Katiskan värit

Home Forums Palaute & Erän sisältö Katiskan värit

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • Author
    Jussi 240669
    Member

Kevät tulee ja haluaisin muiden kokemuksia katiskan maalauksesta. Itse olen n.5 vuotta sitten tehnyt testin fish-netin kaksinieluisilla katiskoilla. Maalasin telalla punaisen, sinisen ja keltaisen katiskan yhden jätin maalaamatta. Maaleina käytin sinistä vasaralakkaa, joka kestää vieläkin katiskassa, muut värit oli sadoluksia ne katiskat ovat jo aika huonossa kunnossa. Koe kalastin silloin noilla katiskoilla kesän ja huomasin, että punainen katiska oli aina paras kalasaaliiltaan ja keltainen heikoin. Kalastus tapahtui kirkas vetisessä järvessä. Suosittelin silloin tota maalausta punaiseksi suoraan fish-netille ja valmistaja oli jo tilaamassa kastomaalaus laitteita mutta sitten sille tuli pupu pöksyyn. Eikä se uskaltanut ottaa valmistukseen punaista katiskaa. Minä annan punaiselle katiskalle täydet 10 pistettä ja isäni joka on jo eläkkeellä, hän käyttää ahkerasti punaista katiskaa hyvällä kalaonnella.

#81963 Ilmoita asiaton viesti

Mielenkiintoinen kokeilu. Millä tavalla huolehdit siitä, että katiskat olivat pyynnissä tasavertaisissa paikoissa tasavertaiset ajat jne? Mitkä olivat saalismäärät?

#81966 Ilmoita asiaton viesti
    Jussi 240669
    Member

Katiskat oli pyynnissä keväästä syksyyn, aina kaikki 4-katiskaa samalla alueella, noin 1-2-päivää ja siirto uuteen paikkaan koekalastus järvi oli noin 10 km ympärysmitaltaan. Jos puhutaan keski saaliista niin väreiltään punainen saalisti 20%, Sininen 8%, kirkas eli maalaamaton 6% ja keltaiseen ei koko kesänä uinut kuin muutama eksynyt ahven. Testijärvi on todella kirkas vetinen, pohja näkyy n.3 metriin. Ja ton kesän jälkeen olen havainnut että isäni on kalastanut kaikilla muilla väreillä kuin keltaisella joka muistutti ruosteista. Ja vielä edellisenä kesänä hän lainasi minulta tota punaista katiskaa tavallisten lisäksi. Itse en ole ehtinyt kalastamaan viime vuosina paljoakaan.

#81973 Ilmoita asiaton viesti
    Jouni
    Member

Kannattaa kokeilla myös vihreää katiskaa.
    ;)

#81979 Ilmoita asiaton viesti
    X-pert
    Member

Minusta Erä:ssäkin on ollut joku katiskojen värivertailu… tAIsitten se oli M&K…

#81995 Ilmoita asiaton viesti
    Jussi 240669
    Member

Onko kenelläkään tietoa katiskojen värivertailusta. Missä lehdessä vertailu on ollut? :saint:

#82006 Ilmoita asiaton viesti
    Jaska
    Member

En ole kalastanut katiskalla sitten 1970-luvun, mutta tokkopa kalojen käyttäytyminen sen jälkeen on radikaalisti muuttunut. Silloin minulle jäi vahva käsitys, että vanha tummunut ja ruosteinen pyyti paljon paremmin kuin hopeanhohtoisena kiiltävä uusi galvanoitu. Varsinkin uusien katiskoiden pyytävyyttä parannettiinkin ”havutuksella” eli laittamalla havuja katiskan päälle, niin että se olisi hämärämmässä eikä niin pahasti kiiltelisi.

#82011 Ilmoita asiaton viesti
    Jussila
    Member

Vertailin katiskoiden värejä, ERÄ 10/2001. Maalasin peruskatiskan vihreäksi ja kirkkaan punaiseksi. Lisäksi pyynnissä oli yksi maalaamaton, siis galvanoitu harmaa. Ja vielä yksi maalaamaton, mutta havutettu.
    Kalastin yhden kesän. Selvästi parhaiten minun kokeilussa tuli vihreällä erityisesti ahvenia, niukemmin eniten myös haukia. Muilla ei ollut suuria eroja.
    Maininnan ansaitsee, että se minun kokeilussa ollut punainen oli todella kirkuvan punainen.
    Paavo Syvänen Muuramesta kehitteli katiskoita jo 60-luvulla. Hän teki katiskan, josta myöhemmin kehittyi toisen valmistajan parantelemana Weke-katiska. Olen keskustellut Syväsen kanssa väreistä. Hän on tehnyt valtavan työn maalaten katiskoita eri väreillä ja on myös pyytänyt niillä todella paljon. Syvänen kertoi, että hänen vuosikausien kokeiluissaan tummahko vihreä on ollut paras.
    Risto Jussila

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.