimat katkeaa helpommin heittojumeissa. Silläpä sen on hyrrissä ”yli” paksua. Esim. 0,32 tai 0,36 Power Pro on jo sen verran vahvaa, että se kyllä kestää jumit. Ja se kumpi on parempi hyrrä vai haspeli ei ole mikään yksiselitteinen juttu. Molempia itse käytän. Haspelia pienempien kuvien heittoon ja hyrrää isommille. Jotain 70g möttiä pari tuntia heitää haspelilla, niin etusormi kyllä kertoo miks hyrrä on parempi.

#62326 Ilmoita asiaton viesti
    police
    Member

Joo raskasta kalustoa heitellessä avokelalla, se vaatii sellasen avosetin että ei sitä viitti muutenkaan kauaa sillä heitellä, työstä se jo muuten alkaa menemään. Ja sormustin saa tosiaan olla. Jos kunnol meinaa välil rykästä avokelal, ni siin tippuu 2cm sormee veneen pohjalle, ja varsinkin ohuilla kuitusiimoilla.

#62328 Ilmoita asiaton viesti
    shanghai
    Member

Terve Pehko, sorry kun vastaus kestää mutta en ole tämän foorumin vakikäyttäjä.

Minulla pikkuhyrrässä PowerPro 0,15 mm ja sitten isommassa 0,23 mm,vetohyrrässä Rapalan punottu ja toisessa XPS, molemmat vahvoja.

Muissa vatohyrrissä Cajun Red.

Koskikalastuksessa pikkuvaapuilla FireLine, aikas ohut.

Näillä on pärjätty.

#62331 Ilmoita asiaton viesti
    Juha riima
    Member

Lainaus:
    27.10.2005 klo 15:39 Shanghai kirjoitti
    6500 c3 on ilman magneettijarrua.

Aivan, tämä kela on veto puuhiin tarkoitettu, ei heittämiseen.
    Heittoon shimanolaiset hyrrät parempi vaihtoehto, jos pussi kestää, niin galgutta B sarja, ehkä 400.

Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 36 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.