eräsukset

Home Forums Ulkoilu & retkeily eräsukset

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 15 total)
  • Author
    amiska
    Member

mitkä eräsukset parhaat

#73757 Ilmoita asiaton viesti
    ahah
    Member

..parhaita ei ilmeisesti vielä valmistettu mutta käypäsiä varmaan löytyy.onhan kaiken maailman ”army” suksia.etsi joku suksimestari käsiisi ja teetä sukset.yksi oli joskus pari vuotta sitten hankasalmella ja nimi muistaakseni Ylönen (jos valmistaa enää)

#73760 Ilmoita asiaton viesti
    julle
    Member

järvisen lapponiat on parhaat

#73764 Ilmoita asiaton viesti
    Antsa
    Member

Vuosien saatossa olen kokeillut Järvisiä, Kuusistoja, Peltosia ja Lahdenperiä. Valitettavasti eräsuksien valmistajia taitaa tällä hetkellä olla kovin vähän, mutta jos jostain vielä löytäisin Kuusistot, olisin valmis ne hankkimaan. Pidän niitä parhaina. Tällä hetkellä minulla on Peltosen Metsä-malliset sukset. Hioin suomukuvion pohjasta pois, koska mielestäni parhaan pidon ja luiston saa perinteisesti voitelemalla sukset. Järvisen Lapponiatkin toimivat sangen hyvin.

#73769 Ilmoita asiaton viesti
    Mikko
    Member

miksi kaikki suosittelevat niin pitkiä suksia (yli 250 cm)? onko sillä paljon eroa kun hiihtää umpihangessa, että onko suksi 240 vai 280? Pinta-alassa eroa on noin 15 %, mutta mitä se käytännössä vaikuttaa? Onko Järviset paremmat, kuin Peltoset? Voisin kuvitella että ei noissa nyt mitään kovin suuria eroja voi olla.

#73772 Ilmoita asiaton viesti
    Jouni
    Member

Järvisen ja Peltosen ja Karhun välillä ei tosiaan ole suurta eroa. Mutta 240 ja 280 pitkän suksen välillä on toisinaan suurikin ero.

Toki suuren osan talvea kummankin mittainen toimii kelpo lailla eikä eroa juuri ole, mutta kyllä niitä rajatapausolosuhteita vaan tuntuu tulevan vähän joka talvi vastaan, jos ahkeranpuoleisesti retkeilee.

Keskitalvella metsäseudulla pehmeässä lumessa pitempi suksi uppoaa selvästi vähemmän kuin vähän lyhyempi. Ja toisaalta myöhään keväällä, kun hankikanto alkaa huveta, pitkällä suksella pysyy pinnalla paljon pitempään kuin lyhyemmällä.

Enempi tuli tätä pituuspohdintaa harrastettua ERÄn numerossa 3/2004.

Jouni Laaksonen/Erä

#73775 Ilmoita asiaton viesti
    raano
    Member

Kaupassa kokeillut nykykärkiä.
    Jäykiltä tuntuvat. Nouseeko enää hangelle?

#73777 Ilmoita asiaton viesti
    Sakke
    Member

Mie ostin pari vuotta sitten karhun 240 pitkät sukset, käytössä hirmu hyvät, nousee kärki pinnalle erittäin hyvin, ja kantavat tämmöisen reilun 90 kiloisen melko hyvin(tietysti riippuu hangesta).
    Ainut ongelma ilmeni parin käyttökerran jälkeen, suksen yläpinnasta lähti reunoista n, 2 mm levyiset nauhat pintaa, onko se nyt sitten muovia vai mitä. Kun minun mielestä ei pari viikkoa vanhoista suksista saa lähteä noin pinnat, niin veinpä takas sinne mistä ostin. Silloin oli toukokuu lopuillaan, lähettivät mukamas takas tehtaalle ja lupasivat että ennen seuraavia lumia tulevat takas. Noh, uusi vuosi kerkis vaihtua ennen kuin tulivat, ja minkä näköisinä, särvään oli vedetty joku maali päälle, eikä edes kovin siististi. Kun niitä lähetettiin niin sain käsityksen että tutkivat ja vaihtavat tehtaalla ne uusiin. Sitä en sittä tiiä että onko niitä koskaan lähetettykään takas tehtaalle vai korjasko se myyjä ne ite jossain…
    Noh, lopputulos se, että siinä liikkeessä en enää käy, on ollut mulla ennenkin samantapaisia ongelmia samassa paikassa.
    Noh sukset on nyt kestäneet ihan hyvin, ei ole irronnut lisää reunoja, ainut mikä vähä häiritsee silmää on ne maalaukset, mutta mulle ne on käyttövehkeet.

#73787 Ilmoita asiaton viesti
    asiantuntia
    Member

pähkinä puusta tehdyt lasikuitusukset

#73810 Ilmoita asiaton viesti

samajuttu mulla on nuo järvisen lapponia eräsukset. mulla lähtee myös reunoista paloja. mutta kyllä mulla painoa on noin 40 kiloa ja on noin 200cm korkeat ja kyllä ne kantaa hangenpäällä. kyllä totean että, kannattaa ostaa kaikkien jotka ovat harkinneet ostavan erä sukset niin järvisen lapponiat… suosittelen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

#73834 Ilmoita asiaton viesti
    evankeljumo
    Member

oon ostanu 3vuotta sitte tuommoset järvisen lapponiat… ihan hyvät varsinki umpihangesa ja mehtäsä… varsinki suomupohojalla mutta huonopuoli on se ,että reunat tahtoo kulua palion. mutta mitäse haittaa koska mehtäsukset on mehtäsukset hienoudella ei oo yhtään väliä. oon kokeillu melkein kaikki karhunki sukset mutta sen sanon järvisen lapponioita ei parenpia ookkaan…!!!!!!!!

#73854 Ilmoita asiaton viesti
    Alkuperäinen kirjoittaja: evankeljumo
    oon ostanu 3vuotta sitte tuommoset järvisen lapponiat… ihan hyvät varsinki umpihangesa ja mehtäsä… varsinki suomupohojalla mutta huonopuoli on se ,että reunat tahtoo kulua palion. mutta mitäse haittaa koska mehtäsukset on mehtäsukset hienoudella ei oo yhtään väliä. oon kokeillu melkein kaikki karhunki sukset mutta sen sanon järvisen lapponioita ei parenpia ookkaan…!!!!!!!!
    #73869 Ilmoita asiaton viesti

järvisen lapponiat hyvät, mutta kyllä sidekin on erittäin tärkeä, nyt uusissa lapponioissa on kuusamon uusi malli, olen kokeillut yhtä sun toista sidettä vaihtelvin kokemuksin, osa jopa rikkoontunut kesken reissun, katotaan miten kuusamolainen pärjää tosi toimissa. ottakaapa side kokemukset mukaan juttuun niin saadaan kattava kuva

#73873 Ilmoita asiaton viesti
    ramala
    Member

Olen ajatellut alkaa ainakin harrastuksenomaisesti tekemään metsäsuksia. Laskettelu- ja telemarksuksien teosta kokemusta on jo jonkin verran.

Kiinnostaisikin kuulla mikä on paljon metsässä hiihtävän ”märkä päiväuni” suksirintamalla? Yhdestä puusta tehty perinnesuksi? Sälesuksi? Vai kenties nykyteknologiasta ammentava laminoitu puu/muovi/kuitusuksi? Kuinka leveä/pitkä on vielä järkevä? Tarvitaanko metallikantteja, leikkausta tai erityistä profiilia?

Kertokaa mitä haluaisitte unelmienne sukselta. Jos hyvin sattuu niin sitä voidaan koittaa toteuttaakin. Ehdotukset tänne: juha.ramala@gmail.com

Kiitos

http://www.ramalas.com
    #308249 Ilmoita asiaton viesti
    Lukija
    Participant

Suunnittelemme eräsuksien hankintaa. Käyttö olisi enimmäkseen lyhyitä päiväretkiä järvi-Suomessa. Minkälaiset sukset kannattaisi hankkia?

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 15 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.