Majava

Home Forums Metsästys & riista Majava

Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 41 total)
  • Author
    metsienmies
    Member

nooh juvalla voi tapahtua mitä vaan siellä majavatkin on lihan syöjiä. =) täytyy olla tästä lähin varuillaan ku siellä päin liikkuu,tulee vielä majava ja syöpi :D

#13275 Ilmoita asiaton viesti
    ERÄJORMA
    Member

TRIKIINITARTUNTA OLI MEIJÄ HIRVIPORUKAN ALUEELLA joku 2-4 vuotta sitte!!!!!!!!!! johonki tutkimuslaitokseen oli laitettu muutamia majavanäytteitä tutkittavaks ja yhestä löyty trikiiniä!!!!!!!!!!

#13276 Ilmoita asiaton viesti
    NUORI
    Member

(aloittelija)
    Mitä on trikiini???

#13277 Ilmoita asiaton viesti
    Martes
    Member

Trikiini o lihasksiin äkiytyvä loiskömpijäinen. http://www.saunalahti.fi/arnoldus/trikiini.html

#13278 Ilmoita asiaton viesti
    Hiisimies
    Member

Kyllä majavasta on löydetty trikiiniä. Jos selaatte parin vuoden sisällä ilmestyneet metsästys ja kalastus- ja metsästäjälehdet vastaus tulee vastaan.

#13279 Ilmoita asiaton viesti
    Mr X
    Member

Olisittehan te voineet vastata heti siihen kysymykseen, että mistä tietolähteestän sen trikiinijutun on kuullut ja sitten voinut varmistaa asian itse.

#13280 Ilmoita asiaton viesti
    Isä
    Member

Mitäs jos keksisitte jotain muuta tekemistä ku mettästää majavia! Eikö teillä oo yhtään häpyä? Sehän on rauhallinen elukka ja sen tappaminen on raukkamaista.

#13281 Ilmoita asiaton viesti
    .
    Member

Majavilla on parhaillaan käynnissä häämenot. Vanha kansa oli taitava saalistamaan keväthangilla morsianta etsiviä majavauroksia. Aiemmin uskottiin, ettei riistaeläimen oikeaa nimeä saa sanoa ääneen metsälle lähtiessä. Suomen kielessä majavalla onkin kymmeniä kiertoilmauksia ja lempinimiä.
    http://yle.fi/alueet/keski-suomi/2011/02/majavat_lempivat_mahat_vastakkain_2381245.html

#13282 Ilmoita asiaton viesti
    Mikki
    Member

Suomessa elävistä majavista voi löytyä trikiiniä. Näin minulle kerrottiin kun kysyin asiaa EVIRASTA (elintarviketurvallisuusvirasto). Siispä itse lähetin Ouluun eviralle pienen palan tutkittavaksi viime syksynä kaadetusta majavasta ja tulos oli negatiivinen. Nyt saa rauhassa laitella majavasta illallista jahtikavereille :)

#13283 Ilmoita asiaton viesti
    Pitokokki
    Member
    Alkuperäinen kirjoittaja: Mikki
    Suomessa elävistä majavista voi löytyä trikiiniä. Näin minulle kerrottiin kun kysyin asiaa EVIRASTA (elintarviketurvallisuusvirasto). Siispä itse lähetin Ouluun eviralle pienen palan tutkittavaksi viime syksynä kaadetusta majavasta ja tulos oli negatiivinen. Nyt saa rauhassa laitella majavasta illallista jahtikavereille :)

Sitkeää on majava joten varaa riittävästi koskenkorvaa että vieraat saa majavan syödyksi.

#13284 Ilmoita asiaton viesti
    jahteemies
    Member
    Alkuperäinen kirjoittaja: Mikki

Niin, voihan Suomessa elävästä majavasta tietysti saada trikiinin, ainakin teoriassa. Silti yhtään trikiinin saastuttamaa majavaa ei ole Suomessa tähän päivään mennessä tavattu.
    Mahdollisuus siihen että majava saisi trikiinitartunnan on äärimmäisen pieni. Itse en tajua miten se olisi edes mahdollista, eikä mistään löydy tähän edes asiantuntijoiden vastauksia. Kyseessä kuitenkin petoeläinten ”tauti”, eikä majava lähtökohtaisesti syö kun kasveja.

#13285 Ilmoita asiaton viesti
    norpannahka-asunainen
    Member

on tullut syötä majavaa,hyljettä niinkuin myös norpaakin.

#13286 Ilmoita asiaton viesti
    Kala-Harri
    Member

Minä olen ainakin saanut ampumistani majavista erittäin mureaa syötävää. Olisikohan sitkeän lihan syynä kenties kokki eikä raaka-aine.

Lohta ei oteta, se annetaan
    #13287 Ilmoita asiaton viesti
    Rannarikessu
    Member

sorry ei kelpaa kuin mattopiiskaksi mulle

#13288 Ilmoita asiaton viesti
    Kala-Harri
    Member

Makuja on monia. Tässähän ei puhuttukaan makutottumuksista, vaan miten osataan esim. majava valmistaa. Olen syönyt leijonaa, krokotiilia, monenlaisia antilooppeja, karhua, majavaa jne jne jne. Ne on osattu laittaa syötäväksi siten, että makunautinto on vailla vertaa. On toki sattunut sellaisia annoksia hyvistä tarpeista, ettei annosta ole voinut loppuun asti syödä.
    Jokaisesta lihasta saa joko helkkarin hyvää tai sitten karmeaa sapuskaa. Hyvä kokki saa päivän kengässä muhineesta pohjallisestakin syötävää.

Lohta ei oteta, se annetaan
Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 41 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.