Vaivattomasti ilman väkäsiä

Home Forums Palaute & Erän sisältö Vaivattomasti ilman väkäsiä

Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • Author
    Jussi 240669
    Member

:p Toivon tähän viestiin ainakin Risto Jussilalta vastausta. Erä 1-2004 lehdessä oli juttu sivuilla 36-37. Annalan karvapyrstöisissä tasapainoissa on erityisen pitkä koukunvarsi. Väkäsetön koukku, tasuri ilman alakoukkua. Ässä lienee tunnetuin väkäsetön ja alakoukuton tasapaino.
    Kysymys kuuluu : Kuka näitä valmistaa ja myy, kun Haminassa näitä ei ainakaan tunneta edes kalastustarvike kaupassa. Kiinnostunut hankkimaan edes kokeilumielessä. :p

#81898 Ilmoita asiaton viesti

Se Annalan tasapaino on erään pienvalmistajan, eikä niitä ole enää saatavilla. Mainitsin nimen sen vuoksi, että vaikka niitä ei saakaan, olen päässyt sellaisia kokeilemaan ja minusta se vähän pitempi koukunvarsi väkäsettömässä on ihan hyvä. Joku toinen voi tietysti olla eri mieltä.
    Eräs tuttava tekee lisäksi omiksi tarpeikseen vähän pitemmällä koukulla varustettua, josta olen pitänyt, mutta hänkään ei halua ruveta myymään sen enempää. Joten ikävä kyllä en voi auttaa sinua tämän enempää.
    Väkäsettömien tasapainojen pienvalmistajia on paljon ja aika monella harrastajallakin on muotteja kotona omasta takaa. Tällaisilta valmistajilta voi kysellä vähän pitempää koukunvartta. Jos pitkä väkäsetön koukku ei sittenkään miellytä, sitä on helppo lyhentää sopivan mittaiseksi. Lyhyestä ei saa pitempää.
    Ässä on kyllä hyvä tasapaino myös ja antaa taatusti kalaa, kuten varmasti tiedät. En tohdi mennä sanomaan, että pitempi koukunvarsi olisi parempi, mutta makunsa kullakin. Kokeiluissa on oma ilonsa.

Risto Jussila
    ERÄn avustaja

#81899 Ilmoita asiaton viesti
    Jussi 240669
    Member

:'( No kerran teit tälläisesta tasuri mallista jutun peräti 2-sivua pitkän, en ole varmaan ainoa jutusta kiinnostunut. Olisi ihan hyvän tavan mukaista jotta kyseistä tuotetta olisi aina myynnissä. Otahan selvää ketkä muut valmistajat myy vastaavaa tuotetta. Minä ainakin luen lehteä sillä tarkoituksella, että kun on hyvä juttu lehdessä ”ainakin itse kokeilen käytännössä”. Onko tälläisten juttujen kirjoittelu asiallista erä-lehdessä, jos tälläista pilkki harvinaisuutta ei ole edes mahdollista ostaa. Se pitäisi ainakin mainita juttua kirjoittaessa. :'(

#81900 Ilmoita asiaton viesti
    Jussila
    Member

Juttu käsittelee pilkintää väkäsettömällä tasapainolla.
    Tavallista pitempi koukunvarsi on vain yksi osa jutusta. Minusta oli päinvastoin tärkeää, että vaikka tuollaisia tasureita ei yleisesti ole myynnissä, on hyvä mainita niistä, esim. itse valmistajia ajatellen.
    Pienvalmistajilla ei ole mitään vakiomittaa, kuinka pitkiä koukunvarsia he tasureihinsa tekevät, se koukkuhan on teräslankaa, joka katkaistaan yksilöllisesti. Kukin tekee mieleisensä pituisen – tai voi tehdä pitempiäkin, jos joku siitä vihjaa.
    Kalastustarvikeliikkeissä myydään hyvin yleisesti paikallisten tekemiä tasapainoja ja sieltä voi saada yhteystietoja. Koukunvarren pidentäminen on niin helppo juttu, että eiköhän siihen tekijöitä kyselemällä löydä.
    Risto Jussila

#81901 Ilmoita asiaton viesti
    Jussi 240669
    Member

:$ Venemessuilla on kyllä valinnanvaraa, josta valita väkäsetön tasuri pilkkireppuuni.Eikun sitten kokeilemaan. Kiitos toimitukseen tiedoista.

#81902 Ilmoita asiaton viesti
    Jussila
    Member

Sen verran vielä, että itse kiinnostuin asiasta, kun huomasin liikkeissä, että samassakin kaupan valikoimassa saattoi olla väkäsettömiä tasureita, joissa oli eri mittainen koukku.
    Mieleen pälkähti, että pitemmässä varressa kala ehkä pysyy vähän paremmin ja erityisesti niitä oikein lyhytvartisiksi katkaistuja koukkuja kartoin.
    Joten vaikka oikein pitkävartisia ei sattuisikaan löytymään, voi aina yrittää valkata pisimmät mitä löytää ja jättää nysät hyllyyn. Siinä mielessä tästä asiasta voi olla hyvä mainita, vaikka en osaakaan kertoa, mistä saisit oikein pitkävartisia.
    Risto Jussila

#81905 Ilmoita asiaton viesti
    Jussi 240669
    Member

B) Venemessuilta löytyi minulle ensimmäinen väkäsetön, alakoukuton ja karvainen takakoukku tasapainopilkki kokeiluun. Palaan asiaan, kun olen kokeillut tasuria. :whistle:

Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.