UR-5 tuumanen kaira

Home Forums Palaute & Erän sisältö UR-5 tuumanen kaira

Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • Author
    Jussi 240669
    Member

Kiinnostuin kairatestistä, joka otti huomioon muös 5-tuumasen UR:n. Kysyisin tohon 5-tuumaseen saatavasta erikois terästä, jossa on niin sanottu aputerä kärjessä. Käykö tämä kyseinen terä vanhaani UR-4-tuumaseen varateräksi. Olen käyttänyt aiemmin 4-tuumasessa varateränä/ 6-tuumasta.

#81914 Ilmoita asiaton viesti
    Jussila
    Member

Eipä auttanut kuin marssia autotalliin kokeilemaan. Ainakin tuo oma ohjainteräni käy uuteen UR 4-tuumaiseen, mutta ruuvin laittaminen varren läpi paikoilleen vaati hieman vääntelyä ruuvimeisselillä.
    Kun terän leveys (5″) on suurempi kuin kairan kierteen (4″), kaira ei työnnä jäähilettä oikein kunnolla ylös, mutta mikseipä sillä reikiä kairaile. Minulla ei ole kokemusta tällaisesta käytöstä, olen käyttänyt teriä oman kokoisissa kierteissä.
    Miten on sujunut kairailu, kun kierre on 4-tuumaa ja terä 6-tuumaa?
    Risto Jussila

#81930 Ilmoita asiaton viesti
    Jussila
    Member

Eipä auttanut kuin marssia autotalliin kokeilemaan. Ainakin tuo oma ohjainteräni käy uuteen UR 4-tuumaiseen, mutta ruuvin laittaminen varren läpi paikoilleen vaati hieman vääntelyä ruuvimeisselillä.
    Kun terän leveys (5″) on suurempi kuin kairan kierteen (4″), kaira ei työnnä jäähilettä oikein kunnolla ylös, mutta mikseipä sillä reikiä kairaile. Minulla ei ole kokemusta tällaisesta käytöstä, olen käyttänyt teriä oman kokoisissa kierteissä.
    Miten on sujunut kairailu, kun kierre on 4-tuumaa ja terä 6-tuumaa?
    Risto Jussila

#81934 Ilmoita asiaton viesti
    Jussi 240669
    Member

B) Olen käyttänyt vuodesta 1998 lähtien 4-tuumaisessani UR-kairassani 6-tuuman terää aina iskukoukkuja laittaessani. Sekä kun aikana kävin omalla lohilammikolla talvella taimenia onkimassa. Sekä miljoonapilkissä olen havainnut että isompi terä toimii, joutuu vain porauksen puolessa välissä nostamaan kerran ylös kairan sohkineen ja jatkamaan kairausta. Siis toimii. Tämän takia olen kiinnostunut ostamaan 5-tuumaisen varaterän yleisteräksi 4-tuumaiseen kairaan. ;)

#81939 Ilmoita asiaton viesti
    Jussi 240669
    Member

:saint: Siis 4-tuumainen UR-kaira on se aito ja alkuperäinen, tietysti kevyt ja hyväksi havaittu. Se kannattaa varustaa isommalla terällä jo keveyden ansiosta kun isoja kaloja havittelee. Tähän käyttöön tulee kuin tilauksesta uusi 5-tuumainen keskiöteräinen terä, eikun kokeilemaan kuinka toimii. B)

#81943 Ilmoita asiaton viesti
    Jussila
    Member

UR 4″ kierre ja 6″ terä saattaisi olla, jos se kerran pelaa, ohuella kevätjäällä merellä ihan hyvä yhdistelmä. Kun jäätä on puukon mitta ja joutuu kävelemään paljon, olisihan se ainakin kevyempi kantaa. Pitänee kokeilla kevätjäillä merellä, kun etsiskelen kudulle saapuvien ahventen parvia.
    Risto Jussila

#81946 Ilmoita asiaton viesti
    raano
    Member

Onkos jollakulla tietoa Erässä mainitusta erikoisterästä märkään jäähän? En ollut koskaan moisesta kuullutkaan saati että jostain saisi!

#81950 Ilmoita asiaton viesti

Erikoishidas terä eli ns. mätöterä, jolla nimellä terä UR:n tehtaallakin tunnetaan, kuuluu UR:n terävalikoimaan. Se on hyvä esim. keväällä siinä vaiheessa, kun jää on märkää ja paksua, eikä tavallinen terä pyöri kunnolla.
    Luulisin, että liikkeet saavat niitä esim. vaihtoterien toimituksessa UR:n tehtaalta, kun vain tilaavat. Luultavasti niitä menee niin vähän, ettei näitä teriä kovin monessa liikkeessä valmiina ole, mutta kyllä niitä tilaamalla saa.
    Erikoisnopea viininpunainen terä maksaa 4-tuuman UR-kairaan 59,90, joten voi olla, että mätöterä pyörii samoissa hinnoissa.

Risto Jussila

#81953 Ilmoita asiaton viesti
    Jussi 240669
    Member

:'( Mistähän voisin ostaa 4- tuumaiseen Ur:ääni 5-tuumaisen ohjain terällä varustetun varaterän sekä suojuksen ja millä hinnalla? Joloin saisin vanhan kairani uudistettua sekä samalla reikään tuuman kokoa lisää? Luulen jotta tälläinen yhdistelmä saattaisi kiinnostaa useampaa pilkkijää. :whistle:

#81956 Ilmoita asiaton viesti

Eiköhän niitä saa, kun pyytää jostain hyvin varustetusta kal.tarv.liikkeestä että tilaavat, jos ei ole hyllyssä. Sen verran kuulin, että ohjainterät taitavat olla nyt yleisesti vähissä. Tuskin niiden kauppa yleensäkään kovin suurta on ollut, hinta lienee 70 euron paikkeilla tai vähän yli.
    5-tuumainen ohjainterä on hankala kuljetella repussa varateränä, koska se on niin iso, eikä siihen voi laittaa UR:n uuden mallista, pientä ja kevyttä teräsuojaa niiden ohjaimien vuoksi.
    Risto Jussila

Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.